› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Kan ikke få fokus
- Dette emne har 10 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 56 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. januar 2012 kl. 14:38 #76257
deepskyDeltager- Planet
Hej,
Har slåsset med at få min synguide til at guide, men uden held. Stillede så det hele op i dagslys og fandt frem til at jeg slet ikke kan opnå fokus. Jeg havde en god snak med forhandleren om hvad jeg skulle have, men ombestemte mig fra en OAG 27mm(off axis Guide)
til en 9mm istedet. Men desværre tror jeg ikke at forhandleren fik min besked i tide, så jeg har troet at det ikke betød noget.Nedenfor montering som bestilt med synguide på 35mm extender. Her er kamera og synguide 25mm ude af fokus… jeg kan flytte spejlet som jo er inde i tubusen ca. 8-10mm, men det er jo ikke nok.
Fjerner jeg extenderen helt og skruer, eyepiece delen (ved ikke hvad man kalder den) af synguideren, og monterer OAG direkte til synguide, så kan jeg næsten nå fokus, hvis jeg vel og mærke har spejlet helt ude i det aller yderste (dækker 1/5 af EOS CMOS’en).
Jeg har tænkt at jeg jo så egentlig bare må bestille mig en 10-15mm extender, og så må jeg save af den der eyepiecedel som man skruer på synguideren for at man kan slide den frem og tilbage i en eyepiece holder (hvad hedder sådan en?), den er nemlig 20mm lang
Jeg er helt grøn (læs Noob) inden for faget, og ved ikke om man kan få andre gadgets, adapters, afstandsstykker eller lignende som fikser mit problem ?
Help me Obi Wan Kenobi…..
/Henrik
17. januar 2012 kl. 17:08 #76263
mstauningDeltager- Black Hole
Optimalt må jo være at kunne stille spejlet så det ikke rammer/skygger for EOS chippen, samt at kunne hive guideren lidt frem og tilbage.
Så hvad skal der til at opnå dette, som jeg ser det:Guideren skal have en 1,25″ næse på.Pick-up spejlet sættes så det ikke kan skygge for EOS chippen.Guideren sættes et par mm ude af den holder du har på.Hvor langt tilbage skal din EOS så? Som jeg læser det ca 30mm.Du anskaffer derfor bare en 30mm T-forlænger og indsætter mellem EOS adaptoren, og OffAxis guideren.Nu vil du kunne stille EOS i fokus, og dernæst have vandring nok på guideren til at få den i fin fokus.17. januar 2012 kl. 21:58 #76292
deepskyDeltager- Planet
Hej Michael,
Selvfølgelig ja…jeg skal bare lave mere plads mellem OES og SynGuideren, doh….30mm er nok ikke helt ved siden af heller.
1,25″ næsen har jeg, det er straks værre at finde det T stykke tror
jeg…jeg skal have den ind mellem bajonetfatningen og OAG adapteren,
som i billedet her.Er der tilfældigvis nogle der ved hvad det er for en…og kan henvise til en butik…eller nogen der måske har en til salg ?
Gevindet såvidt jeg kan læse mig frem til må være M42x1 (ikke M42x0.75)
Deepsky 2012-01-17 20:59:22 17. januar 2012 kl. 22:12 #76295
k_holstDeltager- Nova
Her er der forskellige T2 forlængere fra 5 – 40 mm. Plus en justerbar fra 20 – 30 mm.
17. januar 2012 kl. 22:19 #76297
deepskyDeltager- Planet
Hej Kim,
Tak for tippet…men jeg har også haft kig på de der, men det er ikke T2(M42x0.75mm), men M42x1mm jeg skal bruge, dem synes jeg ikke er til at finde
Klip fra TS side
8X———————————————————————————
M42 and T2 often create confusion. Both threads have the
same diameter of 42mm, but a different pitch. The M42 thread (we usually
call it M42x1 to avoid confusion) has a pitch of 1mm per turn. The T2
thread has a pitch of 0.75mm per turn. The M42 thread is frequently used
on old Russian cameras and lenses. The T2 thread is a common system
thread for which many adaptations are available.
8X————————————————————————Deepsky 2012-01-17 21:20:03 17. januar 2012 kl. 22:57 #76300
deepskyDeltager- Planet
Tror jeg har løsningen….og nu forstår jeg bedre udtrykket “adapterhelvede”
Jeg har allerede T2EOS (fejlkøb) så er jeg på T2, og den er 10mm længere end den T2EOS jeg allerede har, og så forlænge T2 med 10mm, og så adapte fra den til M42x1 (7mm)…og det gir så ialt 27mm. Det skal prøves !….tak for tip og råd.
Deepsky 2012-01-17 22:01:58 17. januar 2012 kl. 23:08 #76302
k_holstDeltager- Nova
Jeg tror du tager fejl!
Hvor har du købt din OAG?
Den OAG Teleskopservice sælger er med T2 gevind (42×0,75)
M42 (42×1) bruges ikke ret meget mere. Den var dog almindelig på filmkameraer (staves?)i GAMLE dage.
De fleste (jeg tror alle) forhandlere af astroudstyr skriver T2 om 42×0,75. Ellers skriver de M42 når det handler om 42×1.
For så at gøre forvirringen komplet har Teleskopservice under anbefalet tilbehør en M42 adabter, men den er beregnet til gamle M42 kameralinser eller et eller andet rusisk.
17. januar 2012 kl. 23:18 #76304
deepskyDeltager- Planet
Hej Kim,
Den er købt hos TS og det er også rigtigt at den er med T2 gevind, altså selve OAG’en (på billedet herover ses gevindet helt oppe i venstre hjørne), men det er ind mod kamerasiden, altså del nr. 2 fra venstre…som ikke er T2…jeg kan f.eks. sagtens skrue en 35mm extender på OAG gevindet (0.75), men ikke på nr. 2 dimsen…der er gevindet 1mm per omgang.Så jeg tror den er god nok…men vil da lige spørge dem ad inden køb.
18. januar 2012 kl. 00:20 #76313
Hovsa, du har altså:
En EOS adaptor med T2 gevind, som er 10mm længere end den du ellers har prøvet med?Og din OffAxis guider er den tynde fra TS, som jo gerne skulle have T2 gevind. Ergo skal du bare bruge en 20mm forlænger..Så skulle du være kørende!18. januar 2012 kl. 09:28 #76327
deepskyDeltager- Planet
Hej Michael,
Det er den tynde OAG 9mm jeg har.
Men de har solgt den monteret med denne her:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p1648_Adapter-auf-M42-Anschluss-kameraseitig-fuer-den-TS-OAG-9.htmlIstedet havde jeg været bedre tjent med denne her:
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p1649_Adapter-auf-T2-Anschluss-kameraseitig-fuer-den-TS-OAG-9.htmlJeg tror jeg køber sidstnævnte og den forlænger du henviser til Michael….og så ryger M42 delene i pulterkammeret.
19. januar 2012 kl. 20:18 #76420
God ide.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kan ikke få fokus' er lukket for nye svar.