Købt brugt kikkert

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Købt brugt kikkert

• Dette emne har 26 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af Søren Hansen. This post has been viewed 1410 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter

mortenx
      • Asteroid

Hej!

Jeg er helt ny indenfor dette, men har idag fundet en “god” kikkert på et marked og håber nogen herinde kan fortælle mig noget om det, evt hvad jeg mangler for at gøre det bedre og hvis nogen for indenfor rækkevidde så kunne vi måske mødes og se om det fungerer som det skal 🙂

Det er en Sky Watcher 150/1000 mm, med ben og hvad jeg tror er motor, men udover det fulgte der ikke andet med.

Søren Hansen
      Deltager
        • Giant

Hej Morten

Velkommen til, og tillykke med dit teleskop.

Du har fået fat i en ganske ok maskine der, og selv om det jeg kan se at den er rent manuel, er det et ganske godt udgangspunkt for denne hobby.

Ud for den sorte kikkert sidder der et rør, hvor man sætter øjestykker i, så man kan forstørre hvad man vil se mere eller mindre.

Det aller første jeg vil råde dig til, er at finde en astronomi forening i nærheden af hvor du bor.

Derefter spørg herinde, og spørg igen hvis du ikke forstår hvad der bliver sagt. Somme tider kan bølgerne gå ret højt når der svares på spørgsmål, men lad det ikke afskrække dig, folk herinde er bare meget passionable omkring deres hobby, og som regel falder de hurtigt ned igen.

Hvilken landsdel bor du i, jeg spørger fordi det er lettere for de forskellige at se om de bor i nærheden, hvis du skal have “hands on” hjælp.sidewind2014-11-09 12:18:42

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Øøh – mangler modvægtstangen ikke?

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Jo, det gør den

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mortenx
              • Asteroid

mortenx
                • Asteroid

Kan i ud fra disse billeder se hvad der evt mangler og hvorfor der er 2stk “telefon stik” under kikkert monteret?

(når man kigger i søger som sidder derude på kikkert så er tingene på hovedet, skal de være det når man kigger igennem den?

mortenx
                  • Asteroid

Jeg bor i Hundested

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

HEj Morten

Aksel og tilhørende kontralod skal sidde her:

Perspektivisk set er det ikke for kønt, men du forstår sikkert meningen.

mvh
                    Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jakob.andersen
                    Deltager
                      • Super Giant

mortenx wrote: Kan i ud fra disse billeder se hvad der evt mangler og hvorfor der er 2stk “telefon stik” under kikkert monteret?

(når man kigger i søger som sidder derude på kikkert så er tingene på hovedet, skal de være det når man kigger igennem den?

Der ser ud til at være eftermonteret motorer på mount’en. Stikkene har med disse at gøre, men det ser ud som om, du mangler en styring til dem.

Ja, det er normalt, at tingene vender på hovedet ;). Det gør de faktisk også i et almindeligt kamera, men elektronikken vender det bare rigtigt for dig, inden du får det at se.

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Teleskopet er desværre komplet uanvendeligt, når kontravægten mangler. Motorerne – som mangler styringsenheden – kan ikke trække vægten af den voldsomt ensidigt belastede montering. Man kan næppe engang bruge det manuelt til visuel observation.

Man kan igen kun opfordre til, at nybegyndere kontakter en mere erfaren, før de køber brugte (eller nye!) teleskoper.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Men vi kan redde sagerne ved at, a) finde en kontravægt til monteringen, hvilket ikke skulle kunne være umuligt, eller b) finde en anden montering.

Er der nogen, der har noget liggende, som den nødstedte kan låne? Han skulle også gerne kunne låne nogle okularer. Jeg har nogle, men det er ikke den bedste kvalitet, endda den næstbedste…

Thomas, Bornholm

Søren Hansen
                          Deltager
                            • Giant

Han kan komme her forbi, jeg har nøjagtig samme mount (der har været lånt ud til Hendriksen herinde), med 2 motorer, styreboks, vægtstang og 2 klodser. Jeg tror også jeg kan skrabe et par okularer sammen.

Jeg tror faktisk også jeg har samme teleskop

sidewind2014-11-09 16:32:10

mortenx
                              • Asteroid

Hej, jeg kan sige at jeg har givet 100kr for det på et marked, så spørgsmålet er om det kan betale sig at gøre komplet eller om der findes et alternativ som ville være billigere eller næsten det samme.

Selvom jeg er helt ny vil jeg gerne have et som dette med motor og det hele uden at det skal koste alverden, har i nogle forslag?

Søren Hansen
                              Deltager
                                • Giant

Har sendt PM

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Okay, 100kr er jo ikke en formue. Jeg var bange for, at nogen virkelig havde taget rø*** på dig.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
                                • Emnet 'Købt brugt kikkert' er lukket for nye svar.