› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Kan man købe et polar alignment eyepiece
- Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af tommy. This post has been viewed 1952 timesfrank. This post has been viewed 1952 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. november 2008 kl. 09:07 #3814
lehmann- Super Giant
Jeg er ved at være træt af at brække nakken når jeg skal pol aligne min lxd 75, og så tænkte jeg at det må være noget mere bekvemt at bruge selve teleskobet til pol aligningen.
Findes der et belyst okular som også kan bruges både til pol alignment og alm. trådkors funktion?14. november 2008 kl. 09:22 #3815
henrikDeltager- Nova
Jeg kan ikkke mindes at have set “pol-align” okular, men et hvilket som helst kan bruges.
Problemer et at du er afhængig af monteringen indstillingspræcision, som jo ikke er så god før den ER alignet; Hønen og ægget du ved…
Men der er en metode til at bruge goto funtionen til den; Jeg fik ikek helt pointen i den da den blev diskuteret her, men det lød smart.
Henrik 2008-11-14 08:22:48 14. november 2008 kl. 09:52 #3818
mstauningDeltager- Black Hole
Goto metoden bruges til Meade, aner ikke om det virker på andres.
Men det går ud på at du laver en alignment, gerne med et trådkorsokular. Derefter går du til polaris… Den rammer sikkert ikke, du justere så ½ af den gotofejl på MONTERINGEN.Går så over til en stjerne, lad os sige Pollux. Centere den via håndkontrollen, laver en Sync.Goto til Polaris, justere ½ af gotofejlen via montering. Goto Pollux, centere via håndkontrol – Sync. Dette kan gentages et par gange eller 10. Start gerne ud med en onestar, slut af med en onestar.14. november 2008 kl. 09:55 #3819
lehmann- Super Giant
Du mener med andre ord at man ikke kan stille deklinationen nøjagtigt nok til at bruge selve teleskobet som pol scope ?
Edit : Ovenstående er svar til HenrikLehmann 2008-11-14 08:57:08 14. november 2008 kl. 10:11 #3821
lehmann- Super Giant
MStauning wrote: Goto metoden bruges til Meade, aner ikke om det virker på andres.
Men det går ud på at du laver en alignment, gerne med et trådkorsokular. Derefter går du til polaris… Den rammer sikkert ikke, du justere så ½ af den gotofejl på MONTERINGEN.Går så over til en stjerne, lad os sige Pollux. Centere den via håndkontrollen, laver en Sync.Goto til Polaris, justere ½ af gotofejlen via montering. Goto Pollux, centere via håndkontrol – Sync. Dette kan gentages et par gange eller 10. Start gerne ud med en onestar, slut af med en onestar.Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår det du skriver i første linie.Med alignment mener du så at man peger direkte på polaris med sit trådkors okular ved at skrue på selve monteringen. ?14. november 2008 kl. 10:41 #3824
k_holstDeltager- Nova
Jeg bruger aldrig polscopet på hverken LXD75 eller CG5!
Følgende virker rigtig godt på min LXD75, men jeg har hørt om andre hvor det ikke virker:¤ Sæt monteringen op med nordbenet så præcist som muligt mod nord¤ Vælg “Onestar align” på håndkontrollen (monteringen sleewer til hvor den TROR nordstjernen er)¤ Centrer nordstjernen ved at justere på monteringens justerskruer og tryk enter (monteringen sleewer til en stjerne, ofte Vega)¤ Centrer Vega ved at trykke på knapperne på håndkontrollen (Håndkontrollen skriver hvor godt den er alignet)= FÆRDIG – Nu er du alignet rimeligt til visuelt brug! Når jeg guider er det som regel udemærket også til længere eksponeringer.Forbedring af præcisionen:¤ Vælg “park scope” på håndkontrollen¤ Sluk monteringen i nogen sekunder og tænd igen¤ Udfør “three star align”Hvis monteringen rammer stjernerne spot on er det i orden!Hvis monteringen rammer lidt skævt, specielt på den første stjerne, færdiggøres “three star align”. Udfør så “One star align” igen som øverst, for lige at få rettet det sidste ind på monteringen, og herefter “three star align”14. november 2008 kl. 10:47 #3825
k_holstDeltager- Nova
Hov! Okularet
Alle trådkors okulare kan bruges: Du skal bare bruge en centermarkering for at få align præcist.Jeg bruger for det meste mit kamera med et trådkors på skærmen, det er super præcist men det kan være lidt svært at ramme den første stjerne fordi FOW er temmeligt lille.14. november 2008 kl. 10:54 #3827
lehmann- Super Giant
Ok det vil jeg prøve næste gang.
14. november 2008 kl. 17:10 #3848
tommyfDeltager- Neutron star
Brugte altid MS måde da jeg havde en Meade, det virkede fint.Kunne ikke bruge One Star da justeringsskruerne på mounten ikke havde frigang nok til at få polaris ind i center igen så den droppede jeg.
Men MS metoden virkede gerne 2 gange og jeg var meget tæt på, det drejede sig om arc-sekunder.
Nu har jeg jo EQ6 så der funker sync vist ikke på samme måde, så der tror jeg ikke jeg kan bruge samme metode.
15. november 2008 kl. 01:12 #3877
tommy.frank- Super Giant
Jeg er sluppet for de akrobatiske øvelser vha. er gammelt webcam, og andre småting fra brokkassen. Og dåsen fra en filmrulle passer perfekt ud over okularet.
Mvh Tommy.15. november 2008 kl. 11:26 #3880
Smart
15. november 2008 kl. 12:44 #3884
bjoern.andersen- Main Sequence
Det er s– godt nok smart, og skal prøves allerede idag. bare det at slippe for at skulle ned og brække nakken og få ømme knæ er jo opløftende.
tak for ideen15. november 2008 kl. 13:28 #3888
tommy.frank- Super Giant
Der er så osse den bonus, at det er blevet MEGET nemmere at justere polskopets reticule. Brug to umbraconøgler samtidig. Hvis man kun bruger en, kan reticulen måske rotere lidt, og den skal jo sidde i kl.6 position. Og husk at lade linsen i webcamet være.
15. november 2008 kl. 23:09 #3937
Min faldt helt ud og ned hvor man se ind, skod lavet, den burde ikke kunne
ryge ud af en fatning, bare være løs nok til at kunne justerer.15. november 2008 kl. 23:54 #3943
tommy.frank- Super Giant
Det har jeg osse prøvet Tommy. Men skrugede så okularet i bund. Det var lidt ude af fokus, men ikke at det betød noget.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kan man købe et polar alignment eyepiece' er lukket for nye svar.