› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO
- Dette emne har 213 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af outlook. This post has been viewed 14552 times
-
ForfatterIndlæg
-
18. december 2013 kl. 13:23 #111813
Anonym- Super Nova
En interessant modifisering af en 6″ f8 Akromat økonomisk muligt for en del. Jeg må så vente på at et f6.5 objektiv en dag dukker op!
Jeg har heller ikke kontanterne til Ap’en (4500,-€) og havde jeg det, ville jeg hellere vælge noget andet til den sum, eks. APM 150 doublet’en.
natteravn 2013-12-18 12:25:11 18. december 2013 kl. 13:36 #111815
outlookDeltager- Super Nova
I dag er der da helt klart andre alternativer til prisen. Og ja, jeg synes også, at de ældre A-P’er har de pæneste rør. I dag ligner de nye lidt muskedonnere med en nubret lak overflade undtaget de større modeller.EDF’erne er astrografer og derfor ligheden med foto objektiver, men den nye GT model er meget agil. Rigelig med apertur i en lille pakke. Den er binoegnet uden OPC og kan skilles ad som håndbagage i et fly. Men jeg tror alligevel 90% vil forblive samlet.De nye GT’er sælges for vanvittige priser og det må de jo gøre, når der er henved 10 års ventetid på dem. En GT blev for nylig solgt på Astromart for 9000$, altså et par tusind over nypris og det man kalder for premium priser, hvis man vil have en her og nu. Lige nu er der en anden i budrunde og budet nærmer sig de 7000$ og der er nogle dage endnu!Denne EDF i linket er måske en lidt ældre sag, men dog fra det nye årtusinde og spec. kan ses hos Company7 produktlinje af A-P’er. En lille mangel her er måske fraværet af 1:10 fokuser til fotofolket. Ved f6 kan det godt blive kritisk. Men ellers et dejligt teleskop. Og jeg tror sælger vil være åben over for en pris på mellem 3500 og 4000 euro.Mht. APM så er det nok også den løsning jeg vil vælge og der findes skam to udgaver, den i peger på er designet af G. Düring med kinesisk optik til ca. 2000 euro:Og en anden doublet af den talentfulde Massimo Riccardi med russisk super ED optik til næsten 5000 euro!!:Og jeg tror nu nok jeg gerne vil spare de 3000 euro for en lidt bedre korrektion eller “nøjes” med en 130’er med tubus og det hele. En 5″ er nemlig fortræffelig i den danske seeing på planeterne, hvor en 6″ måske er en tand over det kritiske punkt i apertur på de fleste dage med jetstrøm osv. for slet ikke at tale om størrelse og momentarm.outlook 2013-12-19 11:17:42
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting18. december 2013 kl. 19:53 #111830
astrojensenDeltager- Neutron star
Ja, en 6″ er måske ofte en tand over det kritiske punkt mht. seeing, men til gengæld får man mere lys og det er Jupiter og især Saturn glade for. Darnell mente, en 7″ var det ideelle under vore himmelstrøg og efter at have observeret med hans 7″ apokromat under både dårlige, middelmådige og ekstremt gode forhold, er jeg tilbøjelig til at give ham ret. Men en 7″ apokromat er til gengæld langt dyrere, end selv en 6″. Og langt større, naturligvis.
Thomas, Bornholm
20. december 2013 kl. 14:41 #111933
outlookDeltager- Super Nova
Så nu har sælger lavet en ny “køb nu pris” på 3.950 euro… Så pris forslagene har nok ikke været i nærheden af de 4.000 euro. Når man klikker på linket skal man lige opdatere en gang, ellers får man sitet med den gamle pris.Ja, var det ikke for det pludselige tilbud på A-P’en havde jeg nok gået efter den goe gamle Meade 5″ ED, selvom man skal passe på centreringen i de ikke alt for goe linseceller og ditto fokuser. På eBay så jeg for et par år siden en ny, der bare var pakket ud og ned igen og blev solgt for så vidt jeg husker et sted mellem 1.000 og 1.300 euro.Jeg mener at vide, at der på vores amtsgymnasium står en 4″ af slagsen på loftet og samler støv. Sådan er det gerne med uddannelsesinstitutioner, der får penge til den slags og ikke rigtig værdsætter hvad de får for det har jo ikke kostet dem noget særligt.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO' er lukket for nye svar.