› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Kan jeg forvente at se noget lignende?
- Dette emne har 40 svar og 15 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Är, 5 mÄneder siden af mstauning. This post has been viewed 1105 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
19. august 2016 kl. 08:00 #149881
Anonym- Super Nova
Jeg har aldrig prĂžvet astrofoto, men har fĂžrhen vĂŠret en ivrig amatĂžr fotograf, der pĂ„ vores ferier altid tog tusindvis af billeder, som jeg alligevel aldrig fik tid til at sortere i eller redigere i pĂ„ PC’en.
SĂ„ da jeg gik igang med astro tĂŠnkte jeg at det nok ville ende pĂ„ samme mĂ„de hvis jeg gik i gang med astrofoto. For mig er det altid bedre at opleve tingene i nuet, frem for at sidde senere og dvĂŠle over minderne pĂ„ PC’en.
Derfor blev jeg til visuel, selvom jeg mĂ„ske nok ogsĂ„ kunne fĂ„ sjov ud af at sidde efterfĂžlgende og nyde og fotoshoppe billederne pĂ„ PC’ en.
Men man skal aldrig sige aldrig – mĂ„ske gĂ„r jeg ogsĂ„ en dag i gang med astrofoto. Bare ikke ligenu.
Anders
19. august 2016 kl. 09:02 #149884
allan_dystrupDeltager- Nova
Flere kriterier blandes sammen og prioriteres forskelligt af forskellige personer i definitionen af visuel observation af billedet i fokusplanet pÄ astronomiske kikkerter:
1. Teknologi:
a: kun med glas-okular (klassisk lup-forstĂžrrelse)
b: ogsÄ med elektronisk signal forstÊrkning (EAA, NV)
2: Dygtighed: OptrÊning af observatÞrens dygtighed (at gÄ til grÊnsen):
a: specielt scotopisk syn (bortvendt syn)
b: ogsÄ udnyttelse af photopisk syn (farvesyn)
3: Sammenlignelighed: af observationer med tidligere/klassiske observationer
a: hvad kan ses for en given apertur under optimale betingelser med 1.a og 1.b?
b: det samme spÞrgsmÄl kan stilles for 1.b og 2.b
4: Realtids observation:
a: glas-okular og NV er realtid
b: EAA er pr. definition nĂŠr realtid (kan dog anvendes med glidende overgang til astrofotografi)
Tilbage til det oprindelige spĂžrgsmĂ„l for denne trĂ„d: Hvor detaljeret kan jeg opleve deep sky objekter ved visuel astronomi? Jeg har i et tidligere indlĂŠg sammenstillet tegninger af samme objekt (M101 “Pinwheel” galaksen) :
I. observeret med en 10″ kikkert under optimale forhold ved brug af 1.a og 2.a
II. observeret med en 3″ kikkert fra en forstadsbaghave i astromonisk tusmĂžrke ved nĂŠr fuldmĂ„ne med brug af 1.b og 2.b (EAA)
Jeg er selv i gang med en visuel rundtur til Messier objekterne med min 3″ refraktor. Hvad jeg kan se med 1.a og 1b (og til dels med EAA) kan fĂžlges i ->denne trĂ„d<- pĂ„ CN: Jeg har bl.a dette forĂ„r observeret og tegnet alle Messier galakserne i Virgo hoben; Det var sjovt og udfordrende, men ĂŠrligt talt fattigt pĂ„ detaljer. NĂ„r jeg er igennem M-110 objekterne vil jeg gerne starte pĂ„ en rundtur til H-400 objekterne. Jeg har samtidig nĂ„et en alder, hvor jeg kun kan se frem til et begrĂŠnset antal Ă„r i denne hobby, — og nej, jeg har ikke planer om at anskaffe en 12″ kikkert og flytte til Sydfrankrig eller Negev Ăžrkenen. Jeg har (af flere Ă„rsager) valgt at fortsĂŠtte med at opleve universet fra min Bortle rĂžd/orange baghave og weekend-hytte med mine smĂ„ “grab&go” 3-4 tommer refraktorer af god kvalitet.
Det fik mig til at spĂžrge som Rod Mollise (jf. reference i tidligere indlĂŠg) :
How far had I seen? What is really out there in deep space? I had observed many amazing objects, but I felt like Iâd only scratched the surface. I didnât just want another look at the same old clusters, nebulae, and galaxies; I wanted to dig deep and see what lies beyond the bright showpieces.
Mit vÊsentligste kriterie for den visuelle oplevelse er som tidligere nÊvnt 4: (nÊr) realtid observation og tegning ved teleskopet under stjernerne. Brug af EAA Äbner en ny dimension i visuel astronomi, der transcenderer hvad du kan nÄ med scotopisk syn, og dermed er hinsides direkte sammenlignelighed med klassiske observationer gjort med tilsvarende apertur. Det er jo netop det, der er formÄlet: at flytte grÊnsen for visuel observation; At bevÊge sig hinsides den grÊnse, vil andre sige. Og fred sÄ vÊre med det, hvis det er prisen.
(Som Mao sagde: “Jeg er ligeglad med, hvad farve katten har, sĂ„ lĂŠnge den fanger mus!”
Jo…, “Men det er nu alligevel en kat”, som Galilei ville have tilfĂžjet…)
Allan
PS: Her til sammenligning M56 (“Snebold”) kuglehoben i LYRA, observeret “live” med min 80mm Vixen refraktor fra forstads-baghaven i AllerĂžd :
1: Med glas okularer
2: med EAA
Allan_Dystrup 2016-08-19 09:42:28 19. august 2016 kl. 10:01 #149892
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Acnielsen wrote: Jeg har aldrig prĂžvet astrofoto, men har fĂžrhen vĂŠret en ivrig amatĂžr fotograf, der pĂ„ vores ferier altid tog tusindvis af billeder, som jeg alligevel aldrig fik tid til at sortere i eller redigere i pĂ„ PC’en.
SĂ„ da jeg gik igang med astro tĂŠnkte jeg at det nok ville ende pĂ„ samme mĂ„de hvis jeg gik i gang med astrofoto. For mig er det altid bedre at opleve tingene i nuet, frem for at sidde senere og dvĂŠle over minderne pĂ„ PC’en.
Derfor blev jeg til visuel, selvom jeg mĂ„ske nok ogsĂ„ kunne fĂ„ sjov ud af at sidde efterfĂžlgende og nyde og fotoshoppe billederne pĂ„ PC’ en.
Men man skal aldrig sige aldrig – mĂ„ske gĂ„r jeg ogsĂ„ en dag i gang med astrofoto. Bare ikke ligenu.
Anders
Det med at komme hjem med hundredvis af billeder, som skal sorteres og behandles kender jeg godt. Jeg er f.eks. aldrig blevet fĂŠrdig med de nĂŠsten 1000 billeder jeg tog ved 24H Le Mans 2010!
Men der er en vÊsentlig forskel til astrofoto. Der tager det lang tid at lave optagelserne til bare et enkelt billede, sÄ der er ikke sÄ stor fare for at rÄmaterialet kommer til at ligge glemt.19. august 2016 kl. 10:07 #149894
outlookDeltager- Super Nova
rudibr wrote: PS: IÞvrigt tak for tippet med videoguided observation med fÄ sekunders eksponering, det skal helt klart prÞves nÊste gang jeg har besÞg under en observation. GÊster bliver som regel skuffede nÄr de kikker pÄ deep sky objekter direkte i et okular.
Du vil ikke blive skuffet. Videoassisteret astronomi er som skabt til outreach events. Her et eksempel, hvordan det kan gĂžres:
Det kan gĂžres mere simpelt blot med et kamera og direkte tilslutning til en skĂŠrm. Optikken skal helst vĂŠre hurtig og kameraet af den meget lysfĂžlsomme type, gerne med billed-integration.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting19. august 2016 kl. 11:24 #149896
jesperDeltager- Neutron star
Uden i Ăžvrigt at vĂŠlge side i debatten – jeg synes bare vi hver isĂŠr skal nyde hobbyen som vi helst vil – sĂ„ vil jeg alligevel dele Suiters illustration af alle de “lag” virkeligheden skal igennem fĂžr der kan dannes et mentalt billede i hjernen hos den visuelle observatĂžr. Man kan blive helt filosofisk at at tĂŠnke over det
19. august 2016 kl. 15:01 #149900
allan_dystrupDeltager- Nova
Jesper wrote: … sĂ„ vil jeg alligevel dele Suiters illustration af alle de “lag” virkeligheden skal igennem fĂžr der kan dannes et mentalt billede i hjernen hos den visuelle observatĂžr.
Ja, det er sĂ„ nogle af de Ă„rsager til forvrĂŠngninger (“aberrationer”), der introduceres med optisk hjĂŠlpeudstyr.
Der er derudover alle de “tilsigtede” transformationer, som de elektromagnetiske bĂžlger pĂ„fĂžres, sĂ„ som refraktion / reflektion i glas hvilket jo indebĂŠrer absorption og re-emittans af fotoner ved interaktion med elektroner i materialet (beskrevet i QED – quantum elektro dynamics), evt. akkumulation i ccd eller multiplikation i photocathode med tilbage-transformation til foton, foton-absorption i retinale fotoreceptorer (stave/tappe), transformation til neural elektro-kemisk potentiale/signal samt propagering heraf via synaptiske neurotransmittere og neuroner, og endelig integration i den visuelle cortex (hvor al visual astronomi jo ender op… ).
Allan
Allan_Dystrup 2016-08-19 19:18:05 20. august 2016 kl. 08:50 #149943
RudiDeltager- Neutron star
Fint diagram Jesper
Denne her siger ogsÄ en del om virkeligheden
rudibr 2016-08-20 09:40:30 /Rudi B. Rasmussen
21. august 2016 kl. 00:25 #149971
outlookDeltager- Super Nova
hej Rudi
NĂ„r du bruger video, sĂ„ skal du lige vende “hvad jeg i virkeligheden ser” med “hvad jeg selv tror jeg ser” rundt.. I hvert fald med et farve kamera og min erfaringer, og sĂ„ hjĂŠlper det i Ăžvrigt osse med lidt “stĂŠrk tobak”.
NĂ„, men spĂžg til side, sĂ„ ser man altsĂ„ temmelig meget mere med video assisteret astronomi ved samme apertur. Det krĂŠver bare lidt mere elektronik. Man kan selvfĂžlgelig ogsĂ„ bare erhverve sig en 12″ dob, men den er ikke lige helt sĂ„ transportabel. SĂ„ det afgĂžr man helt selv.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting21. august 2016 kl. 00:44 #149973
astrojensenDeltager- Neutron star
Man kan selvfĂžlgelig ogsĂ„ bare erhverve sig en 12″ dob, men den er ikke lige helt sĂ„ transportabel.
Det er nu ikke sĂ„ slemt (beroende pĂ„ modellen, selvfĂžlgelig!). Og sĂ„ er man ikke afhĂŠngig af strĂžm…
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2016-08-21 00:45:25 21. august 2016 kl. 19:35 #150004
olafsenDeltager- Planet
Sjove tavler, Jesper og Rudi. Jeg kom til at tĂŠnke pĂ„ en oplevelse jeg havde en aften, det var syvstjernen i en hĂ„ndholdt 7×50, da jeg fangede syvstjernen sĂ„ jeg et syn, der lang overgĂ„r, det der vises i Rudi`s tavle, nederst i midten (hvad jeg selv tror jeg ser), det var som om jeg blev lukket ind i en hel anden verden, der var mere tĂ„ge at se end pĂ„ tavlen. Hver gang jeg flyttede omrĂ„de, sĂ„ alt ud som det plejer, men tilbage pĂ„ syvstjernen, kom fĂŠnomenet igen, jeg var helt fascineret af det. Sidenhen har jeg i samme kikkert, tit set pĂ„ syvstjernen, men kun set stjernerne uden denne tĂ„ge og effekt, og mest af alt har de lignet, en miniudgave af karlsvognen.
Henning
mvh Henning
26. september 2016 kl. 02:10 #151518
mstauningDeltager- Black Hole
Som skabs-visual, mĂ„ jeg da sige at et lille 16″ kan hive et par farvede fotoner ind fra et par objekter her og der !
Mest af alt syntes jeg det kommer an pÄ to ting:
stedet jeg bruger til at se fra.
aften og hvor klart/stille det er.
Er stedet mÞrkt (har konen husket at slukke lyset?) og en klar aften hvor det hele ikke blinker for meget, ja sÄ kan der hives farver ind pÄ en god del af Messierne..
Michael.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Kan jeg forvente at se noget lignende?' er lukket for nye svar.