› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO
- Dette emne har 213 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af outlook. This post has been viewed 14558 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. oktober 2013 kl. 18:05 #109141
lindhardDeltager- Super Nova
outlook wrote: [Og skal vi endelig derhen, så viser skemaet, at en C8 XLT modsvarer en apo på omkring 6″ mht. kontrast og apertur.
Nu er det måske mig, der er lidt lam (i roen) men hvor ser du det?
mvh
Lars24. oktober 2013 kl. 19:26 #109145
outlookDeltager- Super Nova
Hej Lars
Ser du, ud for APM/TMB står der 152 og det er en refraktor. I kolonnen “Equivalent aperture for low contrast resolution” ser vi en værdi på 152 mm og det må det jo være, da sådan en ikke har obstruktion som en SCT.Ser vi under Celestron 8″ XLT modsvarer det 166 mm i samme kolonne, altså lidt mere end de 152 mm eller 6″. Subjektivt opleves en apo alligevel som om den har lidt mere kontrast i den størrelse i kraft af sin gode afbildning og effektive afskærmning for strølys.outlook 2013-10-24 19:28:12
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting24. oktober 2013 kl. 21:32 #109152
ulrik- Planet
Hej Leif !
Det er muligt at jeg har misforstået din meddelelse om evt salg af AP`en allerede, fordi det er en for stor mundfuld(?). Hvorfor så ikke sælge din C8. Sådan en kan du altid få igen. Håber du giver AP`en chance. Minus regnbuefarver osv. Jeg tror du vil komme til at værdsætte den mere end du tror lige nu.
MVH
Ulrik
25. oktober 2013 kl. 09:03 #109160
Hej Ulrik
Nu sælger jeg ikke AP’en lige med det samme. Den skal jo have en chance som du skriver. Men i dag er det sådan, at de fleste apo refraktorer yder 98% af en AP, en Tak eller andre highend mærker. De sidste % tager sig dyrt betalt. Og i øvrigt kun kan udnyttes til fulde, hvis man har et rovfugleblik eller er astrofotograf.En SCT er det mest versatile og kompakte teleskop, der findes. Ideel til foto af solsystemets objekter, er oven i købet blevet forbedret med Edge HD og ACF serierne. Den kan jo stå på meget lidt plads ligesom min altan uden at fylde alverden i forhold til apertur og brændvidde.Derimod skal AP’en ud i marken og vejer heldigvis ikke alverden, men med en alt-az montering kommer vi op på en snes kilo alligevel. Det samme som min C8’er på gaffelmonteringen. Det kan gå, men ligger på grænsen. Men en amerikaner vil jo nok kalde det for grab’n go.Jeg forestiller mig følgende: Man tager en solid rund golfbag godt 20cm i indvendig diameter, og fjerner skillevæggene.I bunden fores den med koldskum eller lign. og i taskerne uden på kan der være alt mulig tilbehør som diagonal og okularer mv. Genialt! Refraktoren kan så kyles over skulderen med monteringen under armen. Så er det bare at gå ud i marken eller på golfbanen (der er mørkt sådan et sted ).Sådan skal det praktiseres den kommende tid. Men det jeg siger i teksten som du refererer til er rigtig nok, at den kommer på salg, men ikke i år eller næste år, men så… og det skal helst være til en astrofotograf med de muligheder vi har i dag. Men jeg slutter også af med at skrive, at det kan så godt være, at jeg ombestemmer mig. En AP for jeg næppe igen.outlook 2013-10-28 12:20:15
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting25. oktober 2013 kl. 10:03 #109162
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Ideen med golftasken er god – især, hvis der følger en caddy med
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
25. oktober 2013 kl. 10:09 #109163
astrojensenDeltager- Neutron star
og det skal helst være til en astrofotograf med de muligheder vi har i dag.
Hvorfor det? Må de visuelle nu ikke eje apokromater af bedste herkomst?
Jeg havde desværre ikke råd i denne omgang, ellers havde jeg gerne budt på A-P’en. Det er nok det tætteste, jeg nogensinde kommer på at eje én. Men andre kan jo nok have lyst, selvom de ikke er astrofotografer.
Thomas, Bornholm
25. oktober 2013 kl. 10:09 #109164
mogensDeltager- Super Nova
Hej Leif
Genialt-du slår to fluer med et smæk. det må dog være svært at ramme hullerne i mørket25. oktober 2013 kl. 11:53 #109171
@Thomas
Hehe, jeg “frygtede” din reaktion. Men ser du, du er naturligvis velkommen som alle andre. Men dengang i den analoge tidsalder blev den mest brugt visuelt efter min overbevisning, selvom han havde en reducer til den og tog fotos, men var det nu også af himlens vidundere?Ellers kunne det være interessant, at se nogle goe gamle fotos taget gennem den, hvis der findes nogle. Jeg synes bare, det er en naturlig udvikling set i lyset af de fremskridt, der er gjort på det område for amatører.@Torben og MogensHaha, den med caddy’en kan jeg godt bruge. Ja, jeg skal selvfølgelig tage mig i agt for hullerne! For pokker da, sådan at snuble med en AP og gokke en muldvarp!!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting28. oktober 2013 kl. 13:33 #109309
Så er her lige en opdatering. Objektivet er airspaced. Ved omhyggeligt at lyse på og i objektivet med en LED lampe, kunne jeg endelig se ihvertfald 3 af de “manglende” afstandsbrikker som er matte. De er tæt på de 3 gyldne foliebrikker, der adskiller det forreste linsepar. Men det er da udmærket, at der ikke er så mange af dem og så synlige som man ser det på det før viste link.
Men her ser i objektivet gennem blitzlys, der afslører alt også om det er pudset eller ikke, men bortset fra de sædvanlige “aflejringer” efter alle årene, ses ikke noget usædvanligt:Og her uden blitz:Der er hul igennem…outlook 2013-11-11 18:45:47
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting11. november 2013 kl. 19:45 #109953
Hej
Så blev “bamsen” uden modlysblænde monteret på en Scientific Explore Twilight II heavy duty mount til en krævende dagslystest:Monteringen har en payload på ca. 60 lbs fordelt på 2 arme a la en Giro montering. Den vejer vel omkring de 10 kg med ringene. Læg mærke til, at jeg har valgt at montere den direkte på armen uden “klemme” med en pakning i mellem. Jo færre led, jo bedre og så har jeg stadig en arm mere til et ekstra teleskop eller en kontravægt. Men monteringen klarer snildt refraktoren uden kontravægt.Testen blev gennemført med et kvalitets Nikon 20mm okular og TeleVue diagonal. Kameraet var et Panasonic lommekamera og det var ret svært at skyde gennem okularet, men det lykkedes. Billederne er taget i modlys (med lyset skråt ind fra venstre).Om den er longitudinal (længdeaksen) dvs det vi alm. forstår ved kromatisk aberration eller lateral (en anden form) og dermed muligvis fra okularet kan være svært at afgøre. Kameraet kan naturligvis også være en faktor, da lyset jo også skal gennem kameraobjektivet. Men i hvertfald kan en smule farve ses på antennen her:Og især i udsnittet:Men under alle omstændigheder er det meget lidt og testen er også noget af det værste et linseteleskop kan udsættes for og næsten alle refraktorer vil dumpe her, men måske ikke en moderne apo som en Takahashi TOA 130.Men jeg tror nu nok jeg kan være godt tilfreds for jeg kan ikke se det visuelt i okularet og det er trods alt det vigtigste. Men det er nok bedst at lave testen i primærfokus i stedet for som okularprojektion for at udelukke disse fejlmuligheder.outlook 2013-11-12 08:38:28
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting11. november 2013 kl. 20:47 #109954
De fleste lommekameraer har ikke super velkorrigerede objektiver, så det er sikkert ikke farve fra teleskopets objektiv.
Thomas, Bornholm
12. november 2013 kl. 10:56 #109971
tom.aDeltager- Super Giant
Med både okular, håndholdt lommekamera og lommekameraets linse, er der for mange variable til at du kan udtale dig specifikt om AP’ens optik.
Det er i hvert fald min vurdering
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/12. november 2013 kl. 11:56 #109974
Nemlig!
Thomas, Bornholm
12. november 2013 kl. 12:20 #109975
Nemlig ja! Og derfor prøver jeg da også næste gang i primærfokus. Det er jo heller ikke min mening at slagte den. Som nævnt ser jeg heller ikke noget i okularet visuelt så det må være alle de andre variabler. Men testen er meget krævende for ethvert objektiv.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting12. november 2013 kl. 12:27 #109976
Der kommer et punkt, hvor man skal holde op med at prøve at finde fejl i sit teleskop. ALLE teleskoper kan bringes til at bryde sammen under en hysterisk test, men det kan give bagslag, for så kan man ofte ikke lade være med at tænke på det, når man skal observere og derved få den fejlopfattelse, at der må findes et bedre teleskop derude, som kan give endnu bedre billeder. Selvfølgelig kan det måske være tilfældet, men er det relevant ude under stjernehimlen? Oftest ikke.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO' er lukket for nye svar.