Køling af Canon 1100d

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Køling af Canon 1100d

• Dette emne har 83 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af henrik. This post has been viewed 5436 timesschneider. This post has been viewed 5436 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 84 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Så er vi enige Frank, og du bragte mine tanker ind på noget meget vigtigt, nemlig det faktum at der totalt skal fjernes 143w fra den varme side. Det er nu ikke et problem det klare køleren fint – kølepladen har stort set omgivelses temperatur.
      MEN hvis nu man for at få større delta temperatur vælger at stakke elementerne eks. 2stk. så bliver det jo et spændende regnestykke.
      For det element der sidder tættest på kølepladen kan som bekendt fjerne ~50w, dvs. den første element i stakken må maksimalt leverer 50W, og det giver jo så en køleeffekt på omkring 17W

henrik.schneider
      Deltager
        • Nova

FrankLarsen wrote: Kunne man forestille sig at afmontere printet fra sensoren så der kunne komme en tykke koldfinger på?

Det fik jeg vist aldrig svaret på.

– Jo det kunne man godt, og så kunne elementet placeres direkte på sensoren. Udfordringen er 20-30 ledninger som skal forlænges. MEN den ide tager jeg lige med til version 2 – takker.

Ide kataloget vokser:
        – Flytte rundt på print og mekanik så hele kameraet har samme eller mindre foodprint en sekundæren, og dermed kan kameraet placeres i fokus direkte. (Mickael – ide)
        – Monterer peltier direkte på sensor. (Frank – ide)
        – Fjerne shutter
        – Wifi som kommunikation både for data og temperatur kontrol

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Dette datasheet er godt nok fra en anden leverandør men viser meget godt optaget varme versus delta temp.

Ved delta temp på 40grader C kan elementet flytte 20watt, og det er mere en rigeligt til mit behov.
          Der afsættes absolut ikke 20watt i sensoren under eksponering, gjorde der det ville den bliver meget varmerer en de 5-6grader temperaturen stiger på chippen under eksponering, og samtidig ville batteriet ikke holde mange minutter, (7.4volt 849mAh => 18 minutter Big%20smile )
          Så jeg må bare havde fat i et kvalitets element……………..

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Henrik husk at det ikke kun er den varme der produceres i chippen der skal fjernes. Der vil også være varmeledning fra omgivelserne.

Optimalt set bør sensor være i et cold chamber som er isoleret fra omgivelserne.

henrik.schneider
            Deltager
              • Nova

Enig.

Redigeret kl 1755 – hele min varmetabs beregning for “Cold finger” er forkert – derfor slettet,
              jeg prøver igen når jeg har fået kontrol over fakta 🙁

henrik.schneider2015-04-01 17:56:36

henrik.schneider
              Deltager
                • Nova

Den manglende evnen til at køle kunne jo selvfølgelig skyldes manglende overførelse af “kulde” fra Peltier elementet til “Cold finger”

Her må jeg vist igang med at genskabe kontrollen over situationen.

Kobber pladen øverst skulle egentligt gerne være 100% belagt med varme pasta.henrik.schneider2015-04-05 17:51:34

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

Så er det nye køle element, og nyt kamerahus kommet og det skal monteres på lørdag umiddelbart før nymånetræf på Kegnæs.

Elementet kommer fra Lairdtech Lairdtech

På lørdag har de forøvrigt lovet fantastisk vejr på Kegnæs, så jeg satser på første light med dette kamera allerede samme aften.

Jeg håber elementet køler så godt at jeg er nød til at holde lidt igen indtil jeg også for fyldt nitrogen i kamera huset. (Det når jeg ikke på lørdag)

Så testen bliver nok delt i tre serie:

1. U-kølet (5x5min)

2. Chip kølet til +5C (5x5min)

3. Chip kølet til -5C (5x5min)

Så er der da lidt data at lege med.henrik.schneider2015-04-14 08:12:45

henrik.schneider
                  Deltager
                    • Nova

henrik.schneider wrote:

Enig.Redigeret kl 1755 – hele min varmetabs beregning for “Cold finger” er forkert – derfor slettet, jeg prøver igen når jeg har fået kontrol over fakta 🙁

Jeg har fået fat i et lille program fra Laird, som skulle kunne bruges til beregning af behov/tab.

Det kan hentes her: Software

Jeg har ikke nået at arbejde meget med det endnu, men det kommer nok en af dagene

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Jeg havde nogle dejlige dage i Vogelsberg, og jeg fik “lov” at bruge masser af tid på mit cool-1100da.En ting ligger dog HELT fast huset skal fyldes med N2, dette foto er nok smukt, men desværre er det is på selve chippen efter bare 20 minutter med -25C.Dette tiltrods at der i huset lå 3 poser vel tørret silica gel , og der var klart glas mellem sensor og resten af verden.Flere billeder følger, og måske også lidt test data hvis jeg kan trække noget ud :(Jeg fik dog testes med kameraet kølet fra 15C til 0C så lidt bør der være.

henrik.schneider2015-05-19 19:47:55

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Flot billede

Hmmm… virker sådan noget silica gel overhovedet under frysepunktet?

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

Nej det gør det nok ikke Rudi, men dampen skulle jo gerne være væk før sensoren kommer under frysepunktet, sådan at luften er dejlig tør med et dugpunkt under -25C i dette tilfælde.
                          Og som det ses, lykkedes det jo ikke helt at få dugpunktet helt der ned Clown

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeg tænkte om det mon begynder at afgive vandet igen?

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                            Deltager
                              • Nova

rudibr wrote: Jeg tænkte om det mon begynder at afgive vandet igen?

Nå sådan, nej det er jeg nu ret sikker på det ikke gør, måske det fryser men det afgives ikke igen ved lave temperaturer, er jeg næste n helt sikker på.

Man kan derimod sagtens koge vandet ud, og det valgte jeg netop at gøre med poserne før i kom i kameraet, bare for at være sikker, de skiftede dog ikke farve efter 30 minuter i 120C, så der havde ikke været meget vand i til at starte med, eller også har 30minutter ikke nok.

http://nobel.scas.bcit.ca/debeck_pt/science/silicaGel/gel_p1.htm

ps. jeg kommer faktisk lige itvivl om hvilken farve de havde efter kogning!!!!! må heller se efter når jeg er hjemme igen.henrik.schneider2015-05-19 18:31:21

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star

Kan vi udlede, at du har fotograferet noget rødt Henrik?

Er kamerahousingen helt lufttæt?

mvh
                                Torben

henrik.schneider wrote: Jeg havde nogle dejlige dage i Vogelsberg, og jeg fik “lov” at bruge masser af tid på mit cool-1100da.

En ting ligger dog HELT fast huset skal fyldes med N2, dette foto er nok smukt, men desværre er det is på selve chippen efter bare 20 minutter med -25C.
                                Dette tiltrods at der i huset lå 3 poser vel tørret silica gel , og der var klart glas mellem sensor og resten af verden.

Flere billeder følger, og måske også lidt test data hvis jeg kan trække noget ud 🙁
                                Jeg fik dog testes med kameraet kølet fra -15C til 0C så lidt bør der være.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

alan
                                Deltager
                                  • Super Giant

En lille kemi-forklaring på silika-gels opførsel

Silica-gel og andre salte er bygget op i en gitterstruktur, strukturen kan være forskellig fra salt til salt, men alle evner de at absorberer vand-molekyler i de rum der er mellem saltests atomer. Det kaldes krystal vand.

Nogle salte nærmest eksploderer når de ud-tørres, for derefter at samles i krystalstrukturen ligeså snart de møder vandmolkyler. De fleste salte gå i opløsning og gå på ionform hvis der tilsættes for meget vand. Så vidt jeg ved, er det den måde man regner med at, en del af det vand der er tilbage på Mars, ligger gemt. Nedfrysning skulle ikke frigive det vand der er ophobet i saltet.

Mvh Alan Alan2015-05-19 19:56:48

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 84 i alt)
                                • Emnet 'Køling af Canon 1100d' er lukket for nye svar.