Kan Karsvognen ses under solformørkelse?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kan Karsvognen ses under solformørkelse?

• Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af pv. This post has been viewed 71 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

larsbo_c
      • Asteroid

Kære Forum.

Jeg ville gerne vide om man under en total solformørkelse kan se Karlsvognen? Jeg arbejder med en tekst fra Kinas oldtid hvor det er et spørgsmål der er uden for mit felt. Jeg skal kunne dokumentere det, så hvis man kan se stjernebilledet findes der måske billeder eller skriftlige kilder?

Bedste hilsner, Lars Bo Christensen

P.S. Teksten er skrevet i det nordlige Kina for 3000 år siden.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Tjae nu har jeg ikke kikket efter, men tvivler på det. Da solen jo stadig lyser på resten af luften, og derved nok vil være for lys til at kunne se noget nordligt ved en total formøkelse.. Men er da spændt på hvad dem der har oplevet en formørkelse mener..

erik.nielsen
        Deltager
          • Super Giant

Jo, du kan se stjerner under totaliteten,
          For det bliver helt mørkt, hvis luften er klar og der ikke er skyer rundt omkring, som Solen kunne skinne på uden om totalitets-området.
          Men hvem har tid til at kikke stjerner under en soformørkelse!!!!
          mvh Erik

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

På min tur til Tyrkiet i 2006 for at se solformørkelsen der, kunne jeg se Merkur, Mars, Venus og en del stjerner.
            Jeg husker ikke hvilke, da jeg var mest interesseret i at kikke på den formørkede sol Embarrassed

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Men vil man så kunne se noget der må være i modsat retning? De fleste solformørkelser jeg har hørt om, sker på den sydlige del af himlen 🙂

erik.nielsen
              Deltager
                • Super Giant

Nu har jeg kun set en total,
                Men på den sydlige halvkugle bevæger solen sig altså nord-om. Den i Cairns startede i ca 120 gr. lige efter solopgang, og da den varede ca to timer som de fleste gør, bevæger solen sig så ca 30 grader, og har så sluttet i ca 90 grader, inden den har bevæget sig ydeligere nord om.
                Som Lars skriver, så var kraftige stjerner og form. planeter ganske synlige. Michael, jeg havde jo spurgt dig om du ikke skulle med!!!
                mvh Erik

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Se så ville man jo kunne, den havde jeg ikke lige set komme Erik.

Og ville meget gerne have været med… Menn “tiden” var ikke til det.

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Man kunne jo tage en tur til Mauritius 1 september 2016 og se efter:

Edit: det er ikke en total formørkelse, så må man vente til 9/6-2328

rudibr2013-02-28 10:20:07

/Rudi B. Rasmussen

pv
                      • Moon

pv
                        • Moon

Man kan også tage til Færøerne den 20.marts 2015.
                        Godtnok kun en totalitet på ca. 2 minutter, men alligevel.
                        Tidspunktet er omkring kl. 09:40 hvor “Carlsberg-vognen”
                        da vil stå i lavt i nordvest.

hilsen
                        Per

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Kan Karsvognen ses under solformørkelse?' er lukket for nye svar.