Køling af Canon 1100d

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Køling af Canon 1100d

• Dette emne har 83 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af henrik. This post has been viewed 5438 timesschneider. This post has been viewed 5438 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 84 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

Torben Taustrup wrote: Hej Henrik

Det var bedre. Nu kan jeg godt se, at der ikke er meget plads til den kolde finger.

Mvh

Torben

Det var godt 😉

Nej ikke meget plads, men nok til 1mm finger, og så lige 0.2mm plastik

alan
      Deltager
        • Super Giant

Nu har jeg jo set, at du har indtil flere 1100d, har du overvejet at lade elektronikken fra det ene kamera styre det andet. Hvis det kunne lade sig gøre, så kunne man flytte elektronikken væk fra lukker og ccd/cmos’en. – Jeg ved godt at der er fladkabler, men hvor mange går til chippen/lukker, de må kunne forlænges på en eller anden måde.

Mvh Alan

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Hej Alan

Det er absolut en mulighed at flytte rundt på elektronikken eller endda flytte elektronik over i sin egen kasse. Man kunne også opdele det nye kamerahus i en kold og en varm afdeling.

Der går et kritisk kabel mellem chip og elektronikken ca. 40 ledninger, og jeg ved pt. ikke hvorlang det kan tillades det kabel bliver .

Men men version 2 af dette projekt kunne sagtens blive at modificerer et 1100d til et “Compact Cooled Astro Camera”. (MEN det bliver først i version-2 tror jeg) henrik.schneider2014-11-13 07:51:30

henrik.schneider
          Deltager
            • Nova

Tja….. hurtigt går dette projekt jo ikke – MEN nu er det på vej ind i en ny fase. Tongue

Past:
            – Kameraet modificeret og testet ved maksimalt køling.
            Minus 25C på kølefinger / minus 14C på sensor.

– Prototype kamerahus printet i 3D, af Alan (tak for det)

– 1.st billede er taget
            IC1396 1h35min, uden pol aligment, uden dark, uden flat, dog med guiding

– Kølesystem / regulering tested i 48timer
            Problem frit – dog utrolig meget is på hele kameraet

– Ny strømforsyning forsøgt monteret

Og så døde mit kamera for alvor, jeg tror det skyldes en kortslutning i et kabel – ØV Angry

Nå op på hesten igen, så nyt kamera er anskaffet på DBA og projektet går nu ind i næste fase:
            – Test at strømforsyning

– Endelig design af kamerahus og efterfølgende 3D print.

– Nitrogen leak-test

– Test af version-1 “Cool-1100D”

Lidt billeder fra processen:

Kamera med “coldfinger”

Første simple test af køle system

Og nu med kamera på toppen (meget simpel opstilling)

3D printet prototype kamera hus (printed af Alan)

Her på kikkert hvor “first light” optages med plastikpose som kamerahus

Ny strømforsyning til kamera

Kommunikations test

Opvarmning til 70C i 30min. efter 48timer med -25C (alt fugt skal væk)

1h35min eksponering ved -5C (chip temp), NOTE: ingen dark, ingen flat, ingen pol aligment

henrik.schneider2015-01-13 17:38:57

proshot
            Deltager
              • Giant

Ser godt ud Henrik.

Har først lige set tråden :/ Så jeg skal først lige til at læse alt igennem 🙂

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

HOLD DA OP. Halvanden times eksponering uden støj!!!!!!!!

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                Deltager
                  • Nova

rudibr wrote: HOLD DA OP. Halvanden times eksponering uden støj!!!!!!!!

Nej desværre ikke halvanden time i et go, så havde alt jo været overbelyst.
                  Jeg husker ikke helt setuppet, skal kigge på det i weekenden, men mener det var 600sekunders eksponeringer for de fleste og så nogle kortere.

Men når alt er færdigt skal du nok få en test med 1time og så se støjtallet 😉

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Nå nå, selv de afkølede træer vokser ikke ind i himlen. Syntes også at det var helt vildt.

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

rudibr wrote: Nå nå, selv de afkølede træer vokser ikke ind i himlen. Syntes også at det var helt vildt.

Nej det gør de absolut ikke og husk også at chippen “kun” var kølet til -5C, for denne test.

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Hej Henrik

Tillykke med first light med det kølede kamera Thumbs%20Up det er noget af en opstilling, men den kan vel
                        holdes nede under størrelsen af en pølsevogn – uden markise Wink
                        Har du fundet ud af, hvor stor en temperaturforskel du kan opnå i forhold til ambient?

mvh
                        Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

Tak for det Torben,
                          Nu er der jo inget galt med en pølsevogn, dem har jeg meget stor respekt for Tongue
                          Markisen ville ellers hjælpe mod regn – så det var måske en løsning.

Alt tyder på at jeg kan køle ca. 40C, men chippens egenvarme hæver temperaturen små 5C og så er der lidt kølemodstand i “ColdFinger” som jeg må forbedre lidt, alt i alt tror jeg på 30 måske 35C graders køling.
                          Og måske et bedre køleelement kan øge effektiviteten, kineser modellen er ikke nødvendigvis helt perfekt, jeg har købt 2 stk. og kun den en virker……. og hvorgodt virker den egentligt??

henrik.schneider2015-01-14 08:13:03

henrik.schneider
                          Deltager
                            • Nova

Her er så lidt til føljetonen …..
                            Nyt modificeret canon 1100d, efter det gamle døde ifbm. regnvejr.

Ingen tvivl om at kineser petier elementer ikke leverer 50W, men nu må nyt kabinet printes (af Alan) og så fyldes med N2.
                            Diff. temperatur mellem sensor og føler er 10C, og fuld 50W giver “kun” minus -8C på temperatur følger, dvs. sensor temp. +2C, så der er lang vej til en delta på over 40C ved 25c på hot site, som producenten lover.

henrik.schneider2015-03-04 07:09:18

Anonym
                              • Super Nova

Al ære og respekt for hjemmegjorte løsninger, men på trods af utallige timers arbejde, vil man aldrig kunne nærme sig noget, som ser ud som på billedet herunder. Lidt dyrere måske, men meget billigere, hvis man sætter timeløn på sit arbejde – og dette var en løsning, som jeg gerne ville have siddende på min kikkert!

mvh.

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Spændende projekt at følge Henrik. Har selv været turen forbi ringe kinesiske peltier elementer.

Klø endelig på. Timer som man smider i et projekt kommer nemlig tusindfold tilbage ved glæden
                                over man har lavet det selv, man har lært en masse og nydt hele processen på vejen dertil.

Helt sikkert noget man vil blive glad for at sætte på sit teleskop, sikkert også mere end noget
                                enhver blot kan købe.

Nightsky2015-03-04 19:57:47

henrik.schneider
                                Deltager
                                  • Nova

Lige netop Lars.

Jeg er dog lidt overrasket over så dårlige disse 2 peltier elementer er, det ene virke slet ikke (og trækker ingen strøm) og det andet køler fint men er langt fra korrekt delta-temp / strømforbrug.

Og du kan være sikker projektet skal nok komme i mål 😉

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 84 i alt)
                                • Emnet 'Køling af Canon 1100d' er lukket for nye svar.