Jeg er enig med Lars i at længere newton/dobsons holder kollimeringen bedre og at den er mindre kritisk.
MEN det er altid værd at checke den ind imellem, og den er let at justere uden udstyr .
Personlig bruger jeg ikke laserkollimering, men en klar stjerne; I min erfaring er det mere præcist.
1. Find en klar stjerne
2. sæt den ud af fokus, så den bliver skivemedet med et hul i.
3. Hvis hullet ikke er i midten, skal sekundæren justeres med de 3 embracoskruer forrest i tubus
4. Hvis skiven ikke er en cirkel, men “øjeformet” skal hovedspejlet justeres; Der er 6 skruer bagpå; 3 små og 3 lidt større med fjedre bagpå.
De 3 små skruer som er låseskruer skal løsnes, så justerer du de 3 fjederbelastede skruer indtil skiven er rund og spænder de 3 små let til.
5 HVIS du har justeret hovedspejlet, skal du lige kontrollere sekundæren igen (punkt 3)
Laseren er god til at lave justeringen hjemmefra så man ikke skal rode med det i mørket, og er især god hvis man har et større teleskop (8″+), for de er så lange at man ikke kan nå bagpå mens man kigger i okularet; Så må man evt have en ekstra hånd med ud i nattemørket 😉
Mvh HenrikHenrik2016-01-26 23:48:54