› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Kamuflert observatorium
- Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 402 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. april 2009 kl. 20:25 #14763
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Hei alle,
Som mange andre leker jeg med tanken om å bygge meg et eget observatorium etter hvert. Det skal ikke skje neste uke, men man kan jo planlegge litt på forhånd!
Jeg har liten lyst til å ha en tradisjonell observatoriekuppel i hagen og har tenkt på forskjellige måter å kamuflere det. En vanlig måte er jo å ha en bod med skyvetak, men det er jo mer praktisk med et tak som går rundt sammen med teleskopet.
Så jeg lurte på å modifisere et lysthus som dette:
Man måtte isåfall ha en ring med hjul som taket kunne gå rundt på, og et av de seks takfeltene måtte kunne løftes som en luke (litt forbi zenith).
Ulemper:
- Store vinduer viser frem teleskoputstyret til klåfingrede ubudte gjester.
- Vanskelig å finne et lysthus som passer til en ferdig ring?
- Slike lysthus er relativt dyre.
- Da modifiseringen kan bli omfattende, er det kanskje like greit å bygge alt selv (leie snekker) fra grunnen av istedet for å kjøpe ferdig byggesett.
Fordeler:
- Ser penere ut i haven enn en rund kuppel.
- WAF (Wife Acceptance Factor) er god her.
- Kan gjøres om til et vanlig lysthus senere ved evt. fremtidig salg av huset.
Er det noen som har bygget et slikt observatorium? Eller noen som har noen tanker om et slikt prosjekt?
Mvh,
Bjørn11. april 2009 kl. 10:47 #14839
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Bjørn,
Er du ikke nervøs for indeklimaet?Det er jo næsten et drivhus, når der er så store vinduespartier. Jeg har ikke selv et drivhus, men når jeg ser et drivhus om sommeren, kan jeg se, at der er så fugtigt derinde, at vandet næsten løber ned ad vinduerne.11. april 2009 kl. 19:39 #14856
Hei Jeppe,
Du har kanskje rett i det. Men jeg hadde tenkt å ha air condition og luftavfukter. Rullgardiner må man vel også ha. Man må jo heller ikke ha vinduer rundt hele, bare annet hvert felt f.eks. Så da blir det tre, (fire?) vinduer istedet for seks (men det er mulig det ødelegger estetikken og ikke fungerer i praksis).
Tror du dette hjelper litt på varmen?
Bjørn T. Jønsson 2009-04-11 19:41:50 Mvh,
Bjørn12. april 2009 kl. 08:13 #14868
Hej Bjørn,
Det vil helt sikkert hjælpe på varmen, hvis du har air condition kørende hele sommeren. Det kan man måske gøre i Norge uden at blive ruineret. I betaler jo en hel del mindre for strøm, end vi gør hernede i Danmark12. april 2009 kl. 13:05 #14880
He-he!
Elektrisitet er kanskje halve prisen her oppe, men jeg er heller ikke rik. Men noe må man vel ofre for hobbyen.
Hvordan gjør andre som har egne observatorier med varmen? Har de ikke air condition?
Mvh,
Bjørn12. april 2009 kl. 14:19 #14886
tommy.frank- Super Giant
Hej Bjørn. Jeg fik lige lyst til at blande mig, fordi jeg ligesom kan fornemme at der ikke er nogle biologer tilstede
.
Grunden til at der er ualmindeligt fugtigt i drivhuse er, at der skal være en vis mængde vand tilstede for at få planterne til at gro (vokse).
Mvh. Tommy Frank.12. april 2009 kl. 21:08 #14897
Hej Tommy,
Du har selvfølgelig ret i det vandet. Jeg føler mig lidt dum lige nu …Men varmen vil vel stadig være et problem om sommeren?12. april 2009 kl. 21:49 #14899
tommy.frank- Super Giant
Nu vil jeg nødigt spille klog på observatorier, men jeg syntes bare at i var sjove, og jeg ku’ bare ikke lade være.
Men det værste der kan ske er vel at fedtet løber ud af lejerne
Mvh. Tommy Frank.13. april 2009 kl. 00:04 #14904
Hei Tommy, jeg har ikke tenkt å ha planter i observatoriet.
Faktisk har jeg ikke tenkt å tilbringe mye tid der selv heller, men fjernstyre det hele innefra huset. Da skulle vel fuktigheten være under kontroll med en avfukter.
Når det gjelder air condition så tenker jeg at det mange metalldeler som ikke har så godt av å bli utsatt for store temperaturforskjeller gjennom døgnet, og derfor har nytte av et mer kontrollert klima. Med AC går det vel også fortere å komme ned til utetemperatur før bruk? Jeg er også svært varmesky person og foretrekker uansett klimaanlegg der jeg skal oppholde meg. Det kan jo hende jeg skal være der litt innimellom.
Mvh,
Bjørn -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kamuflert observatorium' er lukket for nye svar.