For nylig blev jeg opmærksom på et stykke freeware, som jeg i den grad har savnet- et stykke software, som jeg da lige vil henlede opmærksomheden på her i håb om, at andre også vil benytte det:
Hvis man, som undertegnede, bruger en væsentlig del af sin amatørastronomihobbytid på at dechifrere forskellige stjernehobes sammensætning, har man bl.a. brug for at kalibrere stjernernes instrument magnituder mod deres katalog magnituder. Indtil for nylig har jeg, efter ekstraktion af instrumentmagnituder v.h.a. f.eks. programmet CCDSoft eller Aperture Photometry Tool, gjort dette “by hand” ved at lave en regression baseret på opslag og indtastning af katalog magnituder for ca. 10-15 stjerner i hver af 3 farve kanaler. Resultatet af denne regression er så efterfølgende brugt til at kalibrere samtlige det aktuelle felts øvrige stjerner. Det er imidlertid en irriterende og ret tidskrævende procedure, og tilmed ikke særlig nøjagtig. Imidlertid fandt jeg et program (freeware) specielt beregnet til at arbejde med astronomidatatabeller, så jeg nu med ganske få museklik kan hægte alle et katalogs magnituder sammen med instrumentmagnituderne for stjernerne i mit eget felt. Let og elegeant. Det giver på et splitsekund sammenhængen mellem egne målinger og flere hundrede katalogstjerner, som efterfølgende kan benyttes til at lave ret nøjagtige regressioner på samtlige feltets stjerner. Programmet har et hav af andre nyttige options og kan findes under navnet TopCat her
Nedenstående ses et eksempel på en kalibreringskurve for stjerners v magnituder i Melotte 15. Katalog data er hentet i UCAC4 kataloget:
![](/wp-content/uploads/ppMigration/uploads/202/Graph_2.jpg)