Køb af teleskop – max 5000,-

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Køb af teleskop – max 5000,-

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af diego. This post has been viewed 30 timessartori. This post has been viewed 30 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

marcussen
      • Asteroid

Hejsa. Jeg har i et moments kådhed besluttet mig for at jeg skal have et teleskop. Jeg vil som udgangspunkt ikke smide mere end 5000,- efter det og ønsker nogle anbefalinger. Jeg havde overvejet en http://www.lyra.dk/teleskoper/explorer150p-pa-eq3.html men er åben over for alle forslag. Herunder er lidt ekstra info som i kan tage med i jeres anbefalinger:

– det er mit første teleskop.

– jeg forestiller mig primært at se på planeter og måner, men deep space vil være en velkommen bonus.

– jeg skal bruge det sammen med min søn på 6 (han skal ikke kunne operere det men bare se med)

– har et canon eos 600d som det da kunne være sjovt nok at kunne anvende til at tage billeder.

– jeg er nok typen der ville sætte pris på at teleskopet kan følge et objekt automatisk

Ja, det er umiddelbart nok det jeg kan komme i tanke om nu. Men spørg endelig hvis i skal have mere info til at rådgive mere kvalificeret. På forhånd tak 🙂Marcussen2012-05-02 08:17:59

marcussen
        • Asteroid

Og en anden ting. Såfremt man ikke kan finde noget godt brugt, er der så nogle anbefalinger til hvor jeg skal købe? Kan det fx betale sig at købe fra udlandet, eller bør jeg vælge en butik i DK osv.

Tak 🙂

teejay
        Deltager
          • Super Nova

Hei !

…og trenger du et rimelig kamera til å ta bilder av planeter osv., skal du lige se på denne;

NexImage kamera!

TeeJay

marcussen
            • Asteroid

Tak.

Er der ingen der har nogen anbefalinger eller kommentarer til ovennævnte teleskop? Er der et af de andre underfora jeg hellere skal bruge til den slags spørgsmål?

Takker 🙂

diego.sartori
              • Main Sequence

Hej

Jeg er selv ny, så det er med det forbehold at jeg giver dig et råd 🙂

Men jeg er startet med dette teleskop

Skywatcher Skymax-127 Maksutov Cassegrain

Hvis du vil have at teleskopet skal kunne tracke objekter så du også købe dette motorsæt

Dual axis motor drive for EQ-3 mount

Du kan også overveje GoTo udgaven af sammen montering.

Skywatcher EQ3 Pro SynScan

Denne montering “finder” og tracker objekter.

Du burde kunne sende dem en mail og bede om en pris på det teleskop men med den anden montering.

Hvis det af en eller anden grund ikke er muligt at levere så kan du købe de to dele individuelt.

Det vil sige montering som jeg linker til ovenover og så teleskopet i det man kalder en OTA, er samme teleskop bare uden montering.

Skywatcher Maksutov Cassegrain – 127mm Aperture / 1500mm Focal Length – OTA

For mig har det været den rette måde at komme igang på, men man skal gøre sig klart at der ikke er meget fremtid i en EQ3 montering, den passer dog perfekt til det foreslåede instrument.

Når jeg siger ikke meget fremtid så mener jeg at hvis du bliver bidt af dette så kommer der en dag hvor vil have et større teleskop og så skal du ud og investere både i et nyt teleskop og en ny montering og så går det hen og bliver en dyr opgradering.

Derfor bør du overveje om det måske var det værd at investere i en noget bedre montering fra start af – du ved bedst selv hvad din tilgang til denne hobby, men det er værd at tænke lidt over.

Det kunne i så fald være en sådan her montering

German equatorial mount HEQ5 with steel tube tripod, viewfinder and dual axis motor drive

Der er mange flere varianter af EQ5 monteringen og det måske en ide at kigge lidt på de forskellige og så regne på hvad du mener der er bedst for dig.

Monteringer

Alternativt kan du investere i det jeg blev foreslået da jeg spurgte om råd til mit første teleskop

EVOSTAR-120 (EQ5) 120mm (4.75″) f/1000 REFRACTOR TELESCOPE

Du får et godt teleskop og en god montering inden for det budget du har sat op.Diego Sartori2012-05-03 09:41:25

Bjørn Sandåker
              Deltager
                • Neutron star

Så vidt jeg forstår er behovet observation av nattehimmelen, sammen med din søn. Da bør du velge noget der er nemt at tage med og sætte opp, uden at bruge tid på tekniske detaljer. I så måte er ikke Explorer 150 på EQ3 ideelt.

Da er denne et bedre valg: http://www.lyra.dk/teleskoper/stjernekikkerter/celestron-nexstar127slt.html

Den er dog ikke så god til fotografering, men det er uanset udenfor dit budget på 5.000 kroner.Bjørn T. Jønsson2012-05-03 18:55:55

Mvh,
                Bjørn

marcussen
                  • Asteroid

Tusinde tak begge to.

Er der nogen mening om Explorer 150 vs. Nextstar 127 vs. Skymax 127?

Hvad får jeg med det ene som jeg ikke får med det andet osv. Hvor ligger kompromiserne?

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Det er mange forskeller, men det vigtigste er, efter min mening, at Nexstar er nemmere at ha med sig og at bruge. Den vejer 5 kg. mindre, skal ikke kollimeres, og finder let ud af hvor stjernerne er (med Skyalign). For at nævne noget.

Explorer 150’s største fordel er at den slipper ind mere lys.

Mvh,
                    Bjørn

diego.sartori
                      • Main Sequence

Det vigtigste for mig er at en Maksutov Cassegrain ikke kræver kollimering, det er bare at stille teleskopet ud og gå igang.

Det vil som udgangspunkt virke med det samme men performer bedre og bedre som temperaturen inde i teleskopet bliver konstant, dette kan tage noget tid, men teleskopet kan sagtens bruges imens, man får bare ikke noget ud af at presse det hvad angår forstørrelse.

Et reflektor teleskop som Explorer 150 skal kollimeres, kan sagtens lade sig gøre men det er bare noget man skal huske, og det skal kollimeres inden brug mere eller mindre hver gang det skal bruges.

Refraktor teleskoper og Maksutov Cassegrain er kollimeret fra frabrikken og de holder kollimering (for det meste) igennem deres levetid.

Et Schmidt Cassegrain kan skulle kollimeres en gang i mellem men holder kollimering godt og længe.

Som ny starter mener jeg at det du skal bruge er et teleskop du blot skal stille op, lave en grov “polar alignment” og så ellers bare nyde Saturn, Månen, Mars og hvad du ellers nemt kan finde, med garanti din søn vil elske at se på Månen, og Saturn er også en sikker vinder.

Jeg kan jo kun råde dig baseret på mine egne oplevelser og min Mak 127 på en EQ3 mount med tracking motor er helt perfekt.

Det er nemt at bære ud på terrassen eller for den sags skyld ud i baggage rummet på min bil.

Når det er sagt så er der ingen tvivl om at 150mm aperture lukker mere lys ind end 127mm eller 120mm på den refraktor jeg foreslog, dog kan det ekstra lys ikke bruges til meget hvis teleskopet er ude af kollimering, så finder du aldrig fokus. Diego Sartori2012-05-03 23:26:47

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Køb af teleskop – max 5000,-' er lukket for nye svar.