Kan monteringen overnatte udenfor?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Kan monteringen overnatte udenfor?

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 145 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

pbm77
      • Moon

Vil bare lige høre om det gør noget at lade sin montering overnatte udenfor resten af natten efter endt observation? Det er en EQ5 uden nogen form for motor eller elektronik. Har ofte overvejet at lade den stå udenfor under et halvtag resten af natten og så tage den ind dagen efter, men ved ikke om det er usundt for den. Det er selvfølgelig uden teleskop og kontravægt. Hvis det er ok at lade den stå ude, ville det så hjælpe at have fx en plastik affaldspose eller andet over hovedet på den?

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Hej Peter, jeg gør det at jeg indimellem smøre min montering ind i et tøndt lag gevær olie, da det er noget af den bedste beskyttelse man kan få, og har så et overtræk fra en kugle gril som jeg så trækker ned over, ingen problemer, men tager den selvfølgelig ind hvis jeg kan se at det bliver ustadigt vejr, med regn eller sne. Den står mange gange i 8 dage af gangen

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Jeg har da også haft min EQ6 stående ude gennem flere dage- dækket med et kuglegrillovertræk. No problems (endu da Pinch).

Hilsen Mogens B.

pbm77
            • Moon

Det var da smart. Jeg må have fat i sådan et kuglegrillovertræk.

Finn mht. olien, er det så udenpå eller også indeni at du har brugt det. Er faktisk ikke så længe siden jeg smurte sådan noget på et barnevognsstel

jesperu
              • Giant

de sidste par dage har min eq6pro+teleskop stået ude hele tiden – foreløbig uden problemer.

–jesper

Finn
              Deltager
                • Neutron star

Nej Peter, det er kun uden på at den får olie, jeg bor lige ned til vandet og ved hvor hurtigt alting kan forgå hvis det ikke bliver passet og plejet ortenligt.

Anonym
                  • Nova

Jeg har haft en Bresser MON-1 stående ude i snart 2 år, med en presenning (10kr i silvan) foldet i flere lag og sat stramt rundt om den med “elastik-kroge”. Den virker stadig fint. Motorene tager jeg af fra gang til gang.

Mvh
                  Søren

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Kan monteringen overnatte udenfor?' er lukket for nye svar.