Kan i se hvad der går galt her? (Dumbbell)

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Kan i se hvad der går galt her? (Dumbbell)

• Dette emne har 18 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af nahilas. This post has been viewed 183 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

nahilas
    Deltager
      • Giant

Jeg var ude forsøge at fotografere dumbbell nebula i går.

Det lykkedes for så vidt også nogenlunde, men der er et eller andet galt i mit system.

https://www.flickr.com/photos/nahilas/28590884813/

Hvis man kigger på stjernen med diffraction spikes kan man se at der faktisk er to sæt spikes. (Billedet er stacket af 60*30sek eksponeringer).

Er grunden til at jeg har flere diffraction spikes at trackingen er upræcis? Eller måske dårlig polar alignment, selvom jeg synes det er ret meget lige på i polar scope.

Jeg bruger en 5v2.1a power bank til at drive min RA motor med, og har måske lidt på fornemmelsen at den ikke kan levere strøm nok. Det kan også være min EQ3 der skal have noget andet fedt end det fra fabrikken, det har jeg læst lidt om. Tænker i det er trackingen den er gal med eller er det et andet sted?

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Kan det tænkes at kameraet ikke har været spændt ordentlig fast og er roteret lidt? Prøv at sammenlign første og sidste light i serien så må det kunne opklares.

Ellers et godt billede selvom sortpunktet ligger lige rigelig høj for min smag

/Rudi B. Rasmussen

nahilas
        Deltager
          • Giant

Hmm, måske. Det er ihvertfald værd at huske på. Jeg synes dog også der er en forskel på hvor nebula står i første og i sidste billede af serien. Altså relativt til kanten af billedet. Tror lige jeg vil have min pixel målepind frem når jeg kommer hjem.

Hvis den har “bevæget” sig må det vel sikkert også være fordi trackingen er upræcis. Det vil selvfølgelig altid bevæge sig lidt fordi min tracking ikke kan blive helt præcis, men går ikke ud fra det skal være på vej ud af frame efter en halv times tid?

xplode
          Deltager
            • Nova

Stjernene i midten er fine og runde så tracking er jo grei

Det ser ut som en kombinasjon av coma pga dårlig kollimering (eller feil avstand til coma corrector) og litt dårlig fokus

nahilas
            Deltager
              • Giant

Jeg har desværre ikke nogen koma korrektor :/. Synes jeg kontrollerede kollimeringen men den kan selvfølgelig været røget ud.

Jeg fokuserer med en bahtinov maske og sørger for der er fine spikes på, også når den er låst, så tænker næsten ikke det kan være fokus? Kan det godt være koma der giver alting sådan et lidt “blødt” ufokuseret look, eller er det kun fokus/kollimering?

nahilas
              Deltager
                • Giant

Synes jeg har samme problemer med Andromeda her. Taget samme aften.

https://www.flickr.com/photos/nahilas/29211342825/in/photostream/

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Mads

Det ser ud til, at fokus ikke er helt præcis.

mvh

TorbenTorben Taustrup2016-08-25 12:05:59

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nahilas
                  Deltager
                    • Giant

Hej Torben,

Hmm. Har du nogle tips til hvad jeg kan gøre med fokus? Lige nu peger jeg teleskopet mod vega, sætter bahtinov maske på og liveview til på kameraet. Så indstiller jeg på 10:1 til “linjerne” er oveni hinanden og låser fokus. Er der en anden tilgang måske?

Tak for hjælpen alle, forresten! 🙂

jakob1234
                    Deltager
                      • Nova

Brug programmet batinov grabber. Jeg tager et 5/10 sek billede med maske på og laver 1 analyse.

Hvis programmet giver for meget “fejl” i fokus justerer jeg og tager et nyt. Programmet kan analysere det samme område uden du skal gøre noget. Det virker også med live view, men pga. urolig luft er det bedst at analysere stills.

nahilas
                      Deltager
                        • Giant

Det lyder smart – tak for tippet Jakob!

nahilas
                        Deltager
                          • Giant

Har du et link til programmet Jakob? Jeg synes alle dem jeg finder er døde.

jakob1234
                          Deltager
                            • Nova

nahilas
                            Deltager
                              • Giant

Mange tak! Betyder det noget hvor “meget” af bahtinov masken der er riller på? Synes der er en ret tyk kant på min maske, måske på et par centimeter. Men det har vel ikke noget at sige?

jakob1234
                              Deltager
                                • Nova

Det tror jeg ikke, men jeg ved det ikke.

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Hej Mads

Jeg har ikke erfaring med brug af Batinovmaske, men det lyder lidt

mystisk, at du ved hjælp af den justerer til perfekt fokus, og at dit

billede på trods heraf ikke er skarpt. Kan noget have forrykket sig i

forbindelse med fjernelsen af masken?

Nu ved jeg ikke, om du blot fokuserer ved at kikke i søgeren på

kameraet, eller om du kan se billedet på en skærm, men sidstnævnte måde

er at foretrække, da fokus er vildt kritisk.

En alternativ måde er at fokusere på en kraftig stjerne og så tjekke

billedet på kameraets display under maksimal forstørrelse. Det kan godt

kræve lidt øvelse inden man mestrer kunsten.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'Kan i se hvad der går galt her? (Dumbbell)' er lukket for nye svar.