Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO

• Dette emne har 213 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af outlook. This post has been viewed 14557 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 214 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

En SFX130EDT 7.8…????? Kender ikke modellen. Nu skal du jo passe på med ikke at save den gren du sidder på over ved ustandselig at forherlige teleskopet. Så begynder det jo at smage…

Ikke overraskende, at en Celestron C-11 placerer sig højere på listen. For selv om den nok har lavere wave værdi og obstruktion, så viser den jo klart, at “aperture rules”.

En lille reminder fra Erik Bakker på Cloudynights:

“For great built-quality and portability the AP130, for even wider fields and better balanced OTA the NP127.

For the best high power views the TOA130. It’s slower focal ratio along with great optics and mechanics would make it my first choice for the moon and planets.

Anyhow, all are great scopes and a pleasure to own and observe with. Don’t let the direct availabilty of the NP127 and TOA130 fool you: they are stunning.

Bottom line, I sold my AP130 2 years ago because I wanted more punch on the planets.

I feel the TOA130 can do a little more, but the better choice would probably be a 6″ class APO.”

Det siger ligesom det hele, ikke sandt. Og derfor beholder jeg da også min 8″ SCT der jo mht. effektiv apertur skal modsvare en 7″ refraktor.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

allan_dystrup
      Deltager
        • Nova

natteravn wrote: Mr.Yoshida’s Telescope Rankinglist: AP 130 EDT f7.8 er bedre placeret end både Televue 127 og Takahashi FS128 og tæt op ad TOA130, TMB130, TEC140 og Zeiss APQ130. Rankinglisten er dog baseret på planet observation.

Johhh… Og prisen på en Zeiss APQ 130/1000 ligger vel i dag omkring de 10.000,-

(Euro, forstås )

/ Allan

Anonym
          • Super Nova

outlook wrote: En SFX130EDT 7.8…?????  Kender ikke modellen. Nu skal du jo passe på med ikke at save den gren du sidder på over ved ustandselig at forherlige teleskopet. Så begynder det jo at smage…

Ikke overraskende, at en Celestron C-11 placerer sig højere på listen. For selv om den nok har lavere wave værdi og obstruktion, så viser den jo klart, at “aperture rules”.

En lille reminder fra Erik Bakker på Cloudynights:

“For great built-quality and portability the AP130, for even wider fields and better balanced OTA the NP127.
          For the best high power views the TOA130. It’s slower focal ratio along with great optics and mechanics would make it my first choice for the moon and planets.
           Anyhow, all are great scopes and a pleasure to own and observe with. Don’t let the direct availabilty of the NP127 and TOA130 fool you: they are stunning.Bottom line, I sold my AP130 2 years ago because I wanted more punch on the planets.I feel the TOA130 can do a little more, but the better choice would probably be a 6″ class APO.”

Det siger ligesom det hele, ikke sandt. Og derfor beholder jeg da også min 8″ SCT der jo mht. effektiv apertur skal modsvare en 7″ refraktor.

Manden du quoter fra CN har jeg skrevet med en del gange, kender ham godt, en højt respekteret person. Han mener stadig at hans nuværende TakFS102 gør det bedre end hans tidligere AP130’er hvilket undrer mig meget!!!

Jeg har selv haft en FS102’er .. afsindig go som sådan een er, så kunne den jeg havde ikke måle sig med en mewlon 210 jeg havde på samme tid, med eneste undtagelse af WIDEFIELD og min egen erfaring med de to passer fint med Mr. Yoshida’s liste. Min overbevisning er at noget har været helt galt med hans AP’er.

Ikke for at “disse” din C8’er, den er helt sikkert rigtig god især til prisen du betalte for den, men at tro at den modsvarer en 7″ Apo ville være at placere den på Yoshida’s Rankingliste oppe blandt AP EDF 160 og TAK mewlon 300!!! “Sov sødt og KEEP ON DREAMING SWEET DREAMS”

Men ellers er jeg enig i at “APERTURE RULES ” hvis alt andet er lige, hvilket det ofte ikke er natteravn2013-09-15 11:49:51

Anonym
            • Super Nova

Allan, ja en APQ130’er ville være som en drøm der gik i opfyldelse, “ihvertfald for mig” men 10000,- stærke euroner!!!! så må det for mig bare forblive en drøm

natteravn2013-09-15 11:31:52

jesper
            Deltager
              • Neutron star

For god ordens skyld vil jeg da poientere at der findes to udgaver af NP127is. Den gamle udgave svarer til NP127 på den Japanske liste, bare med en større bagerste linsegruppe. Den nye udgave er opdateret optisk og mekanisk. Den nye udgave er væsentligt forbedret kan jeg sige da jeg har haft begge i brug.

Men hvis det er til planeter er der jo ikke andet for end at man må have den Mewlon 300 der topper listen.

Anonym
                • Super Nova

Jesper, jeg har kun kigget i en TV Ranger og en Pronto, og må sige at selv de to små overbeviste ihvertfald mig og en kammerat. Kan ikke forestille mig at en Televue Refraktor i den klasse som du har skulle være andet end hamrende god! Eneste minus jeg har fundet på TV refraktorerne er PRISEN!! Arrrg!! men måske er det ikke så slemt når man først har kigget i dem

Jeg er Simpelthen Televue FAN! det de laver er perfekt. Har en bunke okularer fra dem og de er kongen her.

YMMW

natteravn2013-09-15 11:44:53

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Ja prisen er den største hindring Pinch men sådan er det jo med high-end. Hvis man vil have det bedste må man betale.

Til gengæld kan man også regne med den bedste service efter købet. Min første NP127is havde en fejl i optikken. Først vil jeg nævne Niels Haag som gik langt ud over hvad man med rimelighed kan forvente, både i forbindelse med købet og reklamationen. Men TeleVue viste også at de står 110% bag deres produkter. Fejlen var svær at identificere, men under hele det langvarige forløb kommunikerede jeg direkte med David Nagler (Al’s søn som står for den daglige drift af TV) og på intet tidspunkt var jeg nervøs for min investering, selvom David i første omgang ikke var istand til at genskabe hvad jeg så. Ikke desto mindre forsikrede han at han ikke ville stoppe før jeg var 100% tilfreds. Til sidst kunne også han se fejlen i fotos, og det hele endte med at jeg fik det, vistnok, første eksemplar af den nye, og dyrere, udgave, uden ekstra beregning.

Så jo, jeg vil anbefale Televue for kvaliteten, og for den sikkerhed man har i tilfælde af problemer. Det samme gælder for Track the Stars og Niels Haag.

allan_dystrup
                  Deltager
                    • Nova

natteravn wrote: Allan, ja en APQ130’er ville være som en drøm der gik i opfyldelse, “ihvertfald for mig” men 10000,- stærke euroner!!!! så må det for mig bare forblive en drøm

Ja, helt enig, et drømmeteleskop!.

Men med +10K Euro er vi IMHO også ude i en værdisætning, der mere afspejler antikvitet/historisk/samler/udbud-efterspørgsel markedet end en objektiv teknisk vurdering af teleskopets værdi som astronomisk instrument (der kun er marginalt bedre end top-class moderne APO’er, som kan fås for en størrelsesorden mindre).

/ Allan

Anonym
                      • Super Nova

C11’eren opnår faktisk en flot placering!

(101 points) Takahashi μ-300

(99 points) GSO 300 f5 dobsonian

(96 points) ASTRO-PHYSICS 160EDF

(96 points) Zeiss APQ150

(95 points) Takahashi TOA-150

(95 points) TMB 152mm/F8-CNC-LW

(95 points) Takahashiμ-250

(93 points) ASTRO-PHYSICS 155EDFS

(90 points) INTES-MICRO ALTER A-608

(90 points) ZEN250

(88 points) CELESTRON C-11

(88 points) Takahashi FS-152

(88 points) INTES-MICRO ALTER-7N

(86 points) AOK K150/3000 Zerodur

(86 points) Orion 250cmF6.3

(85 points) Takahashi TOA-130F

(84 points) TMB 130mm/F9.25-LW

(84 points) Zeiss APQ130

(84 points) TEC-140

(83 points) AP SFX130EDT 130mmF7.8

(83 points) AP 140EDF4 140mmF7.5

(83 points) ASTOROSIB 250RC

(82 points) Zeiss MENISCAS180

(80 points) Vixen VMC260L

(77 points) Takahashiμ-210

(76 points) AP 130EDFGT 130mmF6.3

(75 points) TeleVue NP127

(75 points) INTES-MICRO ALTER-607

(75 points) INTES MN-61

(74 points) Takahashiμ-180

(73 points) INTES-MICRO ALTER-7

(72 points) William Optics FLT132

(72 points) Takahashi FS-128

(72 points) Takahashi CN212

(70 points) TMB 115mm/F7 LW

(70 points) PENTAX 125SDP

(70 points) Takahashi FS-102 TWIN + EMS

(70 points) CELESTRON C8

(70 points) Kasai NERIUS-127EDT

(69 points) BORG150ED

(69 points) Orion OMC-140

(69 points) Zeiss APQ100/1000

(68 points) William Optics10cmF8

(67 points) TeleVue NP101

(67 points) Takahashi TSA-102

(66 points) Zeiss APQ100/640

(66 points) TAKAHASH FSQ-106ED

(66 points) NIKON 10cmED

(66 points) William Optics FLT110

(65 points) Vixen FL102

(65 points) Takahashi FSQ-106

(64 points) TeleVue TV101

(63 points) TeleVue TV102

(63 points) Takahashi FS-102

(63 points) PENTAX 105SD

(62 points) KOKUSAI KOHKI WHITEY DOB 15cmF8

(61 points) TeleVue SDF

(61 points) PENTAX 105SDP

(61 points) KASAI SCHWARZ150 (F8)

(60 points) Vixen VMC200

(59 points) KASAI NERIUS-150LD

(58 points) Takahashi FSQ-85ED

(57 points) TeleVue-85

(56 points) Takahashi Sky90

natteravn2013-09-15 12:43:22

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Jeg bemærker tilfældig vis, at en GSO dobson ligger nr. 2 Wacko
                        Nu så jeg en spejl-test af et GSO dobson spejl på MAF i år, så jeg må sige, at jeg er lidt overrasket.
                        Det er åbenbart i stand til ramme både top og bund Ermm

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

natteravn wrote:

Manden du quoter fra CN har jeg skrevet med en del gange, kender ham godt, en højt respekteret person. Han mener stadig at hans nuværende TakFS102 gør det bedre end hans tidligere AP130’er hvilket undrer mig meget!!!
                          Jeg har selv haft en FS102’er .. afsindig go som sådan een er, så kunne den jeg havde ikke måle sig med en mewlon 210 jeg havde på samme tid, med eneste undtagelse af WIDEFIELD og min egen erfaring med de to passer fint med Mr. Yoshida’s liste. Min overbevisning er at noget har været helt galt med hans AP’er.

Ikke for at “disse” din C8’er, den er helt sikkert rigtig god især til prisen du betalte for den, men at tro at den modsvarer en 7″ Apo ville være at placere den på Yoshida’s Rankingliste oppe blandt AP EDF 160 og TAK mewlon 300!!! “Sov sødt og KEEP ON DREAMING SWEET DREAMS”

Men ellers er jeg enig i at “APERTURE RULES ” hvis alt andet er lige, hvilket det ofte ikke er

Ja, jeg vidste egentlig godt, at du ville misforstå. Jeg taler om “effektiv apertur”, ikke om hvor god afbildningen er i teleskopet. Her har en SCT jo i sagens natur svært ved måle sig med en highend refraktor. Men du kan tydeligvis ikke høre, hvad jeg skriver…Embarrassed

Men for at åbne dine øjne byder jeg ind igen med 18000,- ddk og det kan jo nok ikke misforstås…

Hilsen Leif,
                          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jesper
                          Deltager
                            • Neutron star

Er den liste ikke lidt fjollet? Man rangerer teleskoper fra 85mm åbning og helt op til 300mm efter planetydelse på samme liste. Det siger jo alt andet lige ikke meget om teleskopernes kvalitet.

Anonym
                              • Super Nova

Visuelt er planeten Jupiter det bedste objekt at teste kvalliteten af optikken på, “IKKE lyssamlende evne” men kontrast gengivelsen. Aftagende eller dårlig Kontrast er typisk tegn der viser sig ved dårligere optik, især overfladens glathed på optikken. Her er planeten Jupiter det bedste testobjekt efer min mening og erfaring

Anonym
                                • Super Nova

Jamen Leif dog!! er du kommet på benene igen efter et lille chat forleden? Jeg var ikke engang varmet op!!

25000,-

Det er mange penge for en 130mm

Så meget byder jeg slet ikke.

Tillykke med den hvis det blir din. Jeg er stået af

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

natteravn wrote: Visuelt er planeten Jupiter det bedste objekt at teste kvalliteten af optikken på, “IKKE lyssamlende evne” men kontrast gengivelsen. Aftagende eller dårlig Kontrast er typisk tegn der viser sig ved dårligere optik, især overfladens glathed på optikken. Her er planeten Jupiter det bedste testobjekt efer min mening og erfaring

Men hvad med opløsningen? Den er vel altafgørende, eller er der et visuelt mysterium jeg ikke forstår. Fotografisk er det sådan at hvis seeingen tillader det er det åbningen der betyder noget for teleskoper af samme optiske kvalitet. Fotografisk vil en sammenligning mellem 85 og 300mm i god seeing være helt vildt unfair.
                                Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 214 i alt)
                                • Emnet 'Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO' er lukket for nye svar.