› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Køb af teleskop
- Dette emne har 18 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af ajes. This post has been viewed 104 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. april 2012 kl. 20:43 #82209
ajes- Asteroid
Hej folkens.
Jeg har nu endelig besluttet mig at købe et teleskop, da jeg meget gerne vil prøve mig af med astronomi på hobbyplan. Jeg er helt ny, og lige indmeldt på dette forum.
Jeg har de sidste par uger læst om forskellige teleskoper (spejl og linse) samt været inde på forskellige forhandler hjemmesider for at tjekke priser mm. Men jeg kan bare ikke beslutte mig for hvad der ville være bedst at anskaffe sig på nuværende tidspunkt. Jeg er da stadig noget forvirret må jeg indrømme. 😛
Så jeg vil gerne spørge folk herinde til råds.
Jeg har sat mig for at smide maks 3000 kr i et skop, da det er det jeg har ( og fordi alle mine andre penge på musikgrej og guitarer 🙂 hehe.
Jeg har kigget på dette spejlteleskop hos meade : http://www.meade.dk/product.asp?product=1018
Det er ment som et udgangspunkt velsagtens, men jeg vil høre om det er et fornuftigt køb eller om der er noget andet i ca. den prisklasse jeg hellere skulle sætte næsen op efter.
Der følger et stativ med kan jeg se. Er der nogen der har forstand på denne model? Virker det, og holder det hvis man skulle finde på at opgraderer til noget bedre om nogle år.
Håber jeg lige kan få et skub i den rigtige retning. 🙂
MVH
Anders Laursen
Århus
15. april 2012 kl. 21:06 #82211
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej
Lige netop den model du linker til har ikke just fået de bedste anmeldelser, for at sige det mildt. Jeg har ikke selv haft mulighed for at prøve den, men en af mine venner i USA har og han var IKKE begejstret!
Som et udgangspunkt er det bedst at spørge, hvad du ønsker at se på, om teleskopet skal være meget let at håndtere (skal det f. eks. bæres op og ned ad trapper eller lign.), om det skal være motordrevet, osv. Motordrev eller GOTO kan du godt glemme i denne prisklasse.
For omkring 3000 kan du få sådan en som denne her:
Det er et hæderligt begynderteleskop, med en OK montering, der kan udbygges med motor eller sågar GOTO, hvis det senere skulle blive et ønske. Optikken er god og de medfølgende okularer af udmærket kvalitet. Teleskopet er en linsekikkert, der ikke kræver justering og som er meget robust.
Thomas, Bornholm
15. april 2012 kl. 21:11 #82212
mejerDeltager- Super Nova
Hej Anders
Mit råd er, at du venter lidt, og får sparet lidt kontanter sammen, og investere i et teleskop med GOTO og motordrev i begge akser.
Du bliver højest sandsynlig træt af, hele tiden at skulle finjustere teleskopet manuelt, i stedet for at det følger dit objekt automatisk.
Det ville være synd at miste interessen, grundet crap udstyr.
15. april 2012 kl. 21:20 #82213
mhansenDeltager- Nova
Bortset fra at jeg er enig med Mejer, at du skal vente lidt og spare nogle flere penge op. Det er svært at have hobby’er af den størrelsesorden du har og så have penge til det hele, det kender jeg godt.
Men derfor er det stadig et godt forslag Thomas kommer med. Giv os nogle indikationer er hvad dine tanker er omkring udstyrets evner og hvis du kan forestille dig det, hvad du gerne vil med det på sigt.
Under alle omstændigheder er jeg enig med Mejer så langt, at du nok vil fortryde ikke at have motordrev på. Hvis du skal lure Andromeda galaksen i relativ lille forstørrelse kan det fint gå an ikke at have motordrev på. Men hvis du gerne vil kigge på Mars eller Jupiter, som er oppe nu, med stor forstørrelse, så skal du ikke kigge væk særlig lang tid før planeten har bevæget sig ud af feltet.
Skal du udelukkende kun kigge planeter, så er det ikke særlig vigtigt med GOTO. Men de fleste plejer jo at ville gå videre og kigge på nogle Deep-Sky objekter også og der er GOTO en rigtig dejlig ting.
Men igen, skriv tilbage med hvad dine ønsker og forventninger omkring astronomien og udstyret er.
15. april 2012 kl. 21:32 #82215
Du bliver højest sandsynlig træt af, hele tiden at skulle finjustere teleskopet manuelt, i stedet for at det følger dit objekt automatisk.
Jeg har to teleskoper med motordrev, men ingen med GOTO. Og jeg bruger yderst sjældent motorerne. Der gik faktisk næsten femten år, fra jeg begyndte som amatørastronom, indtil jeg fik mit første motordrevne teleskop. Det er nok en vanesag, men jeg er så vant til det nu, så jeg tænder sjældent for motorerne. Alligevel bruger jeg gerne forstørrelser på 3-400x. Kun hvis jeg vil bruge meget høje forstørrelser, 500x – 1000x, tænder jeg for motorerne.
Thomas, Bornholm
15. april 2012 kl. 22:24 #82218
jskalsDeltager- Main Sequence
Hej
Jeg har sådan et her http://www.meade.dk/product.asp?product=432
Det er fra den 17-01-2012
det kan du godt købe for 3000 afhentet i midtjylland
mvh Johnny
jskals 2012-04-15 22:26:57 15. april 2012 kl. 23:57 #82222
henrikDeltager- Nova
Hej Ajes
GoTo er en god ting – specielt når man har set sig mæt på Månen, planterne og de 10-20 klareste stjernetåger.
Men til gengæld giver den nogle andre udfordringer med at forstå at betjene den.
Dvs at den ikke gør det specielt lettere for dig fra dag 1 – men senere er til stor gavn.
Den kikkert Astrojensen linkede til, kan til gengæld udstyres med GoTo senere og så får du en bedre kvalitet kikkert og montering end de små goto’s eller billigere begyndere.
Nu var det en linsekikkert, hvorimod den du selv nævnte var en spejlkikkert.
Linseteleskopet er lidt lettere at bruge end spejlteleskoper og skal ikke justeres, men samler til gengæld ikke så meget lys til at se stjerner med.
Men hvis du skal vælge mellem spjelteleskoper vil jeg varmt anbefale at tage en parabolsk newton da de tegner meget skarpere og er lettere at justere.
Mvh Henrik
Henrik 2012-04-15 23:59:43 16. april 2012 kl. 09:04 #82226
palle.b.Deltager- Nova
Tænk også på at hvis en spejl kikkert skal yde max, ja så skal du regne med at justere den næsten hvergang du har flyttet den …..
jeg støtter Astrojensen. Og kan tilføje at jeg har droppet GoTo jeg er rent visuel
og køre med en Manuelt betjent Altz opstilling efter prensippet :
Fære dimser der skal trimmes = flere oplevelser ved okularet.
Palle B. 2012-04-16 09:07:17 16. april 2012 kl. 17:03 #82253
mhansenDeltager- Nova
Palle B. wrote: Tænk også på at hvis en spejl kikkert skal yde max, ja så skal du regne med at justere den næsten hvergang du har flyttet den …..
jeg støtter Astrojensen. Og kan tilføje at jeg har droppet GoTo jeg er rent visuel
og køre med en Manuelt betjent Altz opstilling efter prensippet :
Nu skal dette ikke udvikle sig til en verbal GOTO vs. Non-GOTO slåskamp. Den tager jeg ivrigt med Thomas.
Men jeg vil dog alligevel påstå at du forenkler tingene en smule. Måske ikke for dig, men hvis man skal se tingene i et generelt perspektiv. Mit argument ville jo være, at hvor du skal lede efter hver eneste ting du gerne vil observere, så skal jeg kun lede efter tre stjerner fra starten af (med GOTO) og derefter skal jeg blot fortælle håndkontrollen, hvad jeg gerne vil observere. Mit argument vil jo ud fra dette synspunkt netop også være mere tid ved okularet.
Generelt vil jeg anbefale alle nybegyndere at købe en relativt billig linsekikkert og i stedet smide pengene i en solid montering. En HEQ5 (Pro) ville være en rigtig god montering, som ikke er for tung at bakse rundt med, men den er tilgengæld også så solid at du roligt kan smide en 150-200mm Newton på, uden at den begynder at ryste alt for meget. En EQ6 (Pro) er naturligvis det mere solid, men den er i den grad også det mere tung. I know by experience.
Men bottom line er at jeg startede med en 150mm Newton på en EQ3-2 med motorer og SO-non-GOTO. Og på trods af at jeg var rigtig glad for denne opsætning (som min far har arvet), så fortryder jeg ikke et sekund at jeg skiftede til en GOTO montering.
Jeg er nu smuttet op på en 200mm Newton.Men, hvis du ikke umiddelbart fra starten af har et dybt ønske om at se de mere lysvage deep-sky objekter, så vil jeg på trods af mottoet apature rules!!! foreslå dig at gå efter en refraktor. Den samler knap så meget lys (Selvfølgelig samler en 150mm refraktor akkurat lige så meget lys som en 150mm reflektor), men den vil gøre livet væsentligt lettere for dig mht. kollimering og størrelse/vægt.
Men igen, mit umiddelbare råd er: Skaf nogle flere penge, læg ca. 2/3 i montering og køb kikkert efter hvad der er tilbage. Jeg vil påstå at du får mere glæde af en 70mm refraktor på en HEQ5 Pro, frem for en 150mm reflektor på en EQ3.
Ellers, som sagt før, skriv lidt om dine forventninger og ønsker.16. april 2012 kl. 18:08 #82260
henrikDeltager- Nova
MHansen
Nej nu skal det ikke udvikle sig til dét
Men GoTo eller ej, afhænger af flere ting:
– Hvor langt er – First steps bliver ikke lettere af GoTo: Second steps gør
– Hvor teknologinær man er
– Hvad man vil bruge teleskopet til – GoTo til en planetmåne kikkert der også skal kune bruges til udsigt er fx. lidt spildt
– Hvor mange penge man vil ofre: Man ofrer jo noget åbning/mekanisk kvalitet når man bruger af et begrænset budget til GoTo.
– Om man har tålmodighed/flai/erfaring nok til selv at finde rundt på himlen istedet.
Mvh Henrik
16. april 2012 kl. 18:51 #82263
diego.sartori- Main Sequence
Jeg kan da knytte et par ord til det at väre ny og den forvirring der er omkring de mange forskellige teleskop designs der er, samt de forskellige tilgange til det at observere.
Da jeg for noget tid spurgte til hvilket udstyr jeg skulle investere i var der mange meninger (alle gode og velargumenterede), men det spörgsmål der blev stillet tilbage til mig var, hvad skal du bruge dit udstyr til, og det svärt at svare på når man ikke ved hvad det pågäldene udstyr er istand til, man har sine egne forstillinger om hvad man kan se, og hvad man vil se med sit teleskop, men det viser sig at man ikke ser så meget så man troede man ville se, og så alligevel kan man se meget mere end man forestiller sig, håber det giver lidt mening 🙂
Thomas foreslog mig en Refractor på en EQ5 montering, jeg endte med at köbe 127mm Mak på en EQ3 montering
Jeg er stadig ikke sikker på om jeg gjorde det rigtige, det er så ny jeg er, men jeg er meget glad for det instrument jeg har köbt 🙂
Nu bor jeg midt i byen, så der er meget lysforurening og det gör at selv med et godt kort eller en app kan det väre svärt at lede efter et mål på himlen, simpelthen fordi man ikke kan se en eller flere af de stjerner der skal bruges til hoppe til det valgte mål.
Ville GoTo hjälpe, ja det er jeg sikker på, men på den anden side har jeg så skulle sätte mig lidt ind i hvilke mål der er gode (nemmere) at finde og samtidig läre lidt om himlen og dens årstider og det er jo i virkeligheden det det handler om, synes jeg.
De to bedste investeringer jeg har gjort (foruden teleskopet) er nogle gode okular, specielt dette synes jeg er vildt godt.
Og, en RA motor til mit mount, det har ändret moden jeg observerer på markant, nu er der ro til at kigge på himlen, kigge i okular, kigge i bogen “Turn Left At Orion” (som du bör köbe dig), jeg kan tage mig tid til med en kikkert at orientere mig lidt, så kigge i bogen, og tilbage i okular og lede videre, uden at skulle stresse over at målet i mellemtiden er driftet väk – det samme kan siges når du har fundet et mål på himlen med lav forstörrelse, du vil måske gerne pröve lidt mere forstörrelse og skal skifte okular, men nu bliver synsfeltet endnu mindre OG, målet har flyttet sig imens du skiftede okular, det kan godt frustrere en del, gjorde det for mig om ikke andet.
Der er ikke meget fremtid i det mount jeg har köbt, det kan jeg godt se nu, det kan sagtens bäre en fed Refractor med lille aperture, men ikke noget der er väsentligt större end det instrument jeg allerede har.
Til gengäld så er det håndterbart og der er ikke for mange funktioner at läre (elektronik osv) det er rimeligt lige til, og det tror jeg gör det lidt nemmere at “presse” montering eller eksperimentere med den, og så er det nogenlunde nemt at smide i bilen hvis man vil have sit udstyr med sig og det täller en del.
Skulle jeg köbe i dag og mit budget var som det var da jeg bestilte så havde jeg nok gjort det samme köb – Men, skulle jeg köbe idag og vidste hvad jeg ved nu, så havde jeg hävet mit budget eller ventet til budget tillod en EQ5 montering, med eller unden GoTo, det er en smagssag.
Vores indköb kan meget mere end vi kan få ud af det nu og her, og lang tid frem, og skal man huske når man nogle af de meget flotte kikkerter andre herinde har, de kan også udnytte deres potientale og det tager tid at läre, men er spändene at läre.
Jeg vil sige som andre allerede har sagt, du skal nok lige finde en lille smule större budget og så få en lidt bedre grundpakke som du så kan bygge videre på hvis du bliver bidt af denne hobby 🙂
16. april 2012 kl. 19:39 #82268
palle.b.Deltager- Nova
M Hansen:
Undskyldjeg ville bare give min erfaring vidre. jeg ønsker ingen slagsmål.Ajes:Velkommen til forum, du kan bare spørge, vi er mange der vil hjælpe.16. april 2012 kl. 20:13 #82271
mhansenDeltager- Nova
Palle B. wrote:
M Hansen:
Undskyldjeg ville bare give min erfaring vidre. jeg ønsker ingen slagsmål.Ajes:Velkommen til forum, du kan bare spørge, vi er mange der vil hjælpe.Ej Palle, sorry. Du skulle slet ikke forstå det på den måde. Det har efterhånden bare udviklet sig til en intern joke imellem Thomas og mig (og andre pro-goto’er) herinde. Vi kommer altid ud i en eller anden (hyggelig og vel ment) verbal slåskamp om goto/ikke-goto.
17. april 2012 kl. 15:11 #82316
Ej Palle, sorry. Du skulle slet ikke forstå det på den måde. Det har efterhånden bare udviklet sig til en intern joke imellem Thomas og mig (og andre pro-goto’er) herinde. Vi kommer altid ud i en eller anden (hyggelig og vel ment) verbal slåskamp om goto/ikke-goto.
Ja, det er sådan en hyggelig lille nabostrid vi har kørende på hver sin side af hækken, sådan i al venskabelighed.
Jeg vil sige det om GOTO, er at man ikke skal forlade sig 100% på den. Der findes mange objekter man let kan se i et mindre teleskop, men som man ikke kan identificere med sikkerhed bare ved at lade GOTO’en køre teleskopet mod synsfeltet, men hvor man behøver et stjernekort til at identificere objektet med sikkerhed. Og jeg bryder mig ikke om tanken om at gøre mig så afhængig af en computer, at jeg må pakke sammen, hvis den svigter. Disse forhold in mente er GOTO sikkert både praktisk og tidsbesparende.
Der er iøvrigt kommet mange fine betragtninger og gode råd frem i tråden.
Thomas, Bornholm
17. april 2012 kl. 15:17 #82317
Ikke nogen dårlig filosofi. Har selv kørt efter samme mantra i mange år, men er faldet lidt i den anden grøft med anskaffelsen af en binoviewer og senere en C8. Er der noget man kan gå og trimme på, så er det et binoviewer-setup, uanset teleskop, og så Schmidt-Cassegrain’er! Man kan bruge uanede mængder af tid og penge på at eksperimentere med okularer, barlowlinser, forlængerrør, fokuseringsmekanismer og himlen må vide hvad mere, for at få netop denne suveræne “space-walk”-oplevelse som alle visuelle observatører jagter som en hellig gral.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Køb af teleskop' er lukket for nye svar.