Kamera til nyt teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kamera til nyt teleskop

• Dette emne har 43 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 1 måned siden af tommyf. This post has been viewed 855 times
Viser 14 indlæg - 31 til 44 (af 44 i alt)
  • Forfatter

mr.mox
      • Nova

MStauning wrote: Det der entelig bestemmer din forstørrelse er ikke størrelsen af chippen eller noget andet, bare størrelsen af hver pixel på dit kamera.

Til almindelig fotografi med SLR siger man normalt at en brændvidde svarende til filmens diagonal er 1-til-1. Kortere er widefield, længere er tele. På film er en 1:1-linse en 50mm, på et Canon DSLR med crop-faktor på 1,6 er det ca 30mm.

Sammenlignet med en normal-linse på DSLR er en 600mm teleskop altså en 20x tele. Normalt vil man dog beskære sine billeder, og udprintningens størrelse afgører den endelige forstørrelse.

chrjensen
        • Super Giant

Hvis vi skal være helt præcise, kan man slet ikke tale om forstørrelse i forbindelse med billeder. Det er fordi vi omsætter en vinkel (f.eks. vinklen mellem to stjerner) til et længdemål (2mm på ccd chip’en). Man kan kun tale om forstørrelse i forbindelse med okulare, idet de omsætter et vinkelmål til et andet vinkelmål. Eller når vi opskallere billeder, idet man der omsætter et længdemål til et andet længdemål.

Når vi taler astrofoto, taler vi “synsfelt” eller mere almindeligt omtalt som field-of-view eller FOV, og det angives typisk i bueminutter (1/60 af en grad). FOV afgøres af to ting: Chippens størrelse og teleskopets brændvidte (forudsat der ikke bruges okularprojektion). Prøv evt. at lege lidt med denne beregner: http://www.astrovid.com/ccd_calc.php

Hvis du kender til almindelig foto i daglys med spejlrefleks kamera, kender du sikkert også til betydningen af brændvidte og blændeindstilling på linser. Et teleskop med specifikationerne 200 mm åbning, f5 har en brændvidte på 1000 mm (200 mm x 5 = 1000mm). Det svarer præcist til en 1000 mm telelinse med en blændeindstilling på 5. Det giver dig måske en ide om hvordan de forskellige teleskoper opføre sig foto-mæssigt. Din ETX125 vil f.eks fungere som en 1900 mm telelinse med blænde 15. Altså en ekstrem tele linse til lysstærke objekter – f.eks planeter.

nekkos
        Deltager
          • Giant

Så fik jeg kigget lidt på eq6 mount og jeg må sige den er lækker, hvis en montering kan være lækker.

Jeg har læst flere artikler om den og det ser ud til at alle er tilfredse med den. Jeg har faktisk ikke læst noget dårligt om den.

Så jeg har faktisk besluttet, at det er denne jeg skal have. Godt nok skal jeg lære at stille op på den måde og der er også noget med cone korrection, men det kommer jeg nok over.

Pris forskellen på eq5 og eq6 er så lille, at hvis man alligevel skal ud og bruge den slags penge på det kan det kun blive eq6. Også med hensyn på opgradering.

Da det er den bedste mount til astro foto bliver det denne.

Så nu skal jeg have undersøgt hvad tube jeg vil have. Jeg er lidt klar på at købe en til vores eget solsystem og så få noget erfaring. Så vil jeg så senere kigge på en anden, måske den 10″ newton, som i har nævnt 🙂

k_holst
          Deltager
            • Nova

Det lyder som en rigtig fornuftig beslutning.

Prøv at forhøre dig ved Astro i Ålborg. Han kan nogen gange lave en god pris på EQ6 med en GSO 8″ Newton, eller evt, Astros “egen” linsekikkert 80 eller 102 mm.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Til planeter så lang som muligt, og så stor som muligt 😉

Nej lyt til Kim, han er en fornuftig mand.

chrjensen
                • Super Giant

Med hensyn til indstilling af EQ6, skal du ikke være så nervøs. Man kan lave alle mulige indstillinger der forbedre tracking. f.eks cone-error correction og periodic error correction (PEC). Men i 99% af tilfældene vil man indstille RA aksen mod polaris (nemt, da der er et indbygget en lille kikkert i aksen)og lave en tre-stjerne alignment. Det tager ca. 10 min når man har prøvet det et par gange (men det tager helt sikkert længere tid første gang 🙂 Det eneste der er svært ved det, er at identificere hvor alignment stjernerne ligger. Jeg har markeret de stjerner jeg oftest bruger på et drejeligt stjernekort, det gør det rimeligt nemt.

nekkos
                Deltager
                  • Giant

Hej igen. Jeg kiggede lidt på disse to

Skywatcher Telescope AC 120/600 BlackDiamond AZ-3

eller

Skywatcher Apochromatic refractor AP 66/400 ED Equinox OTA.

Ville jeg kunne starte med et af disse og bagefter kunne bruge det til guide ?

nekkos
                  Deltager
                    • Giant

Jeg må indrømme, jeg er blevet lidt forelsket i equinox

chrjensen
                      • Super Giant

Så ville jeg nok tage equinox’en. Den er rigtig god som guidekikkert i og med den er meget lettere end den anden, og har et godt stort felt.

nekkos
                      Deltager
                        • Giant

Hej alle.

Tak for hjælpen og info. Det har været en uvurderlig hjælp.

Jeg har bestemt at jeg investerer i en William Optics 66mm ED, EQ6 mount, ocu : 9,7 – 12,4 – 20mm. 5x barlow.

Jeg har 2 webcam´s som jeg vil prøve at starte med, senere når jeg har fået lidt erfaring, vil jeg købe et q-cam og en anden tube.

mr.mox
                          • Nova

Det bliver du glad for! EQ6 er i hvert tilfælde RIGELIGT stor til en 66mm! Men hvis du planlægger at købe mere til senere, så har du en god base at bygge videre på

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Enig, og det er jo både en fin guider og foto tubus.

rigo
                            Deltager
                              • Super Nova

nekkos wrote: Hej alle.

Tak for hjælpen og info. Det har været en uvurderlig hjælp.

Jeg har bestemt at jeg investerer i en William Optics 66mm ED, EQ6 mount, ocu : 9,7 – 12,4 – 20mm. 5x barlow.

Jeg har 2 webcam´s som jeg vil prøve at starte med, senere når jeg har fået lidt erfaring, vil jeg købe et q-cam og en anden tube.

jeg har på fornemmelsen at en 5x barlow er for meget til en åbning på 66mm, jeg ville tag en minder x

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Men den er god senere når man skal bruge den store tubus Thumbs%20Up

Viser 14 indlæg - 31 til 44 (af 44 i alt)
                              • Emnet 'Kamera til nyt teleskop' er lukket for nye svar.