Kamera til nyt teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Kamera til nyt teleskop

• Dette emne har 43 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 1 måned siden af tommyf. This post has been viewed 853 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 44 i alt)
  • Forfatter

nekkos
    Deltager
      • Giant

Hej alle.

Ja, så er det endt med at jeg har investeret i et ETX-125-PE.

Da jeg jo gerne vil tage billeder også, har jeg lidt spørgsmål angående dette.

For det første, når man bruger et CCD kamera, bruger man så ikke ocular og derfor ikke noget forstørrelse på det billede man tager ?.

Er det ikke muligt at finde et ccd-kamera der er lidt billigere et et DSI eller Q-cam. Måske et rimeligt billigt til at starte op med.

nekkos

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Der er 2 måder med kamera, afokal(Kamera linse ser i et okular som er monteret på en kikkert) og primært(kamera uden linse hvor kikkerten er linsen).

Billigst er nok et webcam, det er ikke ret lysfølsomt og i kombi med dit ret høje Ftal ikke super til DSO, men glimrende til planet foto.

Eventuelt et Orion SSAG er ikke volsomt dyrt og er ok som starter i sort/hvid.

Et DSLR hvis du har et er ok, men kræver nok lidt modbalance på din tubus da det er lidt tungt, det kræver kun en adapter.

nekkos
        Deltager
          • Giant

Ok ja.

Jeg havde først tænkt mig at købe lightswitch 6″. Hvis jeg havde gjordt det, kunne jeg så kun have taget billeder med det medfølgende camera som primært ?

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Kender ikke kameraet i den, men alligevel tror jeg ikke den kan det, LS er AltAz kan emulerer EQ med wedges tror jeg, så,,,, men til astrofoto helst en EQ mount, gaffel er bedst hvis du har mulighed for en fast opstilling, så er den i den dyrere ende også rigtigt god.

jay
              • Main Sequence

TommyF wrote: Der er 2 måder med kamera, afokal(Kamera linse ser i et okular som er monteret på en kikkert) og primært(kamera uden linse hvor kikkerten er linsen).

Billigst er nok et webcam, det er ikke ret lysfølsomt og i kombi med dit ret høje Ftal ikke super til DSO, men glimrende til planet foto.

Eventuelt et Orion SSAG er ikke volsomt dyrt og er ok som starter i sort/hvid.

Et DSLR hvis du har et er ok, men kræver nok lidt modbalance på din tubus da det er lidt tungt, det kræver kun en adapter.

Det vil sige kamera uden linse, direkte til teleskop uden okular?

Hvad bestemmer så hvilken forstørrelse man får?
              jay2010-01-14 20:29:31

hoest
              Deltager
                • Nova

Hej jay
                Det er ccdstørrelsen der bestemmer det jo mindre chip jo større forstørrelse

k_holst
                Deltager
                  • Nova

Ja! Kamera uden linse er det mest brugte. Her får du den bedste billedkvalitet.

Forstørrelsen er egentlig uinterressant! Den kan ændres i billedbehandlingen eller ved at zoome på din skærmvisning.

Det der er interressant er dit FOV (Field Off View), eller hvor stort himmeludsnit du får på dit billede.

FOV bestemmes af kameraets chip-størrelse og kikkertens fokallængde.

Lille chip=lille FOV

Stor chip=stort FOV

Kort fokallængde=stort FOV

Lang fokallængde=lille FOV

MEN! Vi kan godt sige at et lille FOV giver en stor forstørrelse.

nekkos
                  Deltager
                    • Giant

Det vil sige, at et DSI f.eks, er uden linse ?

Jeg troede bare, at det var nødvendigt for at tage billeder af galaxer, der skulle bruges forstørrelse, ud over langtids exponering.

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Astro kamera købes altid uden linser/tubus, man købet et man mener der dækker ens interesse om udstyt man allerede har…

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Det der entelig bestemmer din forstørrelse er ikke størrelsen af chippen eller noget andet, bare størrelsen af hver pixel på dit kamera.

Det kommer så ikke til at hedde x gange, men hvor stor en del af himelen hver pixeldækker.

Og i DK skal man ikke forvente at kunne få noget ud af at gå under 1″, til galasker også videre – planeter er noget helt andet. Men tilgengæld det som din ETX-125 er bedst til.

Hvis nu du har et kamera hvor hver pixel er 3µm, så giver det en meget stor forstørrelse da en pixel på din skærm eller printer er meget større. Men hvis hver pixel er 24µm stor så giver det en lille forstørrelse, da din skærm/printers pixeler er mindre end det.

Så hvad skal du vælge, jo et webcam ! Helt klart, et webcam også ud og nuppe noget måne og Mars – lidt senere på året noget Saturn. Så lærer du en masse af det, og prøver da så også undervejs med noget Deepsky (galasker også videre). Det kan faktisk godt lade sig gøre.

Men til foto kræves faktisk kun to ting:

Et kamera der passer til formålet – Deepsky kameras til DeepSky, og webcams/planetkameras til planeter (med vise undtagelser).

Noget der kan fastholde objeket i den tid man exponere! Så med en ETX og et webcam, kan man skyde en masse knald gode planetbilleder uden at kæmpe med autoguide og hvad ved jeg.

Man kan faktisk også skyde noget galaske, men det kræver snilde og snyd ! Snilde og snyd, da en ETX ikke er lavet til at blive autoguidet, men er lidt af et krav for at kunne hente de fleste deepsky ned.

nekkos
                        Deltager
                          • Giant

Hmm, ok. Det vil sige, at etx ikke er godt til deep sky.

Med fare for at spørge dumt. Hvad betyder autoguide. ETX kan følge et objekt, men måske ikke præsist nok ?

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Hvis man står og kikker i et teleskop med et trådkors okular, vil man bemærke at objekter står og ruller frem og tilbage hen over trådkorset – lige meget hvilken montering man bruger!

En autoguider, er så et extra kamera som ser på en stjerne og hvordan den flytter sig ca hvert 1sek. Så justere den på monteringen så stjernen fastholdes det samme sted, og derved opnår man runde stjerner på ens hoved kamera.

ETX er et godt teleskop, især 125’eren. Men da det er langt i forhold til åbningen er det mere veleget til planeter, men det skal jo ikke afholde en fra at se/optage deepsky med det. Man skal bare være sig bekendt med de begrænsninger / udfordringer det giver!

Selv den montering der hedder ParamountME kan ikke følge et objekt præsist nok uden autoguide i de minutter man optager billeder (sådan en svend koster ca 250.000 uden teleskop).

Men hvis du søger lidt rundt på nettet, vil du finde gode deepsky billeder optaget med ETX. Så det kan lade sig gøre, var ikke i tvivl om det. Det er bare ikke nemt!

Tænk på dette:

Når du sætter et kamera på et teleskop, så ender teleskopet med at virke som en linse på et normalt kamera. Og vi kan ikke fastholde noget som helst i under 1/60sek, selv med meget korte exponeringer. Selv med stativ kan det være svært at fastholde noget, som endda ikke bevæger sig hvis vi bruger en 200-300mm linse.

Her har du så en 1900mm lang linse, som gerne skulle fast holde et objekt der er meget småt og flytter sig hele tiden!

Så træning er vejen frem, derfor begynd med et webcam og nogle planeter (ikke for at det er nemt, men nemmere da vi her snakker billeder pr sekund – det er mere behandlingen af billederne der er en udfording). Også nyd dit teleskop visualt, og lær himlen at kende samt dit udstyr. Så kan du jo begynde at stille din ETX op i EQ mode, også optage noget deepsky (M42 aka Oriontågen, kan godt hives ind med et webcam). Så er du igang, og lige med et har du fundet det som dækker det du gerne vil.. Og vupti…

nekkos
                            Deltager
                              • Giant

Ok. Jeg takker for oplysningerne. Nu er jeg lidt mere med.

Jeg havde også regnet med at begynde i vores solsystem og så bare prøve lidt til. Som du siger, man lærer jo noget for hver gang man er ude.

Men det vil alså sige, at man godt kan observere deep sky med etx visuelt, det er bare lidt svært at fange med et kamera.

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg kan jo næsten ikke vente til det bliver leveret og man har jo tusind spørgsmål. Men nogle af dem bliver nok besvaret ved at jeg tager ud og leger lidt med det 🙂

nekkos
                              Deltager
                                • Giant

Jeg har kigget på et pc-ocular. Er det ikke lidt i stil med et web-cam.

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Sådan et har jeg aldrig prøvet, så det ved jeg desværre ikke.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 44 i alt)
                                • Emnet 'Kamera til nyt teleskop' er lukket for nye svar.