kan jeg få lidt tips?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI kan jeg få lidt tips?

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 13 år, 3 måneder siden af John. This post has been viewed 480 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

John
    Deltager
      • Nova

hej alle

Jeg har i et par år haft en mak 127 og har fotograferet en del med en ed 80. Jeg har nu fået en C11 som hænger på en eq6 montering. Jeg har fået kolimineret C11’eren så den tegner knivskarpt og i aften var så første gang den blev rettet mod månen og M13. Jeg har ofte set på M13 gennem min mak 127 og har set en lille meget utydelig uldtot – det har nu været fint nok. I aftes stod M13 vel 25 grader over horisonten og udsynet var blokeret af et kæmpe kastanietræ, og en gadelampe i samme retning skinnede ned i scopet. Men alligevel fik jeg en antydning af hvad den kan præstere, endda selv om lyset skulle igennem trækronen. Det var nu ikke længere en lille udvasket uldtot, men flere af stjernerne i kanten af hoben stod totalt klart og adskilt fra hinanden. Det var fantastisk og det bliver kun bedre når den kommer længere op. Mak 127 har altid været god til månen. Med C11’eren og et 38 mm okular var hele månen i synsfeltet, – det var stort!

Så blev det ikke til mere. Skyerne drev endnu en gang ind og satte en stopper for festen og jeg havde faktisk heller ingen ide om hvor scopet nu skulle rettes hen. Kan jeg få nogle tips til gode begynder objekter i den kommende tid og er der noget godt litteratur om visuelle observationer?

hilsen John

John2010-11-13 23:19:06

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'kan jeg få lidt tips?' er lukket for nye svar.