Kan vi lave en standard?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Kan vi lave en standard?

• Dette emne har 11 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Ă„r, 4 mĂ„neder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 92 times
Viser 12 indlĂŠg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

erik.nielsen
    Deltager
      • Super Giant

Kan vi ikke blive enige om at beskrive data for de billeder vi lĂŠgger op?

For en begynder som mig ville det vĂŠre en stor hjĂŠlp, hvis der altid blev lagt oplysninger om:

Teleskop (type, Ă„bning og brĂŠndvidde)

Fotoudstyr (fabrikat, model, filtre)

Eksponering (Antal, lĂŠngde, type)

Sted og tid.

Jeg kan jo se pÄ trÄdene, at jeg ikke er den eneste, fordi der meget ofte stilles spÞrgsmÄlet om de punkter til fotografen.

Til vores administratorer:

Kan det laves som et standardskema, nÄr vi linker fotos?

Eller kan vi ikke bare alle blive enige om at det er relevant, og at vi alle kun kan lĂŠre af hinanden, hvis vi har netop de oplysninger.

Er der evt. andre forslag ??

mvh Erik Nielsen.

Erik Nielsen2009-10-19 19:09:45

max
        • Nova

Umiddelbart kan det virke som en god ide.

Men der gÄr jo rigtig mange data og parametre, indstillinger osv. til at opbygge et godt billede. Flere end dem du lige nÊvner.

SĂ„ hvis nu alle relevante data skal nedfĂŠlles for vĂŠrt billede der lĂŠgges ud, vil det

jo tage en rum tid at udfylde alt dette. For hvor skal man nu lige sĂŠtte grĂŠnsen ?

Og dette igen kunne mÄske betyde at vi gÄr glip af nogle rigtig flotte billeder som

ellers ville blive vist, fordi tiden ikke lige er til stede til at udfylde alt dette.

Dette er hvad jeg tror kunne blive resultatet.

VH. Max

Max2009-10-19 20:00:49

rune.cb.
        Deltager
          • Super Nova

Erik Nielsen wrote: Kan vi ikke blive enige om at beskrive data for de billeder vi lĂŠgger op?

For en begynder som mig ville det vĂŠre en stor hjĂŠlp, hvis der altid blev lagt oplysninger om:

Teleskop (type, Ă„bning og brĂŠndvidde)

Fotoudstyr (fabrikat, model, filtre)

Eksponering (Antal, lĂŠngde, type)

Sted og tid.

Bra forslag det du har her, Erik! Jeg har ogsÄ savnet endel slike opplysninger. For de uten erfaring eller trening i astrofoto, blir det da enklere Ä skjÞnne metodikken og endel tekn. krav pÄ de bildene (objektene) som legges ut pÄ siden(e).

Er der evt. andre forslag ??

Yep, jeg kan tenke med supplerende opplysninger om selve objektet. F.eks. stjernebildet (evt. konstellasjon), himmelretning samt avstand (f.eks. Andromeda 2.5 millioner lysĂ„r (1.58×1011 AE).

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Forslaget er godt nok, og det er rigtigt at bÄde begyndere og andre kan have gavn af optagedata og informationer om billederne. Men jeg synes vi skal nÞjes med at lade det vÊre en opfordring, da vi jo en god tradition for frivillighed her pÄ forum. Jeg oplever det tit sÄdan at jeg har brugt mange timer pÄ at behandle et billede, og vil gerne have det postet i en fart, uden fÞrst at skulle skrive en lÊngere afhandling.

timo
            Deltager
              • Giant

Titta pÄ http://www.astronet.se (fick inte lÀnken till att fungera)

DÀr lÀgger vi in text efter en mall som kommer upp nÀr en bild skall lÀggas in.

Hilsen
              Timo

Timo2009-10-19 20:50:57

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Selv er jeg sikker pĂ„, at jeg sĂ„ bare ville nĂžjes med at linke til min egen side med billedet – nĂ„r jeg er fĂŠrdig med at lave objektets side… Som kan vĂŠre meget land tid efter det er optaget. Men sĂ„ er der ogsĂ„ meget info om det hele…

BjÞrn SandÄker
                Deltager
                  • Neutron star

Det er en god idé, Erik, og noe lignende har vÊrt diskutert her tidligere ogsÄ. I forbindelse med en diskusjon om rettvendte bilder (nord opp, vest t.v.) var det noen forslag rundt dette, men jeg finner ikke igjen den trÄden nÄ.

Jeg er enig med deg i at det hadde vÊrt flott hvis folk hadde notert ned noen nÞkkelopplysninger om bildet som postes, men jeg er ogsÄ enig med dem som sier at det bÞr vÊre frivillig Ä gjÞre det. Max har jo ogsÄ et godt poeng med at det er mange flere data man kunne ta med og da vil det ta mye tid Ä skrive disse opplysningene. Noen vil nok synes at et tvunget skjema som mÄ fylles ut fÞr bildet kan publiseres er for mye Ä forlange og da kan vi risikere at disse ikke publiserer sine bilder, hvilket ville vÊre veldig synd! Men for oss nybegynnere spesielt er det utvilsomt en stor fordel Ä kunne lese litt info om hvordan bildet ble tatt, da vi trenger Ä lÊre det meste. Smile

Timo wrote: Titta pÄ http://www.astronet.se (fick inte lÀnken till att fungera)

DÀr lÀgger vi in text efter en mall som kommer upp nÀr en bild skall lÀggas in.

Her f.eks.: http://astronet.se/view_image.php?id=720 (Mattias Klassons M31)

Michaels mĂ„te er et godt kompromiss synes jeg – man kan poste bildet her, og sĂ„ evt. legge til en lenke til en stĂžrre versjon pĂ„ ens egen hjemmeside, der det kan ligge flere opplysninger om bildet. Det er en fordel for bĂ„de posteren og leseren. Posteren fĂ„r vist frem bildet i riktig opplĂžsning, slik det er ment Ă„ vĂŠre, og fĂ„r mer besĂžk til sin hjemmeside. Leseren i sin tur fĂ„r anledning til Ă„ se flere bilder fra samme fotograf samlet og se en rekke eksempler pĂ„ f.eks. opptakstid med ulike filtre.

Mvh,
                  BjĂžrn

erik.nielsen
                  Deltager
                    • Super Giant

Det behÞves jo ikke vÊre sÄ firkantet

Det kan jo evt. bare vĂŠre som for eks.

GSO200/f5 Newton, Canon 400, 15 x 300 sek. guidet.

Mange gange kan det virke meget indforstĂ„et, og rettet kun til dem der kender en selv, nĂ„r der bliver lagt et billede op uden informationer. Andre kan sĂ„ sĂ„ nĂ„… pĂŠnt billede, men kan ikke vurdere eller lĂŠre af det, andre kunne mĂ„ske endda give et godt rĂ„d, hvis der er informationer med.

Men jeg synes da ogsĂ„ at det skal vĂŠre efter eget valg, og vil man bare lĂŠgge nogle pĂŠne billeder, sĂ„ er det ogsĂ„ helt fint, jeg selv kan bare ikke bruge dem til andet end at sige, – “hvor er det pĂŠnt”!

mvh Erik

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Rigtigt nok Erik. Jeg vil i hvert fald prÞve at blive bedre til det. Men spÞrg bare efter billeddata hvis de ikke er der. Folk plejer at vÊre flinke nok til at poste dem nÄr de bliver opfordret til det.

max
                        • Nova

Hvis det kun er sÄ fÄ data som du skriver i dit eksemple Erik
                        tror jeg heller ikke det vil blive noget problem.

De fleste skriver faktisk noget i den stil allerede og hvis de
                        ikke lige har fÄet det skrevet er det nok mest en forglemmelse.
                        Som Jesper skriver sÄ er de fleste jo flinke til at angive disse
                        data hvis der spĂžrges efter dem.

VH. Max

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Jeg har da ind imellem vedhĂŠftet nogle data, men er pĂ„ det sidste blevet mindre flink til det for hvor langt skal man gĂ„…Men teleskop, tilbehĂžr, kamera, antal frames og anvendt software er da i orden med mig ved optagelser af solsystemet. Med hensyn til deep sky mĂ„ andre tage over…Wacko outlook2009-10-20 11:00:17

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Hej folkens

Det er selvfÞlgelig op til skribenten, om der skal vedhÊftes billeddata. Hvis de ikke er med, sÄ mÄ man jo spÞrge efter dem.

Jeg er ogsĂ„ stor tilhĂŠnger af, at billeder som prĂŠsenteres vises med nord op – ikke bare tilnĂŠrmelsesvis, men helt prĂŠcist.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 12 indlĂŠg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Kan vi lave en standard?' er lukket for nye svar.