Kamera modding

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Kamera modding

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af henrik. This post has been viewed 124 timesschneider. This post has been viewed 124 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

bentl
    Deltager
      • Planet

Så fik jeg endelig tid til at modificere et Canon EOS 1100D. Da kameraet er udgået, tror alle på DBA, at de kan få en formue for et brugt 1100D, så jeg købte mit på eBay til lige over kr. 1000,- indc. fragt. Som erstatning for det fjernede IR-cut filter, fik jeg dette her hjem fra TS.

Jeg fulgte en ganske udmærket vejledning fra Gary Honis på dslrmodifications.com , og så var det bare om at finde finmotorikken frem.

Den første del er rimelig let: Fjern en masse skruer og ryk en masse plastik af.

Dog skal man lige huske at holde rigtigt godt styr på skruerne. Det kan man heldigvis også få hjælp til hos Gary Honis. Der kan man printe en side, hvor alle skruer er anført med de enkelte step nr, hvor skruerne skal bruges.

Ganske smart.

Efter et stykke tid, kommer man helt ind til det hellige

Og her skal man have en del tålmodighed. Der er to filtre, hvoraf det ene skal genbruges, så det skal lirkes ud, uden at det tager skade. Det andet filter kan man gå lidt hårdere til værks over for, da det alligevel skal kasseres.

Her er det ene filter geninstalleret og det andet holdt som det kan ses ikke til det.

Så var der kun tilbage at samle kameraet igen. Efter i alt 2 timer var alle skruer tilbage i kameraet, og jeg var klar til tænde kameraet. Det var fuldstændigt dødt. Over hovedet ingen reaktion.

Så frem med skruetrækkeren igen. Lukke det hele op igen, så alle kabler kunne tjekkes, og ganske rigtigt var det allermest besværlige fladkabel ikke monteret rigtigt.

Kablet mærket med H, er det værste at få på plads, og det var heller ikke lykkes for mig i første omgang.

Derefter samle det hele en gang til, og efter 2½ time kunne kameraet tændes igen. Her er det færdige kamera med clip-on filter monteret.

Det anvendte værktøj er vist her.

Så nu kan jeg bare se frem til, at skyerne forsvinder, så kameraet kan testet ordentligt.

I alt et interessant forsøg, men jeg tror ikke, jeg vil gøre det mere end højst nødvendigt. Det giver lidt spændinger i nakken.

BentL2015-02-13 17:57:37

mvh
      Bent

nive
      Deltager
        • Super Nova

Hej Bent Tillykke med modificeringen . Jeg kan kuske da jeg modificerede mit canon læste jeg at man kunne lave et markering med en tynd tuds på flad kablet helt inden ved holderen
        så kunne man tjekke om den blev monteret korrekt.

xplode
        Deltager
          • Nova

Godt du fikk liv igjen i kameret til slutt 🙂

Høye priser på gamle kameraer gjelder også i Norge, det ligger massevis av 1100D til 2000-2500kr til salgs. Nypris 2012-2014 på 1100D har ligget på ca 2500kr, men også vært på tilbud til 2000kr

Anonym
            • Super Nova

Hej Bent. Godt gået – om end du har lavet en fejl. Ser du – det ene filter skal absolut ikke genbruges, hvis du, som jeg ser, har fået et Clipfilter. De to filtre gør det samme, og på denne måde vil du formentlig få spejlinger mellem de to glasflader.

Og så kan jeg se, du helt havde printpladen ude. Når jeg modificerer kameraet, lader jeg forsigtigt printpladen siddende, og vipper den kun op. Så behøver du ikke at afmontere alle disse fladkabler bagerst. G.Honis vejledning er fin, men der er som sagt en lettere og bedre måde at gøre det på! Men den anvendte tid, er der ikke noget at sige til.

Mvh.johannes2015-02-13 19:50:52

bentl
            Deltager
              • Planet

Hej Johannes

Jo, det er muligt, at jeg bliver nød til at lukke kameraet op igen, for at fjerne det andet filter. Det kommer an på en prøve under en klar himmel. Hvis det ikke giver reflekser, vil jeg helt klart foretrække at beholde det foran sensoren, så lad os se, hvordan det performer.

Nu har jeg jo prøvet i hvert fald dele af operationen 2 gange, så det går nok en 3. gang, hvis det er nødvendigt

mvh
              Bent

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Godt arbejde Bent.
                H – kablet giver ofte problemer, i H-kablet er bla. forbindelse af “0”-ledning mellem strømforsynings-printet og så komputer-printet, og så går der også signaler op til on/off knappen.
                Og så er jeg helt enig i at du ikke behøver både det ene oprendelige filter og et clipfilter, det er bare dobbelt op, og giver i bedste tilfælde ingen effekt.
                MEN det er jo teori, det kunne være spændende at se om du kan se forskel med og uden clipfilter.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Kamera modding' er lukket for nye svar.