Kan i se hvad der går galt her? (Dumbbell)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Kan i se hvad der går galt her? (Dumbbell)

• Dette emne har 18 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af nahilas. This post has been viewed 184 times
Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Forfatter

nahilas
    Deltager
      • Giant

Hej Torben

Ja jeg plejer nemlig at bruge liveview på kameraet. I følge tutorials burde man få 3 “spikes” der skal alignes oven på hinanden, det gør jeg dog ikke i liveview. Det er i stedet en “plet” der bliver større og mindre (jeg forsøger så at få den så lille så muligt). Tager jeg et billede kan jeg dog fint se spikesene.

Har forsøgt at fokusere uden, det går ihvertfald helt galt. Det var derfor jeg købte masken hjem :).

nahilas
      Deltager
        • Giant

Så lykkedes det en del bedre:

https://www.flickr.com/photos/nahilas/29291128306

Sikke en forskel det kan gøre når man får mere styr på fokus og kollimering. Tusind tak for hjælpen alle! :).

Øystein
        Deltager
          • Giant

Hei Mads,

Du skriver at du bruker Bahtinov maske og at “.. burde man få 3 ‘spikes’ der skal alignes oven på hindanden…”.

Kan det tenkes at du bruker metoden feil? To av ‘spikene’ danner en vinkel. Du har perfekt fokus når den tredje ‘spiken’ deler denne vinkelen i to nøyaktig like store deler. De tre ‘spikene’ skal altså ikke overlappe hverandre.

Øystein

nahilas
          Deltager
            • Giant

Hej Øystein

Nej jeg tror min maske laver et lidt anderledes diffraktionsmønster end normalt. Kan lige prøve at linke et billede når jeg kommer hjem fra arbejde.

Jeg har til gengæld for forbedret min fokus enormt meget ved at være opmærksom på to ting

1. LiveView er simpelthen for upræcis til fokus med masken, det fungerer meget bedre at eksponere i 5 sec og så rette ind.

2. Låseskruen til fokus FLYTTER på fokuseren. Før fokuserede jeg og låste. Nu låser jeg og ser om det er i fokus, ellers låser jeg op, skruer på fokus og låser igen før jeg checker.

Det virker virkeligt godt. Hvis man kigger på det link jeg sendte i min tidligere post kan man se hvor stor forskel det har gjort for de billeder jeg tager. 🙂

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
          • Emnet 'Kan i se hvad der går galt her? (Dumbbell)' er lukket for nye svar.