› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO
- Dette emne har 213 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af outlook. This post has been viewed 14550 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. september 2013 kl. 19:13 #106746
allan_dystrupDeltager- Nova
He he Leif, — som du skrev engang vi diskuterede Zeiss optik : “I er skøre drenge…” (eller noget i den stil ).
Nå, jeg forstår til fulde jeres forelskelse i denne SuperApo, den ville også passe fint som storebror til min Telemator, men men men — jeg må erkende, at jeg ikke kan være med på vognen i dette opløb…
Håber jeg kan få lejlighed til at kigge i dyret engang!
/ Allan
10. september 2013 kl. 13:14 #106768
Anonym- Super Nova
Hvis det her skal betragtes som en auktion, bør udbyder sætte en deadline for indkomne bud og højest bydende er da normalvis køberen.
Ellers betragter jeg det som en salgsannonce hvor bud og accept ikke nødvendigvis er gældende i morgen!
10. september 2013 kl. 13:44 #106770
outlookDeltager- Super Nova
Ja, jeg synes også, det er lidt underligt det her efterhånden. Har prøvet at kontakte manden via mobil og sms, men intet svar! Jeg byder muligvis igen og betragter i øvrigt først auktionen for gældende , når der er sat en deadline.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting10. september 2013 kl. 13:55 #106771
Anonym- Super Nova
Hej Leif,
Jeg syntes at sælgeren i det mindste bør vise at han følger med i det her evt. ved melde sig på banen med en kommentar. At være så annonym som i tilfældet virker på mig useriøst og får mig til at tænke på en salgs annonce fra den blå Avis hvor en TV127 blev udbudt til salg til “hvis jeg husker rigtigt” ca. 12-15000,-
Ingen reaktion på henvendelser overhovedet. Ikke at forstå at dette her er samme tilfælde! men som sælger må man også udvise lidt interesse andet er efter min mening useriøst og utroværdigt.
natteravn 2013-09-10 13:59:38 10. september 2013 kl. 14:07 #106772
Anonym- Super Nova
Hej med jer. Giv selvfølgelig lige manden en chance til at komme hjem fra arbejde først. Men der er ingen netauktioner, som er gældende før man har placeret sin underskrift, og uanset synes jeg heller ikke den kan binde, før man har set kikkerten med sine egne øjne.
Havde det været mig som skulle sælge den, havde jeg forinden ofret en f.eks. Wolfgang Rohr test på den, og lur mig om udgiften til den ikke for længst var kommet hjem – måske flere gange!
Problemet er at jeg ikke rigtig synes det er tilstrækkeligt beskrevet, hvor velholdt den egentlig er, og det er heller ikke helt at se på de lidt dårlige billeder! Jeg kender ikke Astro Physics, men snakker vi om Takahashi kvalitet her?
Mvh.
10. september 2013 kl. 14:16 #106773
allan_dystrupDeltager- Nova
Jeg modtog et svar fra Henrik d. 07 Sept. på et tidligt bud via PM til ‘Henrik Rosenørn Johannesen’ <henrik.rosenoern@gmail.com>.
Henrik skrev tilbage, at han først får kikkerten i løbet af indeværende uge, — og jeg fik indtryk af, at han ikke er ‘på pinden’ i Lyra her først på ugen.
Så koldt vand i blodet — måske skal I lige lade auktionen gå på standby, indtil Henrik er tilbage og kan tage tråden op her på Astro-Forum
/ Allan
10. september 2013 kl. 15:40 #106775
henrikDeltager- Nova
Rolig nu!
Det er den eftreladte enke eller datter (er ikke helt sikker på hvilken) der har bedt mig sørge for at aftage den/dem
Hun bor i Helsingør, men kan først komme til den næste uge.
Jeg har selv været lidt tøvende, fordi jeg ikke har set den selv (siden han døde altså) og dermed ikke kunne stå inde for standen, men han var en omhyggelig mand, så ..
Den store interesse kom lidt bag på mig
Så “Auktionen” på AP’en må løbe til søndag, hvorefter den/de højest bydende kan kontakte hende selv og bese/hente den i Helsingør
De øvrige ting der var til salg er “først til mølle”
Jeg har nu ikke set dine opkald Rudi ..??
Mvh
Henrik
10. september 2013 kl. 16:46 #106776
Anonym- Super Nova
Hej henrik,
Hvis det er mig du hentyder til, så har jeg ikke ringet!
Nu er det ofte sådan at tekst ofte tar sig mere dramatisk ud end det er ment
Men den havde den tilsigtede virkning trods alt
Nu er vi da blevet en hel del klogere, og tak for info m.m.
Jeg er så stadig med på vognen!
Til johannes,
Jo.. Et bud er forpligtende i samme grad som en mand står ved sit ord!!
Alt andet er p…. Irriterende for de andre implicerede og spild af deres tid
YMMV
10. september 2013 kl. 19:28 #106781
Anonym- Super Nova
En mand skal til enhver tid stå ved sit ord – det er vi enige om! Der jeg vil hen, er at man bør vide hvad man byder på. Havde det skulle køre, som den slags nu plejer at gøre, burde Henrik måske have taget den hjem før den blev udbudt. Så ville han nok også selv bedre kunne bedømme den, og alle vi andre kunne også få mulighed for at besigtige den før i bød!
Kan i på billederne se, hvilken stand glas og coatning er i, og okularudtræk ligeså? Kan i se om billederne er nye eller taget for lang tid siden.
Jeg arbejdede for mange år siden hos et bilfirma i Åbenrå, hvor ejeren var den typiske kræmmertype. Her kom også en som bød på en flot bil – endda med håndslag. Jeg kunne nu godt forstå, at han sprang fra sit ord, da han opdagede, at der ingen motor var i!
Det er et eksempel, som endelig ikke må tjene til sammenligning, for jeg tror, at der er mulighed for at gøre en god handel her!
Vidste i at flere auktionsfirmaer, selv har folk siddende, for at byde prisen i vejret – er det ikke også irriterende.
Mvh.
10. september 2013 kl. 19:54 #106783
Anonym- Super Nova
Jeg mener at et håndeslag, eller sit ord/bud altid er med det forbehold at varen står rimelig mål med prisen!
Helt enig her.
Der hvor jeg ville hen var at man står ved sit ord self med ovennævnte forbehold og ikke som man ofte ser på eks. DBA eller ebay for den sags skyld, hvor folk enten fortryder sekunder efter, fordi man er for impulsiv eller bare sys det er skægt at lave rav i den og derved ødelægge det for andre. På tyske ebay nævnt som
“Spaß bieterei”
natteravn 2013-09-11 11:55:35 10. september 2013 kl. 20:05 #106784
outlookDeltager- Super Nova
johannes wrote: Hej med jer. Giv selvfølgelig lige manden en chance til at komme hjem fra arbejde først. Men der er ingen netauktioner, som er gældende før man har placeret sin underskrift, og uanset synes jeg heller ikke den kan binde, før man har set kikkerten med sine egne øjne.
Det kan du have ret i, Johannes. Dog synes jeg, at man i det mindste først bør udbyde noget, når alting er i orden og der ikke er hængepartier. Og i hvert fald lige give en besked om at der lige skal nogle ting på plads før en deadline kan komme på tale. Men at billederne så kan tjene som appetitvækker imens!johannes wrote: Havde det været mig som skulle sælge den, havde jeg forinden ofret en f.eks. Wolfgang Rohr test på den, og lur mig om udgiften til den ikke for længst var kommet hjem – måske flere gange!
Problemet er at jeg ikke rigtig synes det er tilstrækkeligt beskrevet, hvor velholdt den egentlig er, og det er heller ikke helt at se på de lidt dårlige billeder! Jeg kender ikke Astro Physics, men snakker vi om Takahashi kvalitet her?
Mvh.
Der er naturligvis en risiko selvom kikkerten ser nok så fin ud. Men hvem skal bekoste en evt. test i Tyskland? Efterladte..? Henrik..? Eller køber som så drøner ned til Wolfgang og hjem igen for at betale, fordi kikkerten er i orden eller køre helt hjem med uforrettet sag, fordi kikkerten er ude af justering eller værre… Men som nævnt: AP = Always Perfect!Ja, vi snakker om Takahashi, TEC, TMB osv. kvalitet her og et brand, de fleste ved hvad står for.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting10. september 2013 kl. 20:54 #106786
astrojensenDeltager- Neutron star
Det er en oliefuget triplet apokromat. De er MEGET lette at justere, hvis den skulle være røget ud af justering. Man behøver ikke et laserinterferometer, som ved tripletter med luftspalte, men kan nøjes med en kunstig stjerne. Desuden er de mekanisk meget mere stabile end luftspalteobjektiver. Altså yderligere en garanti for at linsen kan bringes til at yde 100%, hvis den ikke allerede gør det.
Thomas, Bornholm
10. september 2013 kl. 21:15 #106788
Anonym- Super Nova
Ud fra det info. jeg fundet på 130 edt f8’eren, drejer det sig om air spaced objektiv og ikke oil spaced!!
10. september 2013 kl. 22:21 #106791
astrojensenDeltager- Neutron star
Hvor har du læst det? EDT objektiverne var oliefugede. De senere EDF objektiver er med luftspalter.
Thomas, Bornholm
10. september 2013 kl. 22:29 #106793
spatzekDeltager- Super Giant
Held og lykke med “auktionen” – lad den bedste mand vinde….
AP har vel nærmest fået mytisk status – i levende live. Jeg kan huske, at en dansk amatørastronom for nogle år siden fandt en åbenlys fejl ved sin opstilling, og den gode Ronald nægtede problemets størrelse og omfang – for opstillingerne er jo helt uden fejl… Den “dumme dansker” fik for øvrigt ret, men det var en hård kamp, lidt som Monty Python og den med: “Dette er ikke en død papegøje”.
Jeg har selv (via KAF) været skrevet op til en AP1200 opstilling for en del år siden. Den blev på det tidspunkt “vundet” via lodstrækning, og da min lodseddel efter godt 3 år blev udtrukket, så havde jeg (eller KAF)ikke lige midlerne. Det var godt nok noget knold at få min lodseddel givet videre til en glad og ivrig astro-ven, men så må man halvt agere stråmand og få dyret hjem. Jeg er stadig på venteliste til en 250 mm Maksutov – +10 år. Mirakler findes dog stadig, måske står der en Maksutov i hjørnet hos AP og er blevet glemt.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO' er lukket for nye svar.