› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO
- Dette emne har 213 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af outlook. This post has been viewed 14555 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. september 2013 kl. 08:10 #106875
Anonym- Super Nova
Hej Natteravn
Williams bruger også afstandsringe på f.eks. deres trelinsede 132 mm. hvilket giver det resultat at elementerne ofte bliver klemt i koldt vejr, med mærkelige stjerneafbildninger til følge! Wolfgang Rohr er bestemt ikke begejstret for netop Williams 132!
Mvh.
13. september 2013 kl. 10:05 #106877
outlookDeltager- Super Nova
Hej
Det var vel en af grundene til, at du prøvede at “reparere” din i sin tid, Johannes. Men til WO’s forsvar skal det lige siges, at de siden har ændret designet og den ikke mere lider under de nævnte skavanker. Tværtom skal den i dag være en ypperlig performer.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting13. september 2013 kl. 10:10 #106878
Jonas C wrote: Fråga: Är nuvarande högsta bud DKK 17′? När avslutas budgivningen?
/JonasJa, nuværende bud er 17k og “auktionen” slutter på søndag. Jeg vil tro, det går ligesom på eBay, at der i starten er par kamphaner om budet, men så kommer der en tredie mand ude fra sidelinien i sidste øjeblik og byder over!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting13. september 2013 kl. 13:03 #106882
Anonym- Super Nova
johannes wrote: Hej Natteravn
Williams bruger også afstandsringe på f.eks. deres trelinsede 132 mm. hvilket giver det resultat at elementerne ofte bliver klemt i koldt vejr, med mærkelige stjerneafbildninger til følge! Wolfgang Rohr er bestemt ikke begejstret for netop Williams 132!
Mvh.
Hej Johannes,
Ja det er rigtigt at Williams havde problemer med dette. Har også læst Mr. Tubes artikel omkring dette!
Dog er jeg ret sikker på at dette IKKE har noget at gøre med om man bruger en afstandsring eller man bruger folie stykker, men nærmere at de limer afstands ringen/ne til linsen.
Takahashi’s Sky90 type II som du købte af mig havde netop dette problem.
Løsning: Fjerne det hårde Gummi/Kit de har limet med og erstatte det med en mere fleksibel silikone gummi (Akvarie silikone).
Det løste problemet med din sky90, ihvertfald i den tid jeg havde den
Problemet med at lime linserne til en metalring, især Aluminium, er at Metallet krymper betydeligt i kulde og derved PINCHER glasset! om det helt præcist er samme situation ved William’en ka jeg self ikke sige da jeg ikke har haft sådan een, men lur mig om det ikke er noget i den retning.
Rettelse: Takahashi’s TSA modeller er nok med folie da linserne er tæt sammenbygget, hvorimod TOA’erne har stor afstand imellem linserne, ud fra de rygter jeg har læs, og folie kan da i sagens natur ikke være anvendt!!
14. september 2013 kl. 09:45 #106911
petrus- Main Sequence
Så “Auktionen” på AP’en må løbe til søndag,kl ????
petrus 2013-09-14 09:45:47 14. september 2013 kl. 10:13 #106912
mortenDeltager- Super Nova
Jeg håber Henrik kan bidrage med lidt yderligere info.
Er der nogen ridser i objektivet?
Hører der en flattener/reducer med. På det billedet i toppen af posten er der noget glas, der kan ligne en flattener, hvad er det?. Er det et 2″ udtræk eller 2.7″? Kan 2″ udstyr forbindes (det kan det givet).
Kan ikke finde en på APs hjemmeside der passer?
morten 2013-09-14 10:16:28 14. september 2013 kl. 10:53 #106916
jesperDeltager- Neutron star
Overvejer du at konvertere til den eneste sande tro Morten? I så fald kan vi der allerede har set lyset tilbyde dig et afprogrameringskursus, så du hurtigt glemmer de store rør .
Jeg kæmper i øvrigt en indre kamp for ikke at byde ind, min egen apo har trods alt hele tre milimeter mindre åbning!Det ser i øvrigt ud til at være denne model:14. september 2013 kl. 11:35 #106920
Ja, jeg håber også på mere info…AP har ikke dem alle med på hjemmesiden. En 130 EDT f8.35 er med. Men den er også speciel, idet der her er brugt fpl-53 glas og der ikke er lavet ret mange af dem. Salige er de med det glas. Men af en eller anden grund har nogle af dem et f8 i stedet for f8.35 på omløberen så man ved jo aldrig… De skal dog være fra 1998.
Velkommen til refraktorland, Morten3mm betyder alt, Jesper…
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting14. september 2013 kl. 12:11 #106923
Nej, jeg er slet ikke klar til at forlade de store rør. Har endnu ikke haft glæde af alle de frustrationer de kan give – og jeg mangler at finde ud af hvad den wynne corrector kan i et rør der er stabilt.
Jeg er bare nysgerrig, men også lidt interesseret – Ap refraktorer udbydes ikke hver dag i DK, og den model (er den ikke fra 1992?) er stadig blandt de ypperste, så vidt jeg er orienteret. Måske kommer jeg med et bud. Auktionen er bare ikke attraktiv fordi der ikke er et veldefineret sluttidspunkt, og informationen om det vi byder på er meget mangelfuld. Hvad er det frie stykke glas man ser på billedet f.eks. Hvilken diameter har udtrækket, hvilke reducere/flattenere er med, kan bruges, er der tubusringe med (ser ikke sådan ud) etc. Vi kan dog se, at der er tale om en f/8, og at den er air-spaced.
Men OK, det betyder selvfølgelig bare at den går til en lavere pris, og det er jo godt for køber.
Mht de 3 mm, Jesper. Fornemmer jeg at aperturfeberen stadig ikke er under kontrol? Jeg tror forskellen fra dine 127 til 130 vi være mindre mærkbar end forskellen til de 300, som min nuværende projekt går ud på ..
Man skal vist iøvrigt være forsigtig med al for fanatisk monoteisme – ?
Uden at gøre mig klog på refraktorer, så tror jeg at denne Ap primært skal købes som et (ultimativt) visuelt instrument. Jeg kan ikke finde en dedikeret field flattener/reducer, og den er f/8 – den passer ikke rigtigt til din pixelstørrelse, og jeg ved ikke hvor flat feltet er. Du har allerede det ultimative astrofotografiske instrument, hvis altså man elsker, at lyset går igennem så meget glas som muligt, og at man sætter pris på den forudsigelighed der ligger i, at dette glas ikke bevæger sig efter sit eget indre liv. Jeg vil tro, at du med denne AP refraktor får et dårligere fotografisk instrument end det du har, men jeg er jo uvidende på refraktorer.
morten 2013-09-14 12:52:24 14. september 2013 kl. 12:59 #106924
Anonym- Super Nova
morten wrote: Uden at gøre mig klog på refraktorer, så tror jeg at denne Ap primært skal købes som et (ultimativt) visuelt instrument. Jeg kan ikke finde en dedikeret field flattener/reducer, og den er f/8 – den passer ikke rigtigt til din pixelstørrelse, og jeg ved ikke hvor flat feltet er.
Bingo!!
Der er en tråd netop i øjeblikket, på CloudyNights om “AP er det bedste mærke” eller noget lign!
Ud fra visse kommentarer som referer til Rolando Christien’s direkte udtalelser, så er målgruppen for de nyere AP’er astrofotografer!
De ældrer modeller var mere foto/visuelle instrumenter.
Hr. Christien skulle selv ha udtalt at er ens brug primært visuel, kan man gøre det bedre og billigere end en Ap refraktor hvilket vil være spild da netop flatfield og farvekorrektionen helt ud til synsfeldt randen er ekceptionelt på en moderne AP’er. Netop hvad astrofotografer lægger vægt på.
Om glasset er fpl52 eller fpl53 er mere akedemisk, ihvertfald for visuelle brugere ud fra det jeg har læst om emnet. Fremstilling kvalliteten “figuren/polituren” er af meget større betydning for ydeevnen.
Jeg har set Crown og Flint dubleter “akromater” med billed kvallitet der efterlader meget at ønske på visse moderne fpl53 som jeg også har kigget igennem!!
natteravn 2013-09-14 13:05:52 14. september 2013 kl. 13:35 #106927
spatzekDeltager- Super Giant
Hej Jesper
Byder ikke, da jeg er ved at bygge observatorium til min C14, og jeg har i forvejen for mange kikkerter, men jeg har set i ældre AP refraktorer og så i en tvilling til din TeleVue. Og hvis man ikke lider af Astro Physics feber, så er det min helt klare mening, at din refraktor er bedre. Keep it.
14. september 2013 kl. 13:38 #106928
Så vidt jeg kan se her
http://geogdata.csun.edu/~voltaire/tmb/tmb1.html
så blev 130 EDT f/8 produceret fra 1992 til 1995, den ligger altså før de dedikerede astrografer, som er EDF serien.
Der er ingen tvivl om, at det er et fint teleskop, men de moderne refraktorer, fra AP og andre, er formodentligt bedre astrografer. Hvis man vil have den ultimative linse astrograf, så er det altså så vidt jeg kan se ikke dette her.
Iøvrigt må Jesper da glæde sig over at der er en i CN tråden der mener at billedet i hans 127mm TV teleskop er bedre end i en 130 mm AP EDT refraktor.
14. september 2013 kl. 14:52 #106930
natteravn wrote:
Bingo!!
Der er en tråd netop i øjeblikket, på CloudyNights om “AP er det bedste mærke” eller noget lign!Ud fra visse kommentarer som referer til Rolando Christien’s direkte udtalelser, så er målgruppen for de nyere AP’er astrofotografer!De ældrer modeller var mere foto/visuelle instrumenter.
Hr. Christien skulle selv ha udtalt at er ens brug primært visuel, kan man gøre det bedre og billigere end en Ap refraktor hvilket vil være spild da netop flatfield og farvekorrektionen helt ud til synsfeldt randen er ekceptionelt på en moderne AP’er. Netop hvad astrofotografer lægger vægt på.
Om glasset er fpl52 eller fpl53 er mere akedemisk, ihvertfald for visuelle brugere ud fra det jeg har læst om emnet. Fremstilling kvalliteten “figuren/polituren” er af meget større betydning for ydeevnen.
Jeg har set Crown og Flint dubleter “akromater” med billed kvallitet der efterlader meget at ønske på visse moderne fpl53 som jeg også har kigget igennem!!Ja, sjovt med redundans i tråden. Jeg har ligesom før i tråden påpeget, at de gamle EDT mere er visuelt orienterede og EDF’erne især mere fotografiske. Men det skal måske siges to gange…Mht. til glasset er jeg da ganske enig.Ser vi “fornuftmæssigt” på denne ældre model bør prisen ligge på max 18000,- men med en AP handles der mange gange med hjertet og sikkert også i denne budrunde. Så interessant bliver det i alle tilfælde, hvor vi havner med denne “slet skjulte” interesse.Og iøvrigt bør Jesper da beholde sin TeleVue. Den har bevist sit værd og klart bedre som fotografisk instrument og for widefield.outlook 2013-09-14 14:56:01
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting14. september 2013 kl. 17:51 #106937
jesperDeltager- Neutron star
Tak for de gode råd. De hjælper mig til at bevare jordforbindelsen. Jeg overvejer nok ikke seriøst at byde på AP’en, da min TV som i siger er lige så god, endda bedre på f/forhold og feltkrumning.
David Nagler skrev engang til mig at han er lidt ked af at ikke flere amatører er opmærksomme på at NP127is faktisk præsterer samme farvekorrektion ved f/5.2 som AP/TEC/TAK gør ved f/7-8 stykker og tillige et helt fladt felt. Prisen for det er – æh, prisen, hysteriske tolerancer som TV dog justerer perfekt og holdbart, og tre luftspalter som giver lang nedkølingstid.15. september 2013 kl. 00:09 #106955
Anonym- Super Nova
Mr.Yoshida’s Telescope Rankinglist:
AP 130 EDT f7.8 er bedre placeret end både Televue 127 og Takahashi FS128 og tæt op ad TOA130, TMB130, TEC140 og Zeiss APQ130
Rankinglisten er dog baseret på planet observation.
natteravn 2013-09-15 00:16:16 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO' er lukket for nye svar.