Kalibrering!!!

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Kalibrering!!!

• Dette emne har 21 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 183 times
Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

@Morten

Orion kameraet er slet ikke så tosset. Det er et klart step up ift DSLR, pga kølingen. Den største ulempe er bayer matrixen. Selvom debayer rutinerne er gode til at gætte, er det synligt at man kun har halvt så mange røde pixels som grønne. I astro sammenhæng er det lidt et problem, da alt det sjove er mere eller mindre rødt. En RGBR matrix havde klart været bedre, men chippen er ikke udviklet til astrofoto, men derimod til overvågning, og her er grønne fotoner klart i overtal.EDBBOB2013-11-02 16:49:34

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Løsningen på klipning er vel bare at bruge noget software der arbejder signed…altså kan håndtere de negative værdier og sørge for at anvende signed 32 bit fits filer hele vejen igennem processen. Det er desværre langt fra alle programmer der gør det og derfor er addition af pedistal der mindst er 3xstandardafvigelsen af støjen en god mulighed inden man gemmer sine bearbejde billeder.

I et kalibreret billede er det principielt ikke forkert at der optræder negative værdier hvis der ned gennem stakken er ligeså mange med positive værdier.

Det skyldes støjen i dark og bias.

Husk at det at fratrække en bias eller darkframe tilføjer støj til billedet. Derfor er det vigtigt at fratrække en masterdark-stacket af mange billeder. Det vil mindske problemet.

Desuden er det dårlig skik at både fratrække bias OG darks. Darken indeholder jo automatisk den korrekte bias.

Sørg hellere for at kontrollere temperaturen og tage darks med samme længde som lights og flats. Det er meget vigtigt at fratrække en dark fra sine flats så nulpunktet er 0, ellers får man et forkert resultat. I nogle tilfælde er det nok at bruge en bias.

Normalisering af en flat sker ved division med den samlede middelværdi således at den ikke ændrer gennemsnitsværdien af resultat billedet når man dividerer den op i sine lights.FrankLarsen2013-11-02 17:06:20

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Før jeg begyndte at bruge dedikeret astro software, lavede jeg mine egne scripts til kalibrering. De benyttede 32 bit lin EXR filer, og de kan godt håndtere negative værdier. Jeg har stadig ikke luret om klip opstår pga fits formatet eller i PixInsight.

edbbob
          Deltager
            • Super Nova

Man kan blive en del klogere når vejret er dårligt. Skyder jeg en hvid flade i 60 sek, får jeg en mean ADU på 33687, og en SD på ca 3000. Noget tyder på at 0,54 e-/ADU kunne sættes endnu lavere. Samtidig er SD en del højere end jeg havde regnet med, når jeg båler chippen helt ud.

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Fits formatet i sig selv er det ikke. Det er et generisk format og understøtter alt fra 1bit og opefter i både unsigned og signed. Typisk er det 16 eller 32 bit. Men der er meget forskel på om de forskellige programmer håndterer det korrekt.

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

Jeg har bemærket at fits fra et program, ikke optræder ens i et andet program. Specielt kan nogle af fits filerne fra Hubble være ret svære at screenstretche

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Fordi det ikke er alle programmer der overholder standarden for FITS, som den i sin tid blev fastsat (af Sbig).

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
                • Emnet 'Kalibrering!!!' er lukket for nye svar.