Kan man dreje billedet?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kan man dreje billedet?

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 8 måneder siden af chris_h. This post has been viewed 32 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

steenkh
    Deltager
      • Planet

Jeg har foreløbig kun brugt mit nye Celestron Nexstar 130 SLT i dagslys (i aften bliver første gang om natten, hvis der ellers er skyfrit). Jeg har købt et retvendeokular, og det virker også, men billedet står på skrå med 45°, sikkert på grund af den vinkel udgangen til okularet har på teleskoprøret. Findes der et eller andet man kan sætte på som roterer billedet så det står lige, for ellers er det lidt akavet at holde udkig med f.eks. en ørnerede? Hvad vil sådan noget hedde?

Steen

steenkh
      Deltager
        • Planet

Også Celestron skriver om dette i en knowledge base artikel, men uden at komme med den form for løsning jeg tænker på. Jeg har forsøgt at dreje retvendeokularet, men det ændrer intet. På mange andre newton’er kan man dreje hele røret, og så kan problemet løses, men på en SLT kan teleskopet kun sidde i een bestemt vinkel.

Nå, men det kan jo være at der ikke er løsning.

chris_h
        Deltager
          • Super Nova

Tuberinger lar deg rotere teleskopet til “riktig” posisjon. Minuset er at fokuseringen ender opp på toppen slik at du må lene deg over teleskopet.

steenkh
          Deltager
            • Planet

Korrekt. Men som jeg skrev, så holdes SLT teleskoper fast på en anden måde, idet de holdes af kun en enkelt arm, og holderen er skruet fast.

Men i øvrigt kan man vende sig til alt, og i dag har teleskopet hele dagen stået indstillet fast mod en foderautomat i haven, og jeg har opdaget at ved at jeg selv læner mig skråt bagfra mod teleskopet, så står billedet lige! Fuglene fremtræder så klart i teleskopet at jeg kan se om de har lopper, og jeg savner ikke at kunne dreje billedet.

Så jeg har nok mest beskrevet et pseudo-problem som opstod i mit hovede fordi jeg ikke har erfaring med sådan en kikkert.

Tak for interessen!

chris_h
            Deltager
              • Super Nova

En kamerat har samme teleskop og det var dovetail klemme på monteringen, så det er jo bare å kjøpe en ekstra dovetail og ringer Men som du sier, reflektorer er ikke designet til natur brukChris_H2012-06-23 21:43:56

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Kan man dreje billedet?' er lukket for nye svar.