Kan mit teleskop se bedre på Andromeda?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Kan mit teleskop se bedre på Andromeda?

• Dette emne har 11 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 6 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 34 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

astrogberg
    Deltager
      • Moon

Hej!

Jeg har et spørgsmål da jeg kl ca 22 i aften kiggede efter Andromeda og så den i mit finder-scope.

Da jeg så prøvede at tage mit 10mm okular på, så jeg den også, men hvor det kun var en slags tåge.

Kunne slet ikke se nogen detaljer.

Derfor spørger jeg bare jer. Har det noget at gøre med mit teleskop?

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Nope og ja…

Andreomeda er så stor at den er svær at se i et teleskop, da man nemt ender op med bare at se midten (som selv på fotos ikke rigtigt kan opløses).
        Resten har så meget støv i sig at den også er svær at opløse med en lille kikkert, som det så kræver for at se den hele…. Ergo den er stor, og den er entelig ikke nem at se.
        De fleste galakser ser man mere eller mindre som uldtotter, indtil man for noget træning (selv er jeg ikke kommet så langt at jeg kan se alverden i et okular, men gik også hurtigt over til foto).
        Og en evostar 90 er et lille teleskop, men et godt teleskop. Så du skal bare kikke løs (og holde dig fra: Kaffe, Smøger og lys – de sidste to mindst 30min før du kan se alt hvad dine øjne kan hive ind. Også kikke, og kikke noget mere. Der er jo bortvendt syn, hvor man kikker lige ved siden af objektet – så bruger man flest af sine “detajle” dimser i øjet til at se/bemærke objektet med. Det kræver træning, og det eneste der giver det er – teleskoptid. Så ud under himlen og se, og brug meget gerne lang tid på at se på samme objekt. Så kommer det til dig, så du kan se andet end at andromeda er en uldtot – også i din 90’er.
        Selv er jeg så småt begyndt at kunne ane, at der er mere ved andromeda end uld (og jeg bruger håndkikkert visualt).
        Nå ja, prøv en mindre forstørrelse – altså et 25mm okular.

tom.a
        Deltager
          • Super Giant

Som Michael skriver så kræver det træning at se detaljer i galakser og her er M31 ingen undtagelse!

I denne tråd bliver der nævnt flere tips til at lære at se detaljer i deep-sky objekter http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=8752

De vigtiste tips er nok:

Begynd at tegn det du ser, det er en godt måde at træne ens øjne / hjerne til at se svage detaljer.

Sid ned når du observere.

Mørketilvænning – se også Michael svar.

Observationsstedet, jo mørkere jo bedre.

Og ja, du kan godt se detaljer i M31 med dit teleskop. Jeg har selv set et af M31’s støvbånd og NGC 206 (en stor stjernesværm) i et 80mm teleskop.

Det første du bør gøre er at bruge en lavere forstørrelse på M31, 25mm som Michael nævner, giver en god forstørrelse at starte med. Så kan du altid gå op i forstørrelse, hvis du vurdere at objektet du kigger på kan tåle det.

mvh Tom

Tom A2012-08-13 09:31:11

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
          Min blog http://grib-stjernerne.dk/

henrik
          Deltager
            • Nova

Hej Gberg

Ja vigtigheden af en mørk himmel kan nok ikke understreges ofte nok.

En anden ting er bortvendt syn: Prøv at lade være med at se direkte på objektet, men stir på noget ved siden af det.

Grunden til det er, at øjets lysceller består af stave og tappe. Tapperne som kan adskille farverne (dagsynet) dækker midlertidigt ikke så stort et areal som stavene. Derfor sidder stavene tættere i udkanten af synsfeltet og er mere lysfølsomme dér – op til 3x hævder nogen, så det svarer til at have en næsten dobbelt så stor kikkert!

Men det skal der lige øves lidt på

Hvis du kun har standard-okularerne, kan du få meget mere ud af det med selv et forholdsvist billigt 32mm Superplössl: Du får ganske vist “kun” 33% større synsfelt, men himmel-arealet bliver 1,33×1,33 = 77% større og billedet dermed tilsvarende mere lys-stærkt.

Michael: Ingen kaffe?!!? Hvorfor ikke kaffe?

Mvh HenrikHenrik2012-08-13 10:59:42

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Fordi koffeinen kan påvirke dit syn negativt (der lader til at være noget debat omkring det), derfor kunne det måske være en ide at teste det !!!

Finn
              Deltager
                • Neutron star

LOL LOL Med al den kaffe du drikker MS går der da mindst en måned før coffeinen er ud af kroppen på dig, så det bliver da sjovt med den test Big%20smile

mogens
                Deltager
                  • Super Nova

Den gode nyhed er at øl ikke skader synetGeek

astrogberg
                  Deltager
                    • Moon

Tak for alle svarene!

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Mig uden KAFFE!!! Så hellere droppe visualt Dead

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg tror ikke, kaffen er så alvorlig. Der har åbenbart været en uformel test på CN og ingen havde bemærket noget negativt ved nattesynet ved almindelig, moderat kaffedrikning. Om så MS kaffeforbrug kan betegnes som moderat er en anden snak!

Thomas, Bornholm

verner
                          • Moon

Hey – Koffein er doping, så man må da kunne se _meget_ bedre??

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Morten — Hvad siger du, det kan jo være det er inden for dit felt?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Kan mit teleskop se bedre på Andromeda?' er lukket for nye svar.