› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Køb af teleskop
- Dette emne har 18 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af ajes. This post has been viewed 105 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. april 2012 kl. 22:38 #82363
henrikDeltager- Nova
Jeg vil hellere sige som Claus Jensen, KAF:
“Den bedste kikkert er den der bliver brugt”
For nogen er det ease-of-use, grab-and-go eller lommestørrelse og for andre er det GoTo funktionalitet eller stor åbning; Det er jo heldigvis individuelt. for sådan er vi jo alle forskellige.
Mvh Henrik
18. april 2012 kl. 15:35 #82381
ajes- Asteroid
Hej.
Mange tak for alle svarene. Har lidt at tænke over inden jeg køber et skop.
Jeg tror jeg vil tage jeres råd om at vente til mit budget er lidt større.
Det ville rigtig nok være træls at få købt noget der bare ikke er godt nok.
Jeg skal lige forstå det med goto-motor. Hvordan virker den? Indstiller den sejl skarpheden på det man ser på?
Jeg har da tænkt mig at starte med månen, mars og de nærliggende planeter.
Jeg er ikke klar over hvad man skal op i af kikkert for at få noget ud af at kigge deep-sky objekter.
Lad os nu sige jeg hævede beløbet til 5000-6000 kr. om nogle måneder.
Er der nogen der vil give et konkret bud på en kikkert?
MVH
Anders
18. april 2012 kl. 20:44 #82393
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej Anders
En GOTO-montering finder selv objekterne, når den er kalibreret på nogle klare stjerner.
Deep-sky kræver i højere grad en mørk himmel end et stort teleskop. Dog kan man se en del objekter selv fra byen. Udvalget er dog ekstremt meget større fra en lokalitet langt fra lysforurening. Især galakser kan være meget svære at se fra byen og selv dem man kan se, er kun skygger af sig selv. Dette er uanset teleskopstørrelse. Ude på bøhlandet kan man finde mange galakser med en 60mm kikkert (og nogen øvelse). Mange siger, at 150mm er nær det mindste til deep-sky, jeg er uenig, men sikkert er det, at med 150mm er der masser at se. Mindre kan dog sagtens gøre det.
For en nybegynder vil det ofte være praktisk med et ikke for stort teleskop, der samtidig gerne må være lidt robust og ikke kræve for meget daglig justering og indsigt i optik. Den slags kan vente til teleskop nummer to.
Her er et fint begynderteleskop, som jeg har anbefalet før. God åbning, 120mm, og en stabil montering. Dertil et par udmærkede okularer. Kan udbygges til GOTO, hvis man skulle ønske det. Pris: Cirka 4200,-
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p3308_Skywatcher-Evostar-120-EQ5—120-1000mm-Refraktor-Teleskop.html
Thomas, Bornholm
19. april 2012 kl. 17:06 #82449
ajes- Asteroid
Okay, det lyder som jeg god hjælp i starten? Men også lidt dyrt kan jeg fornemme?
Jeg bor i Århus, så der er maget lys fra byen rundtomkring.
Men jeg har tænkt mig at tage den ud til mine forældre, der bor på landet, der er ret mørkt om natten, det ville sølvfølgelig nok hjælpe en del.
Tak for forslag af teleskop 🙂
Lige et spørgsmål mere.
Jeg kan se det skop du linker til har en linse på 120mm.
Men man kan også få billigere teleskoper på samme størrelse. (eller næsten)
Hvad er det der gør at dem til de ca 2000 kr ikke er gode nok?
Kan de alligevel ikke se så langt væk?
Er de “slørede” at kigge i? Eller hvordan hænger det sammen?
Mvh
Anders
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Køb af teleskop' er lukket for nye svar.