Kan Meade 10 bruges til solen?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kan Meade 10 bruges til solen?

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 9 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 36 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

jonas_acj
      • Planet

Ud over mit andet spørgsmål til astrofotografering, så har jeg også lige et mht til observationer af solen. Jeg havde desværre ikke økonomisk mulighed for at købe det nødvendige udstyr, da der var venuspassage, men nu er jeg interreseret i at høre, om der er nogen, der kan sige mig, hvad der skal bruges af udstyr førend at jeg sikkert kan tage et kig på solen igennem mit teleskop…

Og er det realistisk at gå op til 700x forstørrelse, som er det teoretiske max, som mit teleskop tillader, eller hvad er jeres erfaringer med det?

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Det kan du godt. Du kan købe et af de færdige filtre her http://www.meade.dk/product.asp?product=772 eller lave dit eget med Baader film som også findes på siden. Hvis du laver et selv er det meget vigtigt du følger anvisningerne nøje. 700x er sjældent realistisk men det er også sjældent nødvendigt med så stor forstørrelse. Og slet ikke på Solen.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Du skal bare have et Baader solfilter. Det koster omkring en tusse, inklusive fatning. Kan du lave fatningen selv, af pap eller karton, så kan det gøres for et par hundrede kroner… Og ja, en 10″ kan sagtens bruges til solen.

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p1818_Baader-Sonnenfilter-fuer-Teleskope-bis-300mm—Alu-Zelle-nach-Ma-.html

Men de 700x vil du nok kun kunne komme til at bruge én gang hver 10. år eller deromkring… Op til 200x går dog fint på en god dag. 50x – 100x er dog mere almindelig maksimalforstørrelse på de fleste dage. Der er masser at se med bare 50x forstørrelse.

Thomas, Bornholm

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Kan Meade 10 bruges til solen?' er lukket for nye svar.