Køling af Canon 1100d

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Køling af Canon 1100d

• Dette emne har 83 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af henrik. This post has been viewed 5437 timesschneider. This post has been viewed 5437 times
Viser 9 indlæg - 76 til 84 (af 84 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Ha ha Torben, ikke helt korrekt 😉

Billedet blev taget kl 20.57, ISO1600, eksponeringstid 1sekund, så himmelen har absolut ikke mørk.

Jeg er næsten sikker på at kikkerten var rettet mod Venus.

Kamerahuset er pt. ikke lufttæt, og jeg er lidt bange for at det printede røde hus ikke kan blive lufttæt.

Jeg har dog et “nyt” printet hus som jeg skal havde prøvet, det er så godt som det kan blive tror jeg.

ps: jeg skrev forkert, min gennemførte test var ved +15 til 0C.

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

Desværre INTET at arbejde med fra mine dage i Vogelsberg, alle de optagelser jeg har lavet er på den ene eller anden måde umulige at bruge mod hinanden så jeg kan sammenligne.

Så nu bliver næste step en test i mørkekammmer med +20C og ved 0C tror jeg.

Og så selvsagt montering i det nye hus som Alan har printet til mig.

Men jeg fik da en lille M13 med masser af støv på chippen (efter fjernelse af smeltet is med en brille klud), anyway den får i her

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Nå op på hesten igen.

Jeg kan simpelthen ikke få det printede hus gastæt, så den vej er desværre lukket nu

Næste step bliver nu lidt anderledes, et cirkulært hus (på opfordring fra Sjælland) og så bliver chippen frigjort så køling kan laves mere effektivt.

Lige nu arejder jeg på at “tilte” chippen 90′, første forsøg ødelagde printet (godt Kenneth har et andet liggende), loddekolben var for hår kost, næste print blev for 30minutter siden adskildt med brug af en varm-luft loddekolbe (det virker) så nu skal det bare loddes sammen igennem, nu dog med ledninger til printet – mere følger.

henrik.schneider2015-10-22 07:05:03

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

Så er de første 3 + 2 ledninger på, det bliver godt nok en lang opgave, nu må øjnene hvile.

henrik.schneider2015-10-22 07:11:46

jakob.andersen
            Deltager
              • Super Giant

Hvad sker der med signalerne, støj osv. når de pludselig skal igennem lange ledninger i stedet for nogle korte printbaner..?

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

ja, det ved jeg faktisk ikke Jakob, jeg satser på signalerne er digitale, og så bør det kunne gå, tynde ledninger er ikke et problem for hurtige signaler, men støj kunne meget vel blive et problem HVIS der overføres analog-signaler mellem sensor og printet.

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Digitale signaler kan ikke lide lange ledninger på grund af induktionen.

Sandsynligvis er der kloksignaler som er shaped med ekstra svingninger på flankerne. Disse risikere at blive forøget. Det er i hvertfald tilfældet for Sony sensorer.

Så effekt vil det muligvis få i form af noget jitter i klokken. Det vil i sin milde form give forøget udlæsningsstøj.

Sørg for at de er lige lange. Identificer stel og lav flere parallel forbindelser.

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Sandsynligvis er der kloksignaler som er shaped med ekstra svingninger på flankerne.

My hovercraft is full of eels. Det er godt nok sort snak for de uindviede, det der.

Thomas, Bornholm

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Jeg ved simpelthen ikke hvilke signaler der går i de ledninger, det er de kolde fakta.

Frank, du har ret, lange ledninger er ikke gode for HF, det giver masser af udstråling, og paralle ledninger (hvor den ene er ground) er der ikke plads til. Det ville ellers virke fint og give relativ god skærm og rimelig tilpasning. MEN jeg håber signal frekvensen er under 100Mhz(og dermed “overtoner” under 1Ghz sådan ca.) da vil bølgelængden være væsentlig over 30cm, kabel længden er ca. 10-15cm for hver ledning så det bør ikke give problemer, omvendt hvis der overføres væsentligt over 100Mhz på “trådene” så bliver der nok udfordringer. Som sagt – jeg aner ikke hvad der løber i de ben, så når jeg i mål bliver det fedt, gør jeg ikke må der tænkes nyt. Anyway gode input Frank, de er lagt ned i tænke hatten

— post script —- ikke sikkert jitter er et problem hvis det er der, måske “modtageren” håndterer det fint også.henrik.schneider2015-10-26 22:52:21

Viser 9 indlæg - 76 til 84 (af 84 i alt)
                    • Emnet 'Køling af Canon 1100d' er lukket for nye svar.