Køb af teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Køb af teleskop

• Dette emne har 20 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af nielskn. This post has been viewed 1823 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

clauskaf
    Deltager
      • Nova

nielskn
        • Asteroid

Tak for forsalget, Claus 🙂

Jeg er dog enormt fattig efter teleskopkøbet, og laser collimatoren koster 470 kr. mens den anden koster 270… Af en eller anden grund er laseren meget dyere i transport.

Overvejede også at købe en simpel linse med til cheshiren, da den er på tilbud og forsendelsen ikke koster mere:

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B014MA4D1A?psc=1&redirect=true&ref_=ox_sc_act_title_1&smid=A1AL15VM12EH1E

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

Niels – collimatorer er godt på instrumenter med kort brændvidde – f4-5-6 stykker. Derefter er det ikke kritisk, da spejle med lange brændvidder holder kollimationen bedre og er mindre kritiske overfor mindre justeringsfejl – så brug pengene på noget andet.

nielskn
            • Asteroid

@Spatzek
            Ok, tak 🙂 Jeg finder på noget bedre så.

henrik
            Deltager
              • Nova

Jeg er enig med Lars i at længere newton/dobsons holder kollimeringen bedre og at den er mindre kritisk.

MEN det er altid værd at checke den ind imellem, og den er let at justere uden udstyr .

Personlig bruger jeg ikke laserkollimering, men en klar stjerne; I min erfaring er det mere præcist.

1. Find en klar stjerne

2. sæt den ud af fokus, så den bliver skivemedet med et hul i.

3. Hvis hullet ikke er i midten, skal sekundæren justeres med de 3 embracoskruer forrest i tubus

4. Hvis skiven ikke er en cirkel, men “øjeformet” skal hovedspejlet justeres; Der er 6 skruer bagpå; 3 små og 3 lidt større med fjedre bagpå.

De 3 små skruer som er låseskruer skal løsnes, så justerer du de 3 fjederbelastede skruer indtil skiven er rund og spænder de 3 små let til.

5 HVIS du har justeret hovedspejlet, skal du lige kontrollere sekundæren igen (punkt 3)

Laseren er god til at lave justeringen hjemmefra så man ikke skal rode med det i mørket, og er især god hvis man har et større teleskop (8″+), for de er så lange at man ikke kan nå bagpå mens man kigger i okularet; Så må man evt have en ekstra hånd med ud i nattemørket 😉

Mvh HenrikHenrik2016-01-26 23:48:54

nielskn
                • Asteroid

Tusind tak for tippet, Henrik 😀

Jeg prøver det lige af, når jeg får teleskopet!

NielsKN2016-01-26 23:51:19

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'Køb af teleskop' er lukket for nye svar.