Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO

• Dette emne har 213 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af outlook. This post has been viewed 14551 times
Viser 15 indlæg - 196 til 210 (af 214 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Imponerende at man kan sidde i sin varme stue og se det du her viser! 😀

Ude ved okularet i min 150 akro ser jeg det samme undtagen flammen som ikke er så tydeligt!

Dog er m42 i AR150’eren til forskel fra din optagelse, svagt grønligt og stjerner inde i tågen meget tydeligere og skarpere end på dit billede!!

Eks trapezet!

Alligevel imponerende at sidde i varmen og opservere 🙂

Der nu ikke meget viking tilbage i dig!! Nææ så hellere “the real thing” med rimfrost i skægget og godt imunforsvar 😀

natteravn2013-12-16 18:16:57

allan_dystrup
      Deltager
        • Nova

outlook wrote: … “Enhver kikkert sin himmel”, men jeg er altså færdig med at glo grå udtværede pletter i okularet.

Jo Leif, men den dér grå plet du har vedhæftet din seneste mail ligner nu ikke dén M42 jeg husker

Bortset fra dét, så er jeg jo ganske enig i, at enhver kikkert har sin himmel : En skarp 8x30mm bino eller 50mm refraktor viser således objekter (asterisms, hobe, DSO’er) i en “kontekst” (TFOV) på nattehimlen, som større lysspande ikke kan matche, og en 50mm’er kan desuden, hvis den er god og seeingen samarbejder, uden problemer køres op over 100x, hvilket er nok til års udfordrende og tilfredsstillende observationer af måne, åbne hobe og klare DSO’er.

Og så er de små instrumenter jo relativt billige (=velegnede til begyndere), samt i deres egenskab af “grab-&-go” stadig et godt supplement til amatører med større instrumenter (tænk på de mange 10 minutters til ½ times hul mellem skyerne, til liiige at “skyde” Venus eller Luna…)

Endelig er der jo dén kategogi af amatører (som undertegnede), der bare elsker at gå på opdagelse i “alle de forskellige himler” som de mindre instrumenter kan tilbyde, og ikke blot gå på trofæ-jagt med elefantriflen

Allan

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Når nu du har en 12″ så er den da langt mere gangbar på deep sky objekterne. Om den så er med astigmatisme og kun er 1/2pv eller værre, vil den være himmelråbende mere effektiv på netop disse objekter end selv den bedste 6″ Zeiss eller Tak.

Ja men det er den da også!!! Jeg havde jo bare ikke en 12″ tilbage i 1995, da havde jeg faktisk kun min 50mm Zeiss og min 85mm Zeiss.

Til små objekter, såsom de fleste NGC galakser, er min 12″ alle mine andre teleskoper langt overlegen. Jeg har set mange, mange fine ting i den allerede, på trods af astigmatismen. Og jeg bruger den også flittigt. Den er behagelig i brug, let at sætte op (sådan da) og meget let at bruge.

Men til store objekter er min 150mm f/8 akromat væsentligt bedre. Den har kortere brændvidde, 1200mm mod 1500mm, så feltet er 30% større for et givet okular, samt at den er helt randskarp med mit 30mm ES82, der giver ekstremt flotte billeder af store hobe og tåger, med sit 2° synsfelt. Mit absolutte favoritokular på min 12″ er mit 9mm ES100, der giver 169x. Det er en meget fin forstørrelse til de fleste NGC galakser.

Men som Allan siger, det er bare sjovt sommetider at gå på opdagelse med et lille teleskop, bare for at se, hvad man kan se. Det er en udfordring, som jeg finder underholdende og spændende.

Thomas, BornholmAstrojensen2013-12-16 19:22:54

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Jeg gider ikke rigtig bruge mikroskoper på himlen mere til deep sky. Ikke når jeg har set flammetågen og hestehovedet med en 100mm f5 skywatcher koblet til et følsomt kamera. Og når man ser M42 som billedet herunder i en C8 og kamera næsten “live” med et par sekunders opdatering på en 42″ fladskærm:

Ingen tvivl om, at kameraet slår øjet i følsomhed med hestelængder. Dette kan slet ikke diskuteres. Men visuel observation er det jo ikke og det er netop visuel observation, der er min interesse!

Så glor jeg altså ikke længere på deep sky objekter i okularet. Det er mit liv altså for kort til. Derimod kan jeg godt kigge dobbeltstjerner og lidt måne med C63’eren og det er jo netop det den er som skabt til og som man siger: “Enhver kikkert sin himmel”, men jeg er altså færdig med at glo grå udtværede pletter i okularet

Det finurlige med de grå, udtværede pletter er jo, at man med øvelse kan se noget mere, end en grå, udtværet plet! Det er der, udfordringen ligger. Her er et par eksempler:

IC 2149, observeret med en 94/1300mm Antares akromat, med 742x forstørrelse. Tågen er omkring 12″ på den lange led. Centralstjernen omkring mag 10 – 10,5. Da jeg lavede denne skitse i Januar 2011 i MS Paint (!) var det den eneste tegning på hele internettet, der viste interne detaljer i IC 2149.

M106, observeret med 63mm Zeiss Telemator, Baader Maxbright binoviewer, 26x, 42x og 58x forstørrelse. Observeret 26. og 28. Marts, 2011. Man bemærker de to spiralarme.

Markarian’s Chain, observeret 23. og 24. April, 2011. WO 72mm f/6 Megrez ED, Baader Maxbright binoviewer, 21x – 53x, monokulært op til 84x. Mosaik af tre timers observation over to nætter.

M65, M66 og NGC 3628, Leo Tripletten. WO 72mm f/6 Megrez ED, Baader Maxbright binoviewer, 21x – 53x. 21. og 24. April, 2011. Bemærk spiralarmen i M66.

Små teleskoper kan skam sagtens bruges til fascinerende deep-sky observation. Selvfølgelig ser man mere med et større teleskop, det er klart, men man skal bestemt ikke afskrive de små teleskoper. Med øvelse og en mørk himmel kan man trække meget frem.

Thomas, Bornholm

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Astromike wrote: Hej igen

Undskyld Leif!!!!

Men som jeg ser det sidder der i Sønderborg en omtåget mand ved navn Leif
              Han har ikke meget andet at give sig til end at kigge på astro-forum, her sidder han dagligt og kigger alle
              indlæg igennem i hans søgen efter et nyt offer..

Der må jo absolut være en der har bedre udstyr eller har set noget jeg ikke har, tænker Leif
              Og jo minsandten , Astro-Jensen, Natteravn og Astromike har set noget! så dem nedgøre jeg lige lidt!
              Ligesom jeg nedgjorde Astromike’s 7″ Meade refraktor han havde sat til salg, for den kunne da absolut ikke være så god som han sagde (men køre 15km for at se at manden talte sandt, nej tak, ingen interesse)

Ja der findes faktisk mange eksempler på din nedgørende/mistroiske væremåde her på astro-forum
              Håber du tænker lidt over hvad jeg har skrevet Leif
              Og med lidt god vilje kan du måske selv se at ikke alt du skriver er lige pænt

Selvfølgelig har vi ytringsfrihed! Så forresten tillykke med din lille “Skod refraktor” 🙂

Mvh.
              Michael

Uha, uha, du har jo en hukommelse som en elefant. Og du bærer forhåbentlig da ikke nag som en elefant. Med din udtalelse her føler jeg mig faktisk overvåget, så andre end mig har åbenbart heller ikke andre ting at lave end at følge andres gøren og laden på forum…

Og alt det blot fordi man er træt af at høre om mikroskopiske teleskoper og overnaturlige præstationer på deep sky og så i en tråd, der ikke handler om dette. Og så nytter det heller ikke at komme med dit “undskyld” som indledende indlæg, dernæst et fornærmende mellemlæg og endelig til sidst et skulderklap og en smiley og alt er godt igen. Så har du ligesom gjort din pointe klar og må føle dig ramt et sted, især når nu jeg ikke lige gad køre 15km for at kigge gennem det store rør.

Hvad jeg gør på forum og hvornår, så længe indlæg er astronomirelaterede er fuldstændig op til mig. Og man må naturligvis stå til ansvar for hvad man skriver og det gør jeg helt og holdent og det giver jo også øretæver ind i mellem, men det sker jo når man lufter sine synspunkter. Og nu har du luftet dine og indkasseret din ørefigen.Tongue Og lad nu julefreden sænke sig over land…

outlook2013-12-16 21:47:41

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

outlook
              Deltager
                • Super Nova

natteravn wrote: Imponerende at man kan sidde i sin varme stue og se det du her viser! 😀
                Ude ved okularet i min 150 akro ser jeg det samme undtagen flammen som ikke er så tydeligt!
                Dog er m42 i AR150’eren til forskel fra din optagelse, svagt grønligt og stjerner inde i tågen meget tydeligere og skarpere end på dit billede!!
                Eks trapezet!
                Alligevel imponerende at sidde i varmen og opservere 🙂
                Der nu ikke meget viking tilbage i dig!! Nææ så hellere “the real thing” med rimfrost i skægget og godt imunforsvar 😀

Jamen, jeg er skam da også ude, hvis ellers du læser nogle af mine indlæg. Blot glor jeg ikke DSO’er bortset fra lige netop M42. Den svagt grønlige tone du ser og sammen med M42 vil du se meget tydeligere i et såkaldt lysforstærkende okular 🙂 Og fokus kan blive bedre, ja, det er jo bare et foto jeg har lånt og ikke mit eget, men blot for at lave en tålelig sammenligning 🙂 Nææ, viking, jeg vinterbader heller ikke og desværre kan jeg heller ikke få fuldskæg. Jeg må åbenbart være kommet videre 😀

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg ville ønske, jeg kunne få et teleskop, der var monteret med okularet indendørs, så man kunne sidde indenfor i varmen. Ja, jeg har prøvet video, men det sagde mig ikke rigtig noget. Det var da meget sjovt, men der manglede altså noget, detaljer eller ej.

Så indtil jeg får bygget en Gerrish-refraktor eller lignende, så må jeg bare sidde ude og fryse og lege viking. Dem der kender mig, ved da også, at jeg har fuldskæg…

Thomas, Bornholm

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

@Thomas

“Små teleskoper kan skam sagtens bruges til fascinerende deep-sky observation. Selvfølgelig ser man mere med et større teleskop, det er klart, men man skal bestemt ikke afskrive de små teleskoper. Med øvelse og en mørk himmel kan man trække meget frem”.

Det er fine “grå plamager” du har lavet der og viser, at du er en trænet observatør. En observatør på dit niveau bliver jeg aldrig og føler heller ikke, at jeg har behov for det. Min efterhånden ret fremskredne alder er mest til solsystemets objekter, stjerner og endelig lidt elektronisk deep sky i ny og næ.

Men det har aldrig slået mig hvorfor man bruger et mindre teleskop på de forkerte objekter, når man nu har et egnet redskab til det og kan se meget mere. Det må være endnu et af universets gåder.Smile

Hilsen Leif,

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Tak for roserne! 🙂

Tjae – hvorfor ror man over Atlanten i en jolle? Hvorfor bestiger man Mt. Everest solo uden iltudstyr? Hvorfor observerer man galakser med en 60mm? Fordi man kan! Fordi man vil udfordre sig selv.

I sandhedens navn observerer jeg absolut oftest deep-sky med min 12″ nu. Husk på, at den havde jeg ikke, da jeg lavede tegningerne ovenfor. Jeg fik den kun for lidt over et år siden. Jeg har en hel del indlæg fra det sidste års tid, med observationer foretaget med den.

Jeg vil gerne i gang med at tegne igen, men har haft meget stress i de senere år. Når jeg endelig sidder ved okularet kan jeg ikke slappe fuldstændig af, men er lidt for ivrig til at hoppe videre til næste objekt. Tegning af deep-sky kræver tid og tålmodighed. Jeg håber, jeg kan komme i gang igen.

Thomas, Bornholm

viggo.t
                      Deltager
                        • Super Giant

Hej Thomas og andre.

Nu er jeg ikke ude på at fornærme nogen eller noget. Men jeg synes også det er meget interessant at se hvad små grab-and-go instrumenter kan yde. Tænk hvad sådan et lille instrument faktisk kan vise – især med lidt øvelse og jeg fristes til at sige respekt. Det behøver ikke at være et super instrument, men fornøjelsen ved en kvalitetskikkert er til at tage og føle på. Men “andenklasses” instrumenter kan sagtens give glæden ved at observere – selv med mikroskopokularer. Og så er der jo lige det med prisforskellen på et første klasses og anden klasses.

Skal lige tilføje, at jeg har kikkerter fra 60 mm til 14″.

Jeg vil lige runde det af med et brugt mundheld: Enhver kikkert har sin himmel.

Og tak til Thomas fordi han vil dele sine fremragende observationer samt tegninger med os andre. Det er en ren fornøjelse.

mvh Viggo.

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Tak, Viggo.

Thomas, Bornholm

outlook
                          Deltager
                            • Super Nova

Det er fint nok med disse små teleskoper og at de fra tid til anden skal promovere deres dyder (man skulle jo tro, de havde brug for det), men det må være uddebateret i denne tråd, der handler om noget helt andet.

Og jeg ser også lidt denne diskussion som et hijack af tråden og en smule irriterende, at de “småting” altid skal poppe op i tide og utide, så snart der er den mindste udsigt til noget visuel debat. Og så kan det være lige meget om de er af 1. eller 2. klasse.

Men for at vende tilbage til trådens emne, så er der en A-P EDF til salg på tysk eBay:

Og det er muligt at komme med prisforslag.

outlook2013-12-18 12:04:02

Hilsen Leif,

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

4500 Euro for en 130mm f/6 EDF er egentlig ikke dyrt. Det forbavser mig faktisk, at den ikke allerede er solgt.

Ang. den visuelle debat, så havde du nok heller ikke været sen til at svare, hvis jeg havde ytret mig lettere negativt om video-astronomi i en eller anden tråd. Sådan er det nu engang i et forum. Og hvad hjertet er fuldt af, løber munden gerne over med. Jeg synes, det var en interessant debat. Men nok om det nu.

Thomas, Bornholm

Anonym
                                • Super Nova

Jeg ville vælge APM 150’er doublet f7.7 til 4000,-€ selvom den ikke har samme mystik(?), samlerværdi og sikkert heller ikke samme fremstillings kvallitet som AP’en.

APM 150: http://forum.astronomie.de/phpapps/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/1053669/APM_Doublet_ED_Apo_152_f_7_9_O#Post1053669

De ældre modeller af AstroPhysics 130’ere synes jeg er flottest, de ligner mere en rigtig kikkert hvor de nyere som 130 GT ligner lidt en kloning af en kikkert og et zoom objektiv!! for mit vedkommen

Måske fint nok for fotografer natteravn2013-12-18 09:27:58

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Nu har jeg slet ikke de penge, så for mig er debatten rent teoretisk.

Skulle jeg vælge mellem nogle forskellige 130mm apo’er, så ville jeg måske være tilbøjelig til at hælde til en APM 130/1200mm. De har også fået utrolig god omtale.

Den nye 150/1200mm APM Kina ED doublet koster for objektivet alene kun 2000 euro. Man kan så få fremstillet en adapterplade, så objektivet kan monteres i et eksisterende rør fra en 150/1200mm Kina-akromat (Synta, Meade, Bresser, Konus, m.fl.)! Kan jeg få skrabet pengene sammen, er jeg ekstremt fristet til at vælge denne løsning. En 150mm f/8 apokromat ville være nærmest det ideelle teleskop for mig. God størrelse til planeter, hurtig temperering, ikke så seeing følsom, ret let at transportere og brugbar til alle former for observation, inklusive solobservation og med binoviewer uden barlow. Det sidste er især vigtigt til mine solobservationer, da seeingen i dagtimerne jo ofte er ret dårlig. Solen er også temmelig kontrastfattig, så man vil gerne have en stor udgangspupil, hvor mærkeligt det end lyder, når man taler om solobservation.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 196 til 210 (af 214 i alt)
                                • Emnet 'Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO' er lukket for nye svar.