› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Køling af Canon 1100d
- Dette emne har 83 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af henrik. This post has been viewed 5439 timesschneider. This post has been viewed 5439 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. marts 2015 kl. 20:34 #129551
michaelrDeltager- Super Giant
Hej alle
Super spændende projekt! Henrik du husker at bruge kølepasta? (Sikkert dumt spørgsmål).
Johannes, hvad er det for en modifikation du vser, ser sejt ud?
Vh
Michaek
4. marts 2015 kl. 20:46 #129557
henrik.schneiderDeltager- Nova
Selvsagt Michael, men vældig godt point 😉
4. marts 2015 kl. 20:54 #129558
RudiDeltager- Neutron star
Spændende projekt Henrik. Glæden ved en hjemmegjort dims er ubeskrivelig. Jeg har selv brugt masser af timer ved drejebænk og fræser for at spare nogle få hundrede kroner, men det er jo slet ikke pengene det handler om – vel ?
/Rudi B. Rasmussen
4. marts 2015 kl. 21:16 #129559
henrik.schneiderDeltager- Nova
Rudi, jeg kan vel dårligt tillade mig at være uenig, jeg syndes det giver en fantastisk mange hyggelige stunder med udstyret, også selv om det er overskyet………..
29. marts 2015 kl. 10:07 #131108
henrik.schneiderDeltager- Nova
Efter halvanden gode dage med teknik på AAF-Steensgård, er jeg nu nået et godt stykke vider med projektet.
Alan har fået printet kamera hus prototype-2 færdigt, efter mange forsøg, da matrialet havde det med at revne i processen.
Så det er blevet nødvendigt at printe huset af 3 omgange.
Denne process skal der arbejdes lidt mere med fremadrettet, jeg vil tro Alan’s hjerne knager på højtryk for at finde en optimal løsning.Fronten inkl. fatning til det optiske interface.
Køkkenrullen i ser, tjener det formål at beskytte shutter og chip mens der arbejdes med monteringen.
Da kameraet blev testet fik jeg en fejlmelding “error 30” som henviser til shutterfejl, og den fejl forsvandt først da jeg fjernede papiret
Der er en Ø66 x 1mm dyb ræses bag den fatningen, den er desværre lidt lidt for lille, så ingen tvivl allerede nu er det tydeligt at den skal printes endnu et hus før jeg kommer godt i mål.Her er kameraet monteret i kabinettet, desværre måtte der også lidt bor, fil og kniv til før alt var godt.
Kabel gennemføring skal i ikke kigge på, der valgte jeg en “kvik-fix” løsning da det jo allerede står klart at der skal printet et nyt hus.Og så her ses det at hullet til køling af “Cold finger” er placeret forkert.
Men igen sav, bor og fil er gode universal værktøjer.
Heldigvis betyder dette lidt større hul intet, kølepladen dækker alligevel hullet helt.
Så kom temperatur styrings elektronikken også på plads, og kameraet kan testes.
Jeg kan, som det er nu, sænke temperaturen ca. 20C, og det er fortsat langt fra hvad et Petier element burde kunne klare, så det skal der arbejdes meget mere med.
Konklusion pr. 29marts2015:
– Peltier element setup skal forbedres, så delta temperatur kommer op på 30-35grader
– Nyt kamerahus skal printes
– Temperatur kontrol skal forbedres, så den bedre holder en fast temperatur
– N2 påfyldning og overtryks ventil skal monteres.29. marts 2015 kl. 10:47 #131111
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Henrik
Spændende at følge dit projekt
På billede nr. 3 kan man se et rum ude til højre i kassen. Hvad er det til?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
29. marts 2015 kl. 14:02 #131121
henrik.schneiderDeltager- Nova
Godt jeg kan bidrage med lidt spænding her på forum.
Det lille rum er til termineringer (data, power og temperatur føler)
Slutresultatet skal jo gerne være et N2 fyldt kamerahus så den skal jo være rimelig gastæt.
I den endelige udgave vil ledninger blive ført fra kamerahuset til terminal boksen ved at smelte terminaler ind imellem de to kamrer.
Totalt bliver det 2xpower, 4xUSB, 2xtemperatur føler29. marts 2015 kl. 14:21 #131124
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Henrik.
Superspændende projekt. Der var næsten drama i luften da vi sad spændte og fulgte med i hvor langt ned temperaturen kunne komme. Og vi lærte jo også at en “fejl 40” godt kunne medføre en “fejl 30”. Gloserne der kom frem da låget blev taget af vil jeg ikke citere her.
En anden vigtig læring: Smør ekstra spegepølsemad, da hundens bedende øjne jo “suger al næring” ud af mellemmaden. Man kunne jo også bare lade være med at være barmhjertig og dele!
Tusinde tak for en hyggelig, produktiv og lærerig lørdag. Og mange spændende besøg på toilettet ikke at forglemme!
mvh
Jens29. marts 2015 kl. 14:32 #131126
henrik.schneiderDeltager- Nova
I lige måde Jens, det var rigtigt hyggeligt.
Og du har ret i alle dine udsagnOg hunden kan godt lide DIN mad, og Eriks mange tubus 🙂
henrik.schneider 2015-03-29 14:33:31 29. marts 2015 kl. 15:21 #131129
HeikoDeltager- Super Giant
Spændende! Planer også en køling for mit EOS 500D. Hvordan er resultaterne med støj?
29. marts 2015 kl. 18:48 #131139
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hej Heiko
Jeg har ikke fået målt endnu, det forventer jeg først at gøre når jeg helt i mål med opstillingen, inkl. nitrogen fyldt hus.
Jeg tør ikke at køle for hårdt før jeg har fået alt vanddamp ud af kabinettet.
Og så har jeg også lige nu en udfordring med peltier elementet som ikke performer særlig godt.
Og så har jeg skiftet chip på kameraet, så jeg skal lige have lavet en ny “hotpixel-mask”, det er lidt udfordrende da jeg gerne skulle havde haft brugt knapperne på kameraet, så ole opfinder må i gang igen.29. marts 2015 kl. 22:52 #131147
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Henrik
50W peltier er 50W optaget effekt. Ikke 50W køre effekt. Maksimal differens temperatur opnås kun ved en effektiv køre effekt på 0. I den situation kan elementet kun lige ophæve egenopvarmningen.
Størst differens opnås på de ikke forseglede elementer. Disse tåler dog ikke fugt.
De kinesiske har enten dårlig kontakt mellem krystaller og ende flader eller også er tætning med et alt for varmeledende materiale.
Men spændende projekt. Kunne man forestille sig at afmontere printet fra sensoren så der kunne komme en tykke koldfinger på?
29. marts 2015 kl. 23:07 #131150
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Meget meget spændende projekt, Henrik!
Og helt oplagt at bruge 3D-print til at lave et nyt kamerahus.30. marts 2015 kl. 22:18 #131185
henrik.schneiderDeltager- Nova
FrankLarsen wrote: Hej Henrik
50W peltier er 50W optaget effekt. Ikke 50W køre effekt. Maksimal differens temperatur opnås kun ved en effektiv køre effekt på 0. I den situation kan elementet kun lige ophæve egenopvarmningen.
Størst differens opnås på de ikke forseglede elementer. Disse tåler dog ikke fugt.
De kinesiske har enten dårlig kontakt mellem krystaller og ende flader eller også er tætning med et alt for varmeledende materiale.
Men spændende projekt. Kunne man forestille sig at afmontere printet fra sensoren så der kunne komme en tykke koldfinger på?
Hej Frank
Jeg forstår ikke helt hvad du mener.
Q-max for dette element er 53Watt, og iht. note-5 er det “Cooling capacity” dog ved en delta temp på 0grader C, og ved max A og max V.
dvs. 53watt varme flyttes og det “koster” 6amp. x 15.4volt = 92.4watt eller hvad misforstår jeg?God info om Kina modeller, mange tak og det tages til efterretning.
30. marts 2015 kl. 23:41 #131189
Frank LarsenModerator- Super Nova
ok jeg giver mig lidt. Der er flere data på dette element end de jeg har haft i hånden.
Som note 6 angiver opnås størst temperatur differens når der ikke skal flyttes varme (Q=0). Ikke overraskende, men ganske irrelevant. Bemærk at maks parametre er opnået i vacuum.
Som note 5 så angiver kan elementet flytte 53W fra ene side til den anden under en temperatur differens på 0 grader (i min bog er det dog ikke køling).
Som du selv beregner koster det 92W – de bliver afsat inde i selve elementet hvor de flyder til både den varme og kolde side. Så for at opnå 53W varmeflytning skal du fjerne op mod 143W fra den “varme” side for at undgå temperaturstigninger. om de 53W indeholder noget af egenopvarmningen (de 92W) fremgår ikke tydeligt af databladet synes jeg.
Det kan gøres med vandkøling, kompressor køling eller mega store køleplader.
Er du ikke i stand til at komme af med summen af al varmen, opnår du ingen køling og kan risikere at den kolde side bliver varmere end hvis elementet er slukket (det har jeg prøvet).
Summa er at du skal gøre et stort nummer ud af minimere den termiske modstand mellem peltierens varmeside og luften (hvis du vil luftkøle). Bedste metode er STOR køleflade, god kontakt til elementet og base plade af alu eller kobber.
Men det vidste du jo nok i forvejen.
Håber det gav lidt mere mening.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Køling af Canon 1100d' er lukket for nye svar.