Kampagne på 1016 Anitra

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Kampagne på 1016 Anitra

• Dette emne har 38 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 3 måneder siden af kila. This post has been viewed 417 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 39 i alt)
  • Forfatter

kila
    Deltager
      • Super Giant

Hej Lindhard.

Jeg har slagtet en høne og brænder røgelse af 😉 !

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

kila wrote: Hej Lindhard.

Ja, vi skal nok over i den slags

mvh
        Lars

Frank Larsen
        Moderator
          • Super Nova

Det ser da fint ud min kurve. Enderne er som ventet ikke gode, men resten ser da rigtig fint ud.

kila
          Deltager
            • Super Giant

Hej Frank.

Ja da! Ser vældig fin ud. Sådan nogle kan vi sagtens bruge flere af 😉

Mvh Kim

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

kila wrote: Hej Lindhard.

Så er kyllingen på grillen og det ryger kraftigt.

Nu får vi klart vejr i aften

mvh
              Lars

kila
              Deltager
                • Super Giant

Hej Forum.

Så er der en lyskurve mere på 1016 Anitra. Den er fra 28/10 natten til i dag:

Mvh Kim.

kila
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Forum.

Så er der flere lyskurver af 1016 Anitra. Asteroiden er lidt en drillepind og vil ikke slippe sin periode …GRrr!

Den 28/10-2015 var Jens Jacobsen og jeg i gang samtidigt. Her først Jens’ som er 60s i C2x2. Serien var på 171 billeder og der kunne måles på de 150 af dem. Den viste kurve dækker tidsrummet mellem 17:38 og 20:41 UT. Månen var fuld (eller næsten …) og stod kun 7 grader over feltet med Anitra. Forbløffende at der kom noget brugbart ud af det med al den spredte lys!

Jeg lavede en serie 51x180s i C1x1 mellem 17:32 og 20:22 UT:

Vist i samme plot herunder kan vi ses hvor meget de to kurver ligner

hinanden.

Det blev også til en lyskurve lørdag aften den 31/10 efter jagten på 2015 TB145. Mellem kl. 18:03 og 22:07 UT fik jeg en serie på 55x180s i C2x2.

Det der forbløffer mig mest ved denne lyskurve er omstændighederne. Der var dis i luften allerede fra start og grænsemagnituden var mellem 3 og 4. Til sidst var tågen så tæt at dråber flimrede i skæret fra min pandelampe på vej over til observatoriet. Grænsemagnituden var mellem 1 og 2; Vega og Deneb kunne ses. Pegasus-firkanten var væk og en måne hang i øst og manglede ret meget lys! Det har måske haft betydning at teleskopet står 2,5 meter over jorden inde i en kuppel. Oplevelsen påvirker i al fald min opfattelse af hvornår fotometri er muligt!

Jeg har lige modtaget en serie mere fra Jens fra 26/10 måske det kan vriste hemmeligheden fra den genstridige asteroide.

Mvh. Kim

Mogens.Bildsøe
                  Deltager
                    • Nova

Spændende
                    øvelse!! Ku’ være interessant nu at se et sammenhængende tidsserieplot omfattende
                    hele datamaterialet?

Mogens B2015-11-03 11:35:45

Hilsen Mogens B.

viggo.t
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Kim.

Fantastiske serier. Og over så lang tid.

Din erfaring med optagelser ved mindre end optimale vejrforhold er tankevækkende.

mvh Viggo.

kila
                      Deltager
                        • Super Giant

Hejsa.

@Mogens: Jo, det skal blive godt at gennemskue præcist hvordan alle vores lyskurver skal passe sammen. Men de seneste lyskurver bringer os ikke nærmere en opklaring for kurverne bliver bare rørt sammen. De faseplots jeg har vist i nogle tidligere indlæg er stadig de mest tydelige. Det er 5,9h, 8,9h og 10,9 h der bliver ved med at dukke op.

Et sandt mysterium!

@Viggo: Mange tak. Det trækker ud med 1016 og det er både spændende og frustrerende på samme tid. Lige nu ser jeg ikke anden løsning end at skaffe mere data.

A propos, så har jeg lige flikket en lyskurve sammen af data Jens Jacobsen optog den 26/10. Månen lyste dis og cirrus op så Jens måtte ned i 30s for ikke at kameraet gik i mætning pga. spredt lys.

Lyskurven fra 26/10 ser sådan ud:

Alle lyskurver til dato:

kila2015-11-03 23:30:42

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Kim.

Imponerende at du kunne trække data ud af “fuldmånenatten”. Månen stod og lyste nærmest lige ned i kikkerten, og alligevel kunne man se variationer i asteroidens lysstyrke.

Det viser jo bare hvor stærkt et værktøj differentiel fotometri er.

Det begynder at haste med Anitra. Jeg kan se at den allerede er sunket til mag 14. Men til alt held er der jo nu et “stærkere våben” på vejSmile.

Vi må se hvad der kan lade sig gøre.
                          mvh
                          Jens

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hejsa.

Så lykkedes det med en god, lang serie på 1016 Anitra. Dette endda med et nyt kamera, og med stort set resten af landet begravet i sne.

Pudsigt som tingene kan spille sammen.

Jeg fik en god times tid, med drivende skyer øst for meridianen, ikke ret god. Lidt kurve kan dog ses.
                            Og så trak der et skybånd ind over, og jeg troede det var slut for aftenen. Jeg benyttede tiden til at lave darks..
                            Efter en lille times tid klarede det op, men jeg kunne se at jeg skulle lave et meridianflip meget snart. Så jeg lavede et force-flip, og kunne så starte en serie i princippet så lang som resten af natten. Og jeg havde held til at køre helt til asteroiden gik ned bag min garage, 313 stk 60 sekunders eksponeringer. Lidt skyer lidt inde i serien, og en smule dug på et vindue, men alt i alt gode data.

Først, jeg tjekkede hvad kombinationen af C14 @f/7 med en KAF1600 CCD kan præstere. Og på en mag 14.5 asteroide kan jeg få en ADU på omkring 38000, dvs S/N er omkring 190. Det er tilstrækkeligt til en god lyskurve.

Dernæst lavede jeg lige den “obligatoriske” stack på stjernerne, for at tjekke at jeg havde fat i asteroiden.

Man kan se sporet blive lidt mere “udtværet” nede mod horisonten.

Her er en single frame:

Man kan se at der har været lidt dug et eller andet sted i systemet, men det går.

Lyskurven på de sidste 313 frames ser således ud:

Man ser hvor skyerne kom ind. Og hold da op, hvor den asteroide danser i lyskurven. Det bliver spændende at se hvordan det passer med resten af Kim’s kurve.

mvh
                            Jens

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

Imponerende Jens Thumbs%20Up

Mogens.Bildsøe
                              Deltager
                                • Nova

Cit. Jens.Jacobsen: “Det bliver spændende at se hvordan det passer med resten af Kim’s kurve.

yep,
                                spændende hvad I når frem til. Med den sidste superserie på godt og vel 5 timer
                                må de samlede serier vel efterhånden dække mindst een fuld periode? Med mindre Anitra
                                roterer i et kaotisk mønster omkring flere akser? For det kan vel tænkes? Og kan det i så
                                fald, i det “værst” tænkelige scenarie, ske, at der slet ikke etableres en
                                fast og eksakt gentagen periode?

Hilsen Mogens B.

leif.hugo
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Jens

Flot arbejde og tillykke med dit nye kamera!

I Frh. er der lige nu knaldhamrende klart, næsten vindstille og dejligt koldt.

Så jeg sidder helt stille og tør næsten ikke blinke med øjnene – maskineriet kører og indtil nu har jeg 24 120sec optagelser i kassen af Anitra.

Eneste minus er det kraftige månelys – den er så tæt på at jeg næsten får “whiteout” ved 180sec.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 39 i alt)
                                • Emnet 'Kampagne på 1016 Anitra' er lukket for nye svar.