Kalibrerings side

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Kalibrerings side

• Dette emne har 13 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af john. This post has been viewed 247 timesst. This post has been viewed 247 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Kunne vi ikke få en indsat her på forum, så vi kan få nogenlunde ens skærm opsætning…..

max
        • Nova

Super ide Clap

Det betyder nemlig rigtigt meget hvordan ens skærm

er justeret når man viewer billeder.

VH. Max

Max2009-09-04 17:40:46

morten.brix
        Deltager
          • Super Giant

Hej Der er et lille program her.

Det er gratis

Mogens Zachariasen
          Deltager
            • Super Giant

Hej TommyF,

God ide.

Bruger selv denne monoside som jeg lavede til min fladskærm, som jo ikke er ens hele vejen ned.

http://www.lolland-astronomi.dk/mogens/monokalibrering.htm

Ellers er der denne, som også har farver på:

Men det er rart hvis man ved at andre ser det samme som én selv Smile

mvh

Mogens

Mvh
            Mogens

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Nemlig, vores foto ville være lettere at bedømme…
              Kiggede på Morten ide og den ser fin ud, men en nyere er vist på vej..

Men helst ville jeg gerne have en tynd stripe på forsiden som man lige hurtigt
              kunne se om de var bare nogenlunde ens…

jeppe
              Deltager
                • Super Giant

Der kan godt sættes en sådan “stribe” ind. Men hvordan ved man, at éns skærm er kalibreret korrekt, blot fordi der er en sådan stribe? Andre vil jo se striben forskelligt?

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Jo, jeg tænker ikke her på om ens skærm er kalibret korrekt, tænker her meget ego på at vi om ikke andet kunne have en nogenlunde ens kontrast og lysstyrke når vi behandler og fremviser billeder, så kan man jo altid køre på sig egne måde udover det, men jeg tror nok det ville forbedre vores ensartethed især ved kontrast/lysstyrke..

max
                    • Nova

Fandt noget fra et gammelt program jeg havde liggende.

Dette er bare et eksempel.

Der er ingen der siger det lige skal være sådanne det skal gøres.

VH. Max

mikael_joe
                    Deltager
                      • Super Nova

Jeg købte for et par uger siden en Spyder3Pro. Det er en dims man sætter på sin skærm og så kører man bare den autokalibrerings software. Den virker ret godt.
                      Den er ikke helt billig men jeg synes det er det værd. Begge mine LCD skærme viser nu de samme farver.

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg tænkte nu bare på sort hvid, lys/kontrast
                        Tror med farver er skærmene forskellige stadig ctr Lcd osv

jeppe
                        Deltager
                          • Super Giant

Umiddelbart forekommer det mig, at en sådan kalibreringsside vil være bedst placeret i en tråd med gode råd osv., der ligger under astrofotos og -tegninger. Så kan tråden også indeholde råd om, hvordan man viser sine billeder m.m.

Hvis nogen vil forfatte en sådan “Kom godt i gang” skal jeg gerne give den en “sticky” markering, så den altid vil være placeret øverst på listen Wink

kallenator
                            • Planet

For enkel kalibrering av skjerm/tv/projektor til foto/filmbruk kan jeg varmt anbefale:
                            http://www.play.com/DVD/DVD/4-/121810/Digital-Video-Essentials/Product.html

Har brukt denne mye selv, (Vel har brukt Blu-ray og HD-DVD versjonen, men det går for det samme).
                            Denne inneholder også videoer som forklarer hvodan en bruker testbildene og det er ikke vanskelig. Er rett å slett interessant 😉

Hvis du er interessert i få det 100% korrekt er Spyder3 Elite eller Eye-One Display 2 veien å gå. Dette er kalibrerte kameraer som du klistrer på skjermen ved hjelp av sugekopper som kalibrerer skjermen automatisk.

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

john.st
                              Deltager
                                • Giant

Daniel Verschatse har en god kalibreringsside, som er især er velegnet til astronomiske fotos

link til siden

Daniels site er i det hele taget et besøg værd.

Eftersom han har sit observatorium her i Chile, er der mange objekter – omega Centauri, 47 Tuc, de Magellanske skyer og mange andre, som I ikke kan se fra Danmark.John.St2009-10-03 11:15:50

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Kalibrerings side' er lukket for nye svar.