› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Købe for fremtiden
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 4 måneder siden af henrikb. This post has been viewed 38 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. oktober 2013 kl. 08:55 #108949
henrikb- Asteroid
Jeg er ved at sammensætte mit “starter-kit” fra nettet, men behøver et par råd om mounted.
Jeg vil ikke starte helt i den billige ende, men gå efter “let kvalitet med opgraderingsmuligheder”.
Jeg ville have startet ud med hen af MEADE ETX-125PE, men der var en venlig sjæl der fortalte mig at jeg ikke kunne astro-fotografere med sådan en djævel.
Fotografere er noget jeg gerne vil i fremtiden, så derfor har jeg overvejet EQ5 Synscan eller Celestron Advanced VX, begge med goto.
Lige pt bliver EQ5 m. Goto og en Explorer200PDS solgt til 8900kr.
Det vil sikkert blive en fantastisk oplevelse at se igennem dette, men jeg har læst et sted at hvis man vil fotografere skal man belaste sit mount med ca 25% af dens mulige max bæreevne.
Tager jeg EQ5 siger den 12 kg/4 = 3 kg teleskop, kamera og alt andet gear.
Nu er det jo ikke Hubble jeg bygger.
Kan jeg ikke få et “fint amatør” resultat ved at gå op til 9-10 kg (uden overhovedet at vide hvilket teleskop (muligvis Explorer150PDS) eller andet gear).
Det skal siges at jeg overvejer ikke Deep Sky fotografering, men mere det i “nærområdet”.
Fotografering er ikke det jeg vil begynde med overhovedet.
Jeg vil nyde det jeg ser igennem okularet og dele det, lære tonsvis af ting af andre gode mennesker i dennne hyggelige hobby.
Med venlig hilsen
Henrik
20. oktober 2013 kl. 09:42 #108951
jesperDeltager- Neutron star
Hej Henrik,
Er du sikker på at du ikke har læst 25% under max kapacitet til foto? Det er hvad man normalt vil sige. Visuelt brug og måne/planetfoto stiller ikke så store krav til monteringen som deepsky foto med lange eksponeringer gør, men under alle omstændigheder er det en god ide ikke at spare på monteringen.Explorer200PDS er et godt allround teleskop som du sandsynligvis vil blive glad for. Overvej en HEQ5 hvis du har lidt ekstra penge. Der er som du sikkert har set, mange typer teleskoper og monteringer på markedet, og det kan være svært at vælge, og svært for os andre at sige hvad der vil passe bedst til dit temperement.20. oktober 2013 kl. 09:49 #108952
hoestDeltager- Nova
Hej Henrik
Det er ikke korrekt det med de 25%, jeg har taget fine billeder godt nok med eq6 men med vægt på 125 % . Det der er vigtigt er at der er ordentlig balance i setuppet20. oktober 2013 kl. 10:19 #108953
Anonym- Super Nova
Hej Henrik.
Både Henning Høst og Jesper har ret – alt afhængig af vind og vejr! Men nok om det – det allerførste jeg synes du skal gøre, er at du melder dig ind i en astroforening, som på alle måder er parat til at hjælpe dig med at komme godt og billigst igang. Det er forskelligt hvad foreningerne har af tilbud – men hvis du går efter astrofoto, ville det være værd at overveje tilbudene i vores forening AAF i Kolding.
Korrekt det er lang at køre, men jeg kan nævne, at vi har to medlemmer fra Randers allerede, som prompte kører ned til os. Henrik Scneider er ovenikøbet medlem af bestyrelsen. I AAF kører vi månedlig undervisning i astrofoto, og det er et meget aktivt og hyggeligt fotohold vi har samlet. Vi modificerer selv vores DSLR-kameraer så man kan komme billigt og proff. i gang med foto. Og så er det også værd at nævne, at ved indkøb gennem AAF, har du mulighed for at få 10% rabat, hos de førende forhandlere!
Vores hjemmeside er ved at blive opdateret og moderniseret, men du kan stadig finde oplysninger her: http://www.aaf.dk
Mvh.
johannes 2013-10-20 10:20:05 20. oktober 2013 kl. 11:04 #108956
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg er enig med Johannes: Meld dig ind i en forening. Her kan du få råd og vejledning, hvad du får hårdt brug for. Det er en jungle, at finde rundt i alene.
Personligt mener jeg, du er inde på det rigtige, når du vil starte visuelt og så bygge på med foto senere. Foto er et par nøk mere kompliceret og der er ting nok at lære i starten.
Mit personlige råd vil være, at vælge et begynderteleskop, der er let at sætte op og bruge og så ikke se så meget på, om det kan bruges til seriøst foto fra starten af. Skal du have et godt fototeleskop, så skal du lægge en hel del tusinde kroner på bordet og så er det vigtigt, at den investering fungerer fra starten af. Og for at den gør det, så skal du have noget erfaring. Og den erfaring skaffer man sig bedst, med et lidt mindre kompliceret teleskop, som man jo så altid kan sælge igen senere eller beholde som visuelt teleskop, medens det store teleskop tager billeder.
Thomas, Bornholm
20. oktober 2013 kl. 11:24 #108957
henrikb- Asteroid
Hej Jesper og Høst
Det er da betryggende at der ikke er SÅ store krav som det jeg troede.
Det vil sige at en 100% belastning med kamera vil virke fint.
Jeg har hørt podcast: http://www.astronomycast.com/ hvilket jeg synes er et genialt sted.
Det var det site der fik mig virkeligt tændt.
Et godt mount/dårlig teleskop er bedre end et dårligt mount/godt teleskop.
Vil i mene at fordelingen burde være 50/50 eller mere til mountes fordel?
Hej Johannes
Jeg har haft en tråd oppe om der er nogle foreninger der afholder møder om weekenden og aaf (Henrik Schneider) var den eneste der skrev at aaf overvejede at tage weekenden i brug nu og da.
Kolding er en fin afstand for klubmøder for mig.
HS har også givet en kort gennemgang af hans udstyr, hvilket jo heller ikke hjalp på min iver.
Dog er der en ting som jeg har som et personligt krav og af bitter erfaring også.
Jeg orker ikke selv at stå og se på stjerner, så dør interessen for mig.
For at jeg skal investerer i denne hobby vil jeg meget gerne have en aktiv forening at møde i.
Aktiv for mig er hyggelige mødeaftener hvor man kan snakke om løst og fast, egentlig ikke kun astronomi.
Der kan jo også være teknik aftener hvor man lære om det grej man har eller ønsker sig.
At foreningen eller personer afholder små lokale “star-parties” på den lokale mark, hede eller hvad man kan låne sig frem til.
Dette vil super for en ny ny nybegynder (så er mit niveau sat) som mig hvor jeg kan suge viden til mig.
Med venlig hilsen
Henrik
HenrikB 2013-10-20 11:26:43 20. oktober 2013 kl. 12:00 #108959
hoestDeltager- Nova
Hej Henrik
Det er meget nemmere at tage gode billeder med en god mount og en midelmådig kikkert, end omvendt ,der kan nemlig billedbehandles rigtig meget.20. oktober 2013 kl. 12:19 #108960
henrikb- Asteroid
Tak Høst
Det er også det jeg håbede på.
Der er også fordelen at man har et mount der kan bruges af andre teleskoper.
Med venlig hilsen
Henrik
20. oktober 2013 kl. 13:05 #108964
Anonym- Super Nova
Hej igen Henrik.
Det du efterlyser, kan vi i hvert fald tilbyde dig alt sammen i AAF, og rent faktisk vil vi meget gerne have flere rene observatører ind. At så rigtig mange lynhurtigt falder for astrofoto bagefter, er en anden sag. Vi gør meget ud af det sociale til alle vores møder, og snakken går lystigt på alle måder. Af og til samles vi også til småarrangementer hos hinanden, ligesom folk finder sammen, der hvor de bor. Nu kan du jo se, at i allerede er tre mand på Randerskanten, som kan rende sammen. Flere af os har selv observatorier af forskellig størrelse, og vi deler gerne en observationsaften, med dem som har lyst til at kigge ind.
Så for mig at se, er de 200,- kr. til medlemskontingentet givet rigtig godt ud – husk på det er en billet til rigtig mange oplevelser, ligesom det knytter alle de kontakter, du har brug for!
Mvh.
johannes 2013-10-20 13:06:14 20. oktober 2013 kl. 13:44 #108966
henrikb- Asteroid
Henrik Schneider har sendt mig en pm med “ny-måne”-kiggeri d. 2 nov.
Det vil jeg helt klart komme til.
Lad os så håbe at flere vil komme til :O)
Med venlig hilsen
Henrik
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Købe for fremtiden' er lukket for nye svar.