Kan man slå Kepler fra jorden?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Kan man slå Kepler fra jorden?

• Dette emne har 177 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 8 måneder siden af swr. This post has been viewed 6491 times
Viser 15 indlæg - 121 til 135 (af 178 i alt)
  • Forfatter

swr
      • Giant

Jeg er spændt på hvad du finder frem til. Smile

Bjarne
      Moderator
        • Super Nova

Jeg er et stort spørgsmålstegn. Jeg brugte disse options for dcraw:
        -D Same as -d, but totally raw (no color scaling).
        -W Use a fixed white level, ignoring the image histogram.
        -6 Write sixteen bits per sample instead of eight.
        -g power toe_slope
        Set the gamma curve, by default BT.709 (-g 2.222 4.5). If you prefer sRGB gamma,
        use -g 2.4 12.92. For a simple power curve, set the toe slope to zero.
        Jeg anvendte faktisk
        -4 Linear 16-bit, same as -6 -W -g 1 1
        -T Write TIFF with metadata instead of PGM/PPM/PAM.
        -t 0 disables all flipping.
        -j For cameras with non-square pixels, do not stretch the image to its correct aspect ratio.
        In any case, this option guarantees that each output pixel corresponds to one raw pixel.

Jeg er nu i stand til at læse TIFF-billedet ind i idl (Interactive Data Language), som jeg har en del erfaring med, og som anvendes af astronomer. Men nu opstår problemet.
        Halvdelen af alle pixelværdier er 0 for biasoptagelsen.
        Dette viser at bias automatisk er fratrukket på alle optagelser. 1/8000 s giver så lav en mørkestrøm at halvdelen af alle pixelværdierne er negative, og disse bliver trunkeret til 0.
        Det store spørgsmål er så, om det er option -g 1 1 der trungerer resultatet, altså at de faktisk er lagret som negative værdier. Hvordan er de lagret i en .NEF?
        Hvordan har de mange personer egentlig målt udlæsestøjen, hvis halvdelen er trunkeret til 0? Der findes måske et program, som kan adere en positiv værdi til de interne værdier. Jeg kan ikke se, at dcraw kan gøre dette; men der findes måske et andet program, som kan?

swr
          • Giant

Jeg kender desværre ikke ret meget til billedbehandlingsprogrammer.

Jeg har noget der hedder Lightroom, men jeg har ikke brugt det særligt tit og aner ikke hvordan det fungerer internt. Det er min opfattelse at raw formatet gemmer de rå ADC værdier for hver grundfarve, mens TIFF og andre farveformater beregner de enkelte pixels ud fra raw formatet og en Debayering algoritme. Så vidt jeg ved er alle andre formater end raw (.NEF) kunstigt beregnede ud fra raw data.

OBS!: Jeg kom lige i tanke om at 16 bit sikkert ikke er nok. Raw formatet gemmer 14 bit for hver farve, så hvis man vil bevare den fulde opløsning skal der vel gemmes minimum 42 bit (og gerne 43 bit hvis gennemsnittet af de to grønne pixels lander på en halv bit)? 16 bit lyder af meget lidt. Findes der ikke et 48 eller 64 bit format?

SWR2013-06-06 13:14:13

Bjarne
          Moderator
            • Super Nova

Mystikken breder sig. Dine darks har også mange nuller. Der er dog en del med lidt større værdier. Jeg ved ikke, om jeg kan stole på dcraw. Det er måske slet ikke de rå data at den leverer. Man kan tænke sig at data er lagret som b*sqrt(N + a) f.eks. Fotonstøjen bliver så den samme i procent for alle niveauer. Man kan i det hele taget forestille sig så meget, hvis man ikke ved noget. Jeg kan huske et mikrodensitometer, som var udstyret med en kvadratrodsforstærker før en ADC.
            Her troede jeg at vi var sluppef af med den fotografiske plades ulinearitet. Man har så i stedet indført dem som gammakurver. Hvordan får man de lineære data ud af raw uden at tronkere udlæsestøjen?
            Jeg er på bar bund.

Bjarne
            Moderator
              • Super Nova
            • Don’t worry about compression. NEF compression can make a visible difference in extreme cases, but in practice most people can’t see it.
            • http://www.bythom.com/qadraw.htm

Bjarne
            Moderator
              • Super Nova

Det ser for mig ud til at Nikon har lagt et cut vel over udlæsestøjen, så man kun ser varme pixler. Det er en gåde, hvordan man kan bestemme udlæsestøjen ud fra et raw billede. Det er måske en oplysning fra Nikon. De må jo vide det. De har sikkert et rigtigt raw format, som de selv anvender. NEF ser ud til at være et markedsførings raw med mindre der findes en option, som du ikke har opdaget.

swr
                • Giant

Hmmm, der er ikke specielt mange formater at vælge imellem. Jeg kan vælge raw, TIFF og JPG i forskellige opløsninger, hvor jeg har valgt raw 14 bit i fuld opløsning (36,3MP). Jeg kan ikke se hvordan man skulle kunne vælge et andet raw format – der er kun et raw format at vælge i kameraet?

Hvis jeg vidste hvordan kunne jeg evt. også prøve at lave nogle flat frames. Det eneste jeg umiddelbart kunne forestille mig var at lave en hvid skærm på PC’en og fotografere den uden at være i focus. Vil det hjælpe?

SWR2013-06-06 15:12:47

swr
                  • Giant

Her i denne tråd

nævner han to problemer: “non linearity” og “clipping at zero”.

Kan det være de problemer du ser?

Bjarne
                  Moderator
                    • Super Nova

Nej. Det tror jeg ikke vil hjælpe. Men hvorfra har du oplysningen om udlæsestøjen? Dit link viste et plot af variansen mod signalet. Et sådant plot giver gain, dvs antal elektroner per ADU enhed; men hvad med udlæsestøjen? Det vil normalt være r.m.s. for en bias ganget med gain. Men root mean squares vil i dette tilfælde give en urealistisk lav værdi, da alle værdier under en tærskelværdi er sat til nul. Jeg blev interesseret, da du nævnte den meget lave udlæsestøj; men den værdi er sikkert fup.
                    Jeg har en ide. Vi kan vise at kameraets NEF har en tærskelværdi. Du kan tage darks med voksende eksponeringstider. De pixler, som er nul ved korte eksponeringer, vil efterhånden dukke op som positive værdier. Hvis jeg beregner middelværdien over et stort område, vil middelværdien ikke være en lineær funktion af eksponeringstiden, som den burde være. Den vil vokse kraftigere og kraftigere, altså ulineært, efterhånden som flere og flere positive pixler dukker op over tærskelværdien.

swr
                      • Giant

Jeg har read-out noise værdierne fra diverse test fora på nettet (bl.a. dxomark). Jeg vil prøve at tage en række darks i aften med f.eks. 30s, 15s, 8s, 4s, 2s og 1s. Det burde vel kunne give et bedre datamateriale?

Jeg kunne også prøve ved både ISO1250 og ISO100.

PS: ADC værdierne kan ikke blive negative. Det er et heltal mellem 0 og 16383 for hver pixel.

Edit: Her er lige nogle links til D800 sensormålinger:

Baseret på DXO data

Under punktet Sensors & Raw

En god side at få forstand af, men desværre lidt ældre måledataSWR2013-06-06 21:25:49

Bjarne
                      Moderator
                        • Super Nova

SWR wrote: Her i denne tråd

nævner han to problemer: “non linearity” og “clipping at zero”.

Kan det være de problemer du ser?
                        Comparing to my previous DSLR (Canon 5D2), I feel
                        D800 has lot of raw power in it, in terms of high sensitivity and low
                        noise. However its NEF file is still not friendly enough for astrophoto
                        (nonlinearity and clipping at zero). The elimination of the need of
                        mode 3 is an improvement, but not quite enough.

Dette var dukket op i mellemtiden. Er mode3 ingen compression? “clipping at zero” er i hvert fald det jeg ser. Et lavt flatfield vil få en ikke-linearitet; men ikke et højt FF. Det vil ikke være påvirket, med mindre de også har puttet et kunstigt gamma ind i de “rå” tal for at forøge det dynamiske område.

Bjarne
                        Moderator
                          • Super Nova

SWR wrote: Jeg har read-out noise værdierne fra diverse test fora på nettet (bl.a. dxomark). Jeg vil prøve at tage en række darks i aften med f.eks. 30s, 15s, 8s, 4s, 2s og 1s. Det burde vel kunne give et bedre datamateriale?

Jeg kunne også prøve ved både ISO1250 og ISO100.

PS: ADC værdierne kan ikke blive negative. Det er et heltal mellem 0 og 16383 for hver pixel.

Der er masser af nuller på 30s, så du skal meget højere op. Jeg er bange for at de skærer meget bort.
                          Da reset (kTC) støjen er ganske enorm, må en støjsvag udlæsning bestå af 2 ADC samples, et i starten og et i slutningen af eksponeringen. Disse er selvfølgelig begge positive. Jeg er imidlertid overbevist om at disse 2 tal trækkes fra hinanden, måske inden tallene forlader detektoren. Hvis man kan have mange ADCer på detektoren, så kan man også have en aritmetrisk enhed per ADC. Da mørkestrømmen for de fleste pixler er ganske lav for korte eksponeringer, vil mange tal blive negative. Der er nu 2 muligheder: a) man lægger et bestemt tal til alle pixelværdier, altså et digitalt bias, eller b) man sætter alle negative værdier til nul. Der er desværre en 3. mulighed: man trækker det samme tal fra alle pixels og søtter de negative værdier til 0.
                          Jeg havde håbet på a); men meget tyder på den 3. mulighed.

swr
                            • Giant

30s er maks hvor kameraet timer optagelsen, men jeg kan prøve at lave nogle bulboptagelser hvor jeg holder knappen nede og timer det efter et stopur. Hvor mange minutter skal jeg lave?

swr
                              • Giant

De testgrafer jeg har set har været næsten lineære indtil man nærmer sig værdien for en fuld “brønd”, hvor den begynder at klippe signalet. Mode 3 var noget man brugte på ældre apparater, hvor man brugte et trick med at slukke for kameraet inden det havde taget en dark frame og trukket den fra billedet.

Bjarne
                              Moderator
                                • Super Nova

SWR wrote:

30s er maks hvor kameraet timer optagelsen, men jeg kan prøve at lave nogle bulboptagelser hvor jeg holder knappen nede og timer det efter et stopur. Hvor mange minutter skal jeg lave?

Prøv 1s, 5s, 30s, 2m og 10m.
                                Jeg tror gerne at den er lineær for høje (men ikke for høje) værdier. Problemet er lave værdier, f.eks. en mørk nattehimmel. Man kan muligvis klare linearitetsproblemet ved at kægge et tal til alle optagelser. Men hvorfor har de gjort det?

Viser 15 indlæg - 121 til 135 (af 178 i alt)
                                • Emnet 'Kan man slå Kepler fra jorden?' er lukket for nye svar.