› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Katalog spørgsmål
- Dette emne har 22 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 346 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. maj 2009 kl. 12:00 #16120
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
En plate solution af en frame med M13 og omliggende øer identificerede ca. 150 stjerner fra UCAC(2) kataloget. Enkelte af disse ligger indenfor/oven i M13. Kan man gå ud fra, at alle IDENTIFICEREDE stjerner IKKE tilhører M13? Eller, medtager kataloget også stjerner tilhørende kuglehobe (i dette tilfælde altså M13)?
I TheSky er det kun Hipparchos/Tycho kataloget, der gir oplysninger om B mag, V mag og R mag . Desværre identificeres kun få stjerner, når dette katalog benyttes til platesolve (?). Kender i andre (større) kataloger med disse oplysninger? Kataloger, som vel at mærke kan læses af TheSky?
Hilsen Mogens B.
7. maj 2009 kl. 13:58 #16130
mstauningDeltager- Black Hole
B1 kataloget mener jeg også giver B, V og R på rigtigt mange stjerner.
Men lad mig lige tjekke.
Nogle af de stjerner kan godt være fra M13, da der er umålt nogle af dem.
7. maj 2009 kl. 15:38 #16135
Hej Michael, det ville være fint, hvis B1 kataloget kan benyttes. Kan det formatteres så TheSky kan bladre i det? Og, har du evt. et link til download?
Hilsen Mogens B.
7. maj 2009 kl. 16:26 #16136
Ok Michael- du mener nok USNO-B1. Det er vist ikke sådan lige til at downloade
?
Hilsen Mogens B.
7. maj 2009 kl. 19:33 #16145
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej,
Har ikke noget svar på de spørgsmål der stilles her.Men prøvede at se hvad tre af kortene som AstroArt 4.0 kan vise, viser i området omkring M13.Det første er GSC – kataloget som er inkluderet med AstroArt 4.0:
http://www.astro-optics.dk/GSC.jpgDet næste er USNOB1 (R) kataloget som downloades direkte til kortet i AstroArt:
http://www.astro-optics.dk/USNOB1-R.jpgOg det sidste er USNOB1 (B) kataloget som også downloades direkte til kortet i AstroArt:
http://www.astro-optics.dk/USNOB1-B.jpgPå alle kort er centrum af M13 tomt.MvhMogensMogens Zachariasen 2009-05-07 19:34:08 Mvh
Mogens7. maj 2009 kl. 20:18 #16148
hans.bengtsson- Main Sequence
Här är länkar till två moderna kataloger med fotometriska data för stjärnorna i M13:
12577 stjärnor:
http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/ftp-index?J/A%2bAS/102/397
2877 stjärnor i hopens kärna:
http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/ftp-index?J/AJ/113/669
Variablerna i M13 hittar man här:
http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/ftp-index?J/A%2bA/398/541
Alla katalogerna kan hämtas hem i ”uncompressed” format. Viktigt att läsa tillhörande ReadMe-filer för att veta vad som finns i de olika kolumnerna.
En karta kan man rita t.ex. med hjälp av Excel. Man sorterar först stjärnorna i magnitudgrupper, exempelvis. kan alla stjärnor med avrundad magnitud 17 bilda en grupp. Varje magnitudgrupp ges i Excel en viss symbolstorlek (större symbol för ljusare magnituder). Därefter ritar man upp ett diagram med x- och y-koordinaterna som utgångspunkt, och får på så sätt en karta med den upplösning man själv önskar.
mvh
Hans Bengtsson
7. maj 2009 kl. 21:28 #16150
Mogens, det ser ud til at alle kataloger viser stjerner, hvoraf nogle utvivlsomt hører til M13 (Stigende stjernegradient mod centrum). Kan AstroArt generere tabeller med fotometridata fra stjerner identificeret med plate solve- og sammenhørende fotometridata fra katalogerne? Vel at mærke i een og samme tabel? For at opnå dette i CCDSoft/The sky skal der genereres 3 separate tabeller, hvorefter samme stjerne i hver af de tre tabeller skal identificeres og alignes i een og samme tabel (kan dreje sig om flere hundrede stjerner). Det er RET trivielt, idet de tre tabeller ikke har fuldstændigt overlappende records.
Hans Bengtsson: Jeg har kigget på dine links og forsøgt at downloade et sæt data; og det fungerer fint. Mange tak for links. Jeg har endnu ikke forsøgt mig med grafikken/plots, det kommer senere 🙂
Hilsen Mogens B.
7. maj 2009 kl. 22:56 #16154
Nej B1 kan ikke downloades, men du kan få det af mig.
Hmm, AstroArt kan optælle og liste mange stjerner – Men om den kan lige det, tjae.Kan jo lave en test for dig 😉Er desværre lige kommet hjem, så har ikke haft tid til at kikke på det endnu. Men hvis du kan vente til i morgen, så skal jeg se hvad de forskellige kataloger dækker samt lave en AstroArt liste fra et billede.7. maj 2009 kl. 23:13 #16156
Hej Michael, jeg vil naurligvis være glad for din hjælp- og for B1! Og jeg kan sagtens vente, til du har tid :-).
Jeg har forsøgt at kalibrere beregnede instrument mag’s fra identificerede stjerner (150 stk) i en platesolve ved at plotte værdierne mod katalog mag’s for efterfølgende at fitte en regressionslinie (som i det aktuelle tilfælde er en eksp.funktion). Det gi’r faktisk en nem og kvik (men ‘dirty’) kalibrering uden bøvl med airmass beregninger o.s.v. Resultaterne bli’r ret præcise, og den estimerede funktion kan benyttes til nemt at få kalibreret alle øvrige objekter (ca. 900 stk) i den aktuelle frame (‘interventories’ i CCDSoft).Min intention er at forsøge mig med samme princip til at beregne B-V(I) indexes- har jeg nu overset noget, som gør metoden uholdbar
?
Hilsen Mogens B.
7. maj 2009 kl. 23:55 #16157
Vad man bör tänka på när det gäller USNO-B1 är att detta i första hand är en astrometrisk, inte fotometrisk, katalog. Magnituderna för individuella stjärnor är ofta fel med en hel magnitud eller mer. Man kan se detta om man via VizieR tittar i valfritt litet område. Skillnaden mellan de två blåmagnituderna (First Blue Mag och Second Blue Mag), som hänför sig till två olika plåtar, är ofta mycket stor, liksom skillnaden mellan de två rödmagnituderna (First Red Mag och Second Red Mag). Alla USNO-magnituder är bara approximativa, avsedda främst att underlätta identifikationen.
mvh
Hans Bengtson8. maj 2009 kl. 00:22 #16162
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej Mogens B,
Først: Stjernekortet i AstroArt kan deles op i forskellige steps. Fra max. billedfelt og ned til ca. 3gr. billedfelt går kortet ned til ca. mag. 8,5Når billedfelter er mindre end 3gr. tager GSC kataloget over. Det går ned til ca. mag 14,5 – 15 stykker. (GSC kataloget er inkl. i AstroArt pakken).
Derudover kan man bl.a. suplere op med USNOB1 kataloget via nettet.
Stjernekortet i AstroArt kan køre med følgende katalogkombinationer i små billedfelter:
GSC alene, USNOB1 (R) alene – eller GSC og USNOB1 (R) samtidigt.
GSC alene, USNOB1 (B) alene – eller GSC og USNOB1 (B) samtidigt.Man skal dog være opmærksom på at nogle stjerner ser ud til at gå igen i både GSC og USNOB1 katalogerne.
Det kan IKKE køre med USNOB1 (R) og USNOB1 (B) samtidigt.
I opsætningen under Preferences vælges hvilken USNOB1 version man ønsker.Man kan godt åbne to versioner af AstroArt, og køre med forskellig opsætning på stjernekortet – men det er alt.
Der er også mulighed for at bruge USNO SA 1-2 og USNO A 1-2 katalogerne.
M.h.t. platesolve: Prøvede med et M3 billede, og det gik fint – efter nogle forsøg. Der er mange stjerne.
Det er muligt at overføre astrometridata til billedet og gemme det med disse oplysninger i fit format. Når musen køres over billedet visen positionen løbende.
Man kan også bede programmet om at markere stjernene på billedet, og lukke et skema op med alle astrometridata.
Man kan også lægge fotometridata ind i billedfilen. Stjerne mag bliver dog kun vist i skemaet. AstroArt genererer en mag værdi for 1000 ADU, og beregner herefter mag værdier ud fra stjernernes ADU værdi. Derfor kan der ikke stoles blindt på de mag værdier man får uden en form for kalibrering.
Håber jeg ramte nogelunde rigtigt
MvhMogensMvh
Mogens8. maj 2009 kl. 10:14 #16167
Ok Mogens, det ser ud til at svare nogenlunde til hvad TheSky/CCDSoft præsterer. Jeg venter lige på at se, hvad MS genererer. MHT måden hvorpå mag beregnes: Det bekræfter mig i, at det er nødvendig med en mere nøjagtig bereging af kalibreringskonstanten- mit plot af M13 med omliggende stjerner viser netop, at denne konstant varierer (marginalt) som en funktion af ADU- i hvertfald, når katalog (UCAC2) mag benyttes som reference!
Hans, du har fat i en vigtig pointe. Er der slet ingen af de ‘større’ kataloger, som angiver troværdige og nøjagtige fotometridata? Landholt standards omfatter så vidt jeg ved kun ca. 1200 stjerner, og heraf kun få, som findes på de mere nordlige breddegrader??
Hilsen Mogens B.
8. maj 2009 kl. 14:20 #16173
Jeg kommer til det samme som Mogens !
Men her er en liste over stjerner på dit NGC4088 billede:Det er hvad den sådan lige kan!B1 kan AstroArt kun bruge med en Internet forbindelse!USNO A2.0 skulle være godt, Tycho2 lige så.8. maj 2009 kl. 17:05 #16181
Det finns – än så länge – ingen bra fotometrisk katalog som omfattar hela himlen och går riktigt djupt ner i magnituderna. Ett urval stjärnor som är fotometriskt välbestämda hittar man i LONEOS-filen:
ftp://ftp.lowell.edu/pub/bas/starcats/loneos.phot
Men det finns fler goda magnituder att tillgå. Ett mycket bra hjälpmedel är AAVSO Variable Star Plotter (VSP), som genererar snygga kartor. Vi kan exempelvis titta på området just kring M13, och rita en karta 2 x 2 grader:
http://harmonia.aavso.org/cgi-bin/vsp.pl?action=render&name=&ra=16+39+00.0&dec=%2B36+45+00&charttitle=&chartcomment=&aavsoscale=C&fov=120&resolution=100&maglimit=14&north=up&east=left&othervars=gcvs&chartid=&Submit=Plot+Chart
Det framgår då, att den variabla stjärnan W Herculis ligger strax intill M13, och där finns en magnitudsekvens. Alltså kan vi titta närmare på området kring W Her (0.5 x 0.5 grader):
http://harmonia.aavso.org/cgi-bin/vsp.pl?action=render&name=W+Her&ra=&dec=&charttitle=&chartcomment=&aavsoscale=E&fov=30&resolution=100&maglimit=17&north=up&east=left&othervars=gcvs&chartid=&Submit=Plot+Chart
Genom att klicka på ”Comparison Stars” längst upp på sidan får vi detaljerna om referensmagnituderna:
http://harmonia.aavso.org/cgi-bin/vsp.pl?action=render&name=W+Her&ra=&dec=&charttitle=&chartcomment=&aavsoscale=E&fov=30&resolution=100&maglimit=17&north=up&east=left&othervars=gcvs&Submit=Plot+Chart&ccdtable=on
Man laddar hem VSP-kartor genom att högerklicka på dem och spara bilden till den egna datorn. Enligt min åsikt är VSP det i särklass bästa plottningsverktyget som finns på nätet, det har många andra användningsområden än variabla stjärnor. Hemsidan finns här:
http://www.aavso.org/observing/charts/vsp/
Mvh
Hans Bengtsson
8. maj 2009 kl. 18:37 #16184
Mogens, Michael og Hans, jeg er utrolig glad for jeres hjælp, og Hans’ links er jo guld. Jeg har set på dem alle og downloaded Loneos-filen. Jeg skal lige se, hvordan jeg får formatteret den til TheSky og vil forsøge mig med med AAVSO’s VSP side.
Jeg kan se, at den nemme måde at generere tabeller med sammenhørende beregnede mags og katalo mags ikke umiddelbart er til rådighed- må så bruge den besværlige.Michael, du tilyder B1 kataloget
; hvordan arrangerer vi det? Og hvor får man USNOA2/Tycho 2
Hilsen Mogens B.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Katalog spørgsmål' er lukket for nye svar.