› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Køling af Canon 1100d
- Dette emne har 83 svar og 17 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af henrik. This post has been viewed 5434 timesschneider. This post has been viewed 5434 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. november 2014 kl. 00:56 #124228
henrik.schneiderDeltager- Nova
Så er projektet igang.
1100d er renset for alt unødvendigt udstyr som flash, knapper og display.
“Cold finger” er nu monteret.
Næste step bliver montering af køleelementet samt styring derefter skal det nye kabinet designes, samt Nitrogen overtryks system.
Første støj test (signal/støj) bliver nok gjort med en plastpose som kabinet og
first light bliver nok også med en pose.
Alt fungerer lige nu som det skal
12. november 2014 kl. 01:22 #124230
edbbobDeltager- Super Nova
Spændende projekt!
Jeg går ud fra at nitrogenen er til at holde støv og frem for alt fugt ude, eller vil du køle med nitrogen?
Vh
Morten
12. november 2014 kl. 07:20 #124233
niveDeltager- Super Nova
Spændende . Du har ikke billeder af ombygningen fra start til slut
12. november 2014 kl. 07:49 #124234
alanDeltager- Super Giant
Hej Henrik
Det ser godt ud, Coldfingeren “kobberpladen” er den monteret på chippen, med kølepasta?Mvh Alan12. november 2014 kl. 08:16 #124235
@Morten
Nitrogen er udelukkende for at holde fugt (vanddamp) væk fra alle kolde
overflader.Jeg påtænker at Chippen trinløst skal kunne justeres til holde en temperatur på
-20C til +5C.Køling vil blive foretaget med et 50watt Peltier-element, så mon ikke jeg kan
holde den lille chip kold 😉Elektronikken satser jeg på kan holdes på en konstant temperatur på ca. 5C, men
dette setpunkt skal der leges meget med før jeg beslutter mig endeligt, jeg har
en teori om at elektronikken virker bedst lige over frysepunktet, men mine test
kunne godt vise forkert.Et svagt overtryk sikre samtidig at der ikke kommer noget “nyt” ind i
kabinettet, og dermed også støv, men det er egentlig ikke hoved formålet, hold
vanddamp ude det er målet.@Nils
Desværre ikke, processen har været noget kaotisk, først skulle kameraet
repareres efter fugt skade, og det voldte mig nogle kvaler, fejlen lå et helt
andet sted end jeg troede.Derefter begyndte ombygningen.
Men jeg vil tro at dette ikke bliver det sidste Canon 1100d jeg kommer til at
være med til at bygge om, og da satser jeg på at havde et “video-hold” klart.@Alan
Yes, den sidder lige som den skal på selve chippen, mellem Sensor-printet og
chippen.Der er ikke meget plads…… Kobberpladen er 1mm tyk, og isolerings pladen
(mellem print og kobberplade) er 0.15mm, og der skal bruges lidt kræfter for at
få kobberpladen ind på plads.Nej der er lige nu ikke kølepasta på, men det kommer.
Der er lidt vej inu, men måles nået det er jeg sikker på
12. november 2014 kl. 08:20 #124236
alanDeltager- Super Giant
Hej Henrik og andre
Har Googlet lidt om emnet. Der kan komme nogle imponerende resultater ud af det.Mvh Alan12. november 2014 kl. 08:31 #124237
Alan wrote: Hej Henrik og andre
Har Googlet lidt om emnet. Der kan komme nogle imponerende resultater ud af det.Mvh AlanJa, lige netop, mine tidligere tests har også meget overbevisende vist at kameraets egenstøj vil falde voldsomt.
Testen var dog ikke helt tydelig på hvilken sensor temperatur der er optimal, så det må testes når dette nye setup er på plads.Ganske god link du henviser til – forøvrigt
12. november 2014 kl. 09:06 #124238
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Spændende projekt Henrik
Har du en tegning som viser konstruktionen?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
12. november 2014 kl. 09:15 #124239
Torben Taustrup wrote: Spændende projekt Henrik
Har du en tegning som viser konstruktionen?
mvh
TorbenDet skal nok komme Torben, men nok først hen mod slutningen af projektet, jeg er ikke sikker på endelige tegninger er klar før
Frem til nu ser tegningen sådan ud……12. november 2014 kl. 09:52 #124240
Hej Henrik
Tak for info. Jeg er lidt nysgerrig efter at se, hvordan CCD’en er mon-
teret i kameraet – er bagsiden af den virkelig direkte tilgængelig?
Ideen med at bruge nitrogen er god, men er det muligt at lave en total
forsegling af kamerahuset, så der ikke smutter luft ind?
Et 50W Peltierelement skulle nok være tilstrækkeligt – uha-uha
–
Har du i øvrigt hørt, at sølv er en bedre varmeleder end kobber?
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
12. november 2014 kl. 10:00 #124241
Torben Taustrup wrote: Hej Henrik
Tak for info. Jeg er lidt nysgerrig efter at se, hvordan CCD’en er mon-
teret i kameraet – er bagsiden af den virkelig direkte tilgængelig?
Ideen med at bruge nitrogen er god, men er det muligt at lave en total
forsegling af kamerahuset, så der ikke smutter luft ind?
Et 50W Peltierelement skulle nok være tilstrækkeligt – uha-uha
–
Har du i øvrigt hørt, at sølv er en bedre varmeleder end kobber?
mvh
Torben
Hej Torben.
Konen ville aldrig accepterer at jeg bruges hendes halskæde og armbånd til dette projekt
Ja, chippen er “rimelig” tilgængelig, jeg skal nok lige tage et foto iaften, det er ikke problemfrit, men dog muligt, med lidt extra isolering, der er som sagt godt 1mm luft mellem chippen, og printet som ligger bagved.
At gøre kamera boksen tæt bliver helt klart en udfordring.
I lysgangen er det ikke et problem, der regner jeg med at fastmonterer en 2″ tilslutning og så et klart glas fra Astro-Optic.
Strøm og data gennemføring er også ligetil, data satser jeg på måske bliver trådløst, men ikke sikker endnu, leger lidt med tanken om trådløs USB, eller mit helt eget 2.4GHz dataoverførsel setup, men men men den del af projekter ligger endnu kun som tanker.
Den store udfordring bliver kølefladen, at få varmetransport gennem kassen, uden at skulle skære et stort firkantet hul.
henrik.schneider 2014-11-12 09:08:14 12. november 2014 kl. 15:00 #124276
Man må kunne isolere den kolde finger, så den kun køler der, hvor der er brug for det.
12. november 2014 kl. 15:09 #124277
Torben Taustrup wrote: Man må kunne isolere den kolde finger, så den kun køler der, hvor der er brug for det.
Så absolut, og det skal den også.
Jeg ser for mig at TCF (the cold finger) isoleres termisk fra den forlader chippen og så helt frem til køleelementet + på undersiden af TCF hvor den møder køleelementet.
Den ekstra isolering jeg taler om ifbm. med montering er en elektrisk isolering sådan at kobberpladen ikke kommer i elektrisk kontakt med det lille print der ligger over chippen.
ps. 50W er jo absolut “overkill” så jeg forventer ingen effekt problemer med at holde temperaturen, jeg er lidt mere spændt på om dette Kinesiske-Peitier element faktisk kan leverer en delta temperatur på 50C som lovet, kan den ikke må 2 jo stakkes.
12. november 2014 kl. 15:10 #124278
bab160Deltager- Planet
hej så lige jeres snak om køling så lavede lige et lille skema over hvad er varme leder bedst af materialer 🙂
bab160 2014-11-12 14:12:13 12. november 2014 kl. 15:14 #124279
bab160 wrote:
hej så lige jeres snak om køling så lavede lige et lille skema over hvad er varme leder bedst af materialer 🙂Kobber og sølv ligger egentlig ganske tæt, men det gør prisen ikke 😉
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Køling af Canon 1100d' er lukket for nye svar.