Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO

• Dette emne har 213 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af outlook. This post has been viewed 14560 times
Viser 15 indlæg - 136 til 150 (af 214 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Jesper wrote:

Og sådan en AP eller TV oser jo af magi. Man behøver ikke engang bruge dem, men bare kigge på dem og røre ved dem for at mærke magien.

Det er nok lidt for meget magi til mig, men at refraktoren er stor synes den ikke umiddelbart at give indtryk af. Men prøv at se billedet herunder med dughætten oven på min TeleVue kuffert, hvor der også er plads til tilbehør:

Og ligeledes billedet af hætten på kufferten med AP,en. Men billedet snyder, for kikkerten er større end som så:

Med dughætten monteret (der er et metaldæksel til den også) kan AP’en lige akkurat ligge i kufferten, men ikke med alt det andet tilbehør. Kufferten er velholdt ligesom teleskopet:

Men for S…. da, hvor den ser godt ud dér. Jo, bestemt, der er magi også ved at glo på den.LOL

Da jeg fik den gik der en halv dag med at gøre den ren. Ikke at den var beskidt, det er jo kun kosmetisk, for med årene på bagen havde den fået en vis patina. Men nu er den dejlig hvid igen! Men bare rolig, objektivet blev ikke rørt. Objektivet er dækket med et softdæksel der ses yderst til højre ved fokuseren og har heldigvis ikke fået “patina”.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Astrojensen wrote: Desværre kan jeg ikke give nogen vejledning i, hvordan man finder magien. Jeg tror, enten kan man se den, eller også kan man ikke. Jeg tror, det hjælper, hvis man er den type, der fascineres af detaljerne i både småt og stort og kan bruge timer på at kigge på insekter, skyer, stjerner, planter og sten på stranden.

Thomas, Bornholm

Magien kan findes på mange level’s, selv med min lille 80mm skywatcher guidescope, er det en halt anden verden, bare at se stjernerne glide gennem okularet, dette lille scope med mega farvefejl laver (næsten) flotte point stjerner, 7stjernen var en fornøjelse i foregårs på Mors..

Men til basis,, et fedt stykke rør du har skaffet dig der Leif…

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Tak TommyF. Ja, det er noget af et rør med en tubusdiameter på godt 140mm.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Allan_Dystrup wrote: Nå Leif, hvad så med monteringen ?
            Din Starfire skal vel have en ordentlig hest at ride på…
            Hvad med denne her ?

Allan

Ikke dårligt, AllanShocked Men det behøver nu ikke være sådan en. Men helt afgjort en mulighed. Der er et par timer til auktionen lukker, men jeg må hellere tage den lidt med ro.Smile

Ser du, den har siddet på en stor manuel Carton montering, som Henrik vist også sætter til salg her på forum.

Her er i øvrigt tubusringene til kikkerten:

Det ses, at de er noget bredere end selv Losmandy standarden. Og det er nok en Losmandy skinne man skal bruge til bæstet.

outlook2013-10-20 17:47:41

Hilsen Leif,

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Jeg bruger normalt ikke søgere på en refraktor, medmindre de er lange og så lange bruger jeg ikke. En 2″ 30mm vidvinkel er også ideel til det formål. Men der fulgte jo en søger med og til med en AP med udskiftelig okular, her med trådkors:

Holderen er en solid japansk ting og efter nogen overvejelse har søgeren nu fundet et nyt sted at være, nemlig på min C8’er, hvor den passer perfekt!

Det er nemlig sådan, at AP jo ikke laver dem mere så de er lidt af en sjældenhed efterhånden, så den beholder jeg selv hvis jeg en dag sælger AP teleskopet.Smile

Hilsen Leif,

Anonym
                • Super Nova

outlook wrote:

Ser du, den har siddet på en stor manuel Carton montering, som Henrik vist også sætter til salg her på forum.

Først og fremmest tillykke med AP’en endnu engang, den er super sexet, men det sys jeg de fleste refraktorer er, din har deslige noget eksotisk over sig

Spændende med Carton monteringen! Noget gammeldags omend en rigtig god montering til den visuelle bruger

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Tak ska du ha, men det der med det eksotiske kan Skywatcher nu også klare. I USA har de tilsyneladende ophørsudsalg af Quantum modellerne til fordel for Esprit modellerne. Man kan få 2000$ afslag på en 6″!! Men jeg er nu mest til en 120’er:

Den eneste forskel skulle være alu rør i stedet for kulfiber, der virkelig er sexet at se på, men med knap så god funktionalitet. Den kunne nu sagtens have fristet mig alligevel.Smile

Hilsen Leif,

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Nå, nu til objektivet på AP’en. Coatingen er hel og objektivet er heller ikke blevet pudset. Så den side er i orden. Objektivet har serie nummeret SF58195, som skulle betyde StarFire 5″ f8 nr. 195. Ser man på dette link:

og bladrer hen til objektivet fra en næsten identisk EDT, så er der i mit objektiv kun 3 synlige gyldne afstandsfolier og ikke andet! Jeg kan ikke se andre afstandsbrikker. Måske er to af linsefladerne oliefuget? Men det viser ihvertfald at hvert eneste objektiv er håndfigureret og ikke blot standard.

Jeg kontaktede Astro-Physics og de kunne fortælle om tydningen af serienummeret, men desværre ikke om ovnennævnte særpræg, da optegnelserne kun er sparsomme fra det tidspunkt. Men at de iflg. supporteren skulle være airspaced. Det er jeg så ikke sikker på, men det må indtil videre forblive et mysterium. Jeg researchede også på nyhedsgrupperne og faldt over en tråd, der havde samme spørgsmål med en EDT. Men her var desværre heller ingen hjælp at hente.

Mht fokuseren kan jeg anbefale en ny ejer af AP’en, der jo nok vil udi astrofotografering, at opgradere fokuseren med en mikro ditto. Især når nu det også viste sig, at der er reducer til. Men til visuel brug er den fuldt ud tilstrækkelig ved f8 og “snapper” ind til fokus.

Men nu til den lille, men afgørende test. Det var så heldigt, at det klarede op til fredagen selvom det var fuldmåne. Men inden den var helt oppe rettede jeg AP’en mod Altair i Ørnen og defokuserede ind og ud. Stjernen var cirkelrund og absolut ingen farve kunne spores i det defokuserede billede på begge sider. Ingen koma og astigmatisme synlig.

Dog kunne en lille smule underkorrektion ses, men det er almindeligt for tripletter under nedkølingsprocessen indtil ligevægt indfinder sig. Okay, så var den side også i orden, men hvordan med det sekundære spektrum. Over på Månen med den og min trofaste C8’er var med på legen som reference.

I C8’eren sås naturligvis ingen farve, der ikke skulle være der. Og minsandten heller ikke i AP’en. AP’en viste sig meget overbevisende de dårlige betingelser til trods. For himlen var jo oplyst af fuldmånen. Men en direkte sammenligning mellem de to “ærkefjender” kan jeg ikke give, da både diagonal og okularer var forskellige.

På Cloudynights er der en ongoing diskussion om hvornår en apo overgår en C8’er, og lidt afhængig af hvad man søger er svarene også forskellige. Men ihvertfald kan jeg konstatere, at AP’en til fulde lever op til mine forventninger. Men vil jeg beholde den? Som en fra Cloudynight skriver og som jeg synes er rigtigt:

“It’s all about what you need and what is important to you. AP and TEC are heirloom equipment so many folks just own these to have something special and of the highest quality. There is something about owning a piece of art handcrafted by a master optician and his crew of fabricators that is actually designed, optically figured and built bolt by bolt here in America.”

Og sådan er det faktisk også når man køber highend, nogle køber for at bruge, andre for at have noget særligt og andre igen både og. Men i virkeligheden kan det hele koges ned til som en kendt fabrikant siger:

“It’s not all that difficult. Look thru the telescope. If the images are good, it’s a good scope. If not, then it’s a bad scope. It’s pretty easy to tell.”

Og er man tilfreds med synet, så er det teleskopet for dig! Det kan man langt hen ad vejen sige om mange teleskoper. Og derfor er det faktisk at tage munden for fuld med en AP, der alene skal bruges til det.

Derfor ønsker jeg ikke blot at have den for det den er, jeg ønsker når jeg en dag sætter den til salg i hænderne på en som forstår at værdsætte dens kvaliteter også ud i astrofotograferingen med de moderne digitale muligheder vi i dag. Der følger jo en 0,67x reducer med.

Nu er det sådan, at jeg interesserer mig ikke for astrofotografering og kommer ikke til det . Men jeg siger det også nu, så i har god tid til at spare op! Men hvem ved, måske har jeg til den tid ombestemt mig… Jeg får jo næppe en AP igen.

Hilsen Leif,

Anonym
                      • Super Nova

Den lamme tæver din C8 bare vent og se

Jeg mener at ha læst et sted at man også limede linser/ne sammen, om det var på AP’er er jeg usikker på! I så fald kunne det måske være tilfældet siden at kun et sæt afstands folie er synlig.

Og tak for info. Interessant læsning!!

natteravn2013-10-24 00:50:10

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

LOL

Vælg dine ord med omhu Natteravn – hvem er den lamme som tæver en C8?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Anonym
                          • Super Nova

Arrg.. Torben du har ret, jeg var nok lidt for hurtig i responsen

Så dårlig kan C8’eren vel næppe være at den kan få en lam op af stolen i bare arrigskab!!

Korrektion: “AP’en vil nok lamme-tæve C8’eren”

PS: iøvrigt et flot instrument den Quantum 120 EDnatteravn2013-10-24 10:27:31

allan_dystrup
                          Deltager
                            • Nova

Nu kaldes et hunlam jo normalt en “gimmer” (og ikke en lamme-tæve), — men hvad får har med en astro-shootout at gøre, se det går stadigvæk over mit hoved

Anonym
                              • Super Nova

Anonym
                                • Super Nova

Torben Taustrup wrote: LOL

Vælg dine ord med omhu Natteravn – hvem er den lamme som tæver en C8?

mvh
                                Torben

Pling!!! så faldt 10 øren!!!

Mener self ikke at AP’en er lam men det finder Leif så ud af om den er

outlook
                                Deltager
                                  • Super Nova
                                  Syg humor LOL Men der kommer ikke en shootout. Og grunden er den, at det vil være at sammenligne æbler og pærer. De er hver for sig forbilledlige instrumenter. Den ene på det visuelle og den anden på optagelser af solsystemets objekter. Længere er den egentlig ikke.

Men jeg har fundet det her skema, der sætter de forskellige typer op mod hinanden apertur og kontrastmæssigt. Og skal vi endelig derhen, så viser skemaet, at en C8 XLT modsvarer en apo på omkring 6″ mht. kontrast og apertur. Det passer i øvrigt meget godt til Cloudynight folkets erfaringer.

At det så af nogle subjektivt opfattes, at en apo har bedre kontrast næsten uanset åbningen er jo kun fint nok. Men af ovenstående ser man, at der skal en 7″ for at tæve en C8’er eftertrykkeligt og en 8″ for at nakke den.LOL

Hilsen Leif,

Viser 15 indlæg - 136 til 150 (af 214 i alt)
                                • Emnet 'Købt: Astrophysics Starfire 130mm f/7 APO' er lukket for nye svar.