› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › Kalibrerings side
- Dette emne har 13 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af john. This post has been viewed 247 timesst. This post has been viewed 247 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. september 2009 kl. 17:22 #21218
tommyfDeltager- Neutron star
Kunne vi ikke få en indsat her på forum, så vi kan få nogenlunde ens skærm opsætning…..
4. september 2009 kl. 17:39 #21219
max- Nova
Super ideDet betyder nemlig rigtigt meget hvordan ens skærmer justeret når man viewer billeder.VH. MaxMax 2009-09-04 17:40:46 4. september 2009 kl. 19:54 #21224
morten.brixDeltager- Super Giant
4. september 2009 kl. 21:42 #21236
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej TommyF,
God ide.Bruger selv denne monoside som jeg lavede til min fladskærm, som jo ikke er ens hele vejen ned.Ellers er der denne, som også har farver på:Men det er rart hvis man ved at andre ser det samme som én selvmvhMogensMvh
Mogens4. september 2009 kl. 21:55 #21239
Nemlig, vores foto ville være lettere at bedømme…
Kiggede på Morten ide og den ser fin ud, men en nyere er vist på vej..Men helst ville jeg gerne have en tynd stripe på forsiden som man lige hurtigt
kunne se om de var bare nogenlunde ens…5. september 2009 kl. 13:07 #21265
jeppeDeltager- Super Giant
Der kan godt sættes en sådan “stribe” ind. Men hvordan ved man, at éns skærm er kalibreret korrekt, blot fordi der er en sådan stribe? Andre vil jo se striben forskelligt?
5. september 2009 kl. 15:02 #21270
Jo, jeg tænker ikke her på om ens skærm er kalibret korrekt, tænker her meget ego på at vi om ikke andet kunne have en nogenlunde ens kontrast og lysstyrke når vi behandler og fremviser billeder, så kan man jo altid køre på sig egne måde udover det, men jeg tror nok det ville forbedre vores ensartethed især ved kontrast/lysstyrke..
5. september 2009 kl. 15:40 #21273
max- Nova
Fandt noget fra et gammelt program jeg havde liggende.Dette er bare et eksempel.
Der er ingen der siger det lige skal være sådanne det skal gøres.
VH. Max
5. september 2009 kl. 20:03 #21283
mikael_joeDeltager- Super Nova
Jeg købte for et par uger siden en Spyder3Pro. Det er en dims man sætter på sin skærm og så kører man bare den autokalibrerings software. Den virker ret godt.
Den er ikke helt billig men jeg synes det er det værd. Begge mine LCD skærme viser nu de samme farver.5. september 2009 kl. 21:24 #21288
Jeg tænkte nu bare på sort hvid, lys/kontrast
Tror med farver er skærmene forskellige stadig ctr Lcd osv5. september 2009 kl. 22:52 #21290
jeppeDeltager- Super Giant
Umiddelbart forekommer det mig, at en sådan kalibreringsside vil være bedst placeret i en tråd med gode råd osv., der ligger under astrofotos og -tegninger. Så kan tråden også indeholde råd om, hvordan man viser sine billeder m.m.
Hvis nogen vil forfatte en sådan “Kom godt i gang” skal jeg gerne give den en “sticky” markering, så den altid vil være placeret øverst på listen5. september 2009 kl. 23:20 #21292
kallenator- Planet
For enkel kalibrering av skjerm/tv/projektor til foto/filmbruk kan jeg varmt anbefale:
http://www.play.com/DVD/DVD/4-/121810/Digital-Video-Essentials/Product.htmlHar brukt denne mye selv, (Vel har brukt Blu-ray og HD-DVD versjonen, men det går for det samme).
Denne inneholder også videoer som forklarer hvodan en bruker testbildene og det er ikke vanskelig. Er rett å slett interessant 😉Hvis du er interessert i få det 100% korrekt er Spyder3 Elite eller Eye-One Display 2 veien å gå. Dette er kalibrerte kameraer som du klistrer på skjermen ved hjelp av sugekopper som kalibrerer skjermen automatisk.
16. september 2009 kl. 23:12 #22040
http://www.stargazing.net/David/messier/testpatterns.html
Har kalibrerede efter denne…
3. oktober 2009 kl. 11:14 #23233
john.stDeltager- Giant
Daniel Verschatse har en god kalibreringsside, som er især er velegnet til astronomiske fotos
Daniels site er i det hele taget et besøg værd.
Eftersom han har sit observatorium her i Chile, er der mange objekter – omega Centauri, 47 Tuc, de Magellanske skyer og mange andre, som I ikke kan se fra Danmark.
John.St 2009-10-03 11:15:50 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Kalibrerings side' er lukket for nye svar.