Kan en planetarisk tåge 4 grader over horisonten s

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Kan en planetarisk tåge 4 grader over horisonten s

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af claus_bagger. This post has been viewed 182 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

claus_bagger
      • Asteroid

Torsdag og fredag (5. og 6. september) var jeg ude og kikke efter den klare planetariske tåge PK002-3.5, som har en klarhed på 9,3 og en diameter på kun 3″3. Den er således stort set stjerneformet og har en stor overfladeklarhed på 11,6. Med en deklination på -28 var tågen kun 4 grader over horisonten. Den første nat var der en anelse cirrus-skyer helt mod syd, og jeg kunne ikke se tågen, hverken uden filter eller ved brug af UHC (Ultra High Contrast) eller OIII-filtre. Derfor lavede jeg en kontrol-observation natten efter, men heller ikke her var der bonus. Begge nætter observerede jeg med min 20″ ved 196X, og jeg kunne begge nætter se stjerner af 11. størrelsesklasse i feltet, uden brug af filtre.
      Læs mere her.
      Venlig hilsen
      Claus

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Kan en planetarisk tåge 4 grader over horisonten s' er lukket for nye svar.