Køb af teleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Køb af teleskop

• Dette emne har 20 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 1 måned siden af nielskn. This post has been viewed 1822 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

nielskn
      • Asteroid

Hej alle,

Min bedre halvdel er gået hen og blevet meget interesseret i astronomi, 0g i den forbindelse vil jeg gerne give hende et teleskop (pt. render hun rundt og kigger op i himlen med min 8X43 jagt kikkert).

Jeg ved ikke så meget om det, men jeg har læst lidt online, og det virker som om at en 8″ dobson er den nybagte amatørs sweetspot.
      Det er dog lidt mange penge at smide, når man ikke er helt sikker på om hobbyen vare ved, og derudover har vi pt. ikke så meget plads der hvor vi bor.

Så jeg tænkte på at købe noget mindre til en 1500-1800 kr., og så opgradere til en stor dobson senere – og det lille teleskop kan man så stadig bruge til rejser, eller når man lige hurtigt skal se noget ude fra baghaven.

Jeg håber at nogen af jer kan hjælpe mig med forslag og kommentarer 🙂

Her er nogle af dem, jeg selv har haft kig på indtil videre (det er de eneste tre mærker jeg har læst lidt om):

http://www.astroshop.eu/celestron-telescope-n-114-1000-astromaster-eq/p,7893

http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p2705_Skywatcher-Heritage-130P-FlexTube-Dobson—Parabol-Optik—ab-6J.html

http://www.astroshop.eu/orion-dobson-telescope-n-114-450-starblast-4-5-astro/p,6195

Er det værd at sprænge budgettet en smule? http://www.astroshop.eu/celestron-telescope-n-130-650-astromaster-eq/p,7895

På forhånd tak!

Mvh Niels

NielsKN2016-01-19 22:53:45

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Uh, det er altid svært at rådgive i den slags sager.

Af de fire teleskoper du linker til, vil jeg fraråde de tre ækvatorealt monterede newton-spejlteleskoper og pege på 114mm dobson’en fra Orion. De andre er for meget plastik og for vakkelvornt stativ.

Den lille dobson har meget kort brændviddeforhold og det er ret kritisk i forhold til okularerne, desværre. Jeg ville personligt meget hellere anbefale denne her:

http://www.astroshop.eu/orion-dobson-telescope-n-114-910-skyquest-xt4-5-classic-dob/p,13768

Den er dog lidt fysisk større (men optikken er samme størrelse, bare længere brændvidde), men ikke noget drastisk. Det længere brændviddeforhold gør den langt mindre kritisk overfor okularerne og gør den også langt mindre hysterisk mht. justering af optikken og det er en god ting! Den kortere udgave er dog suverænt bedre egnet til rejsebrug. Dog bør man tænkte på, at den skal stilles på et bord eller lignende, der skal være absolut stabilt, da billedet ellers ryster for meget. Få har et så solidt havebord… En kort søjle, lavet af et stykke cementrør, kan være en løsning.

Allerhelst ville jeg anbefale en linsekikkert, men der er ikke noget, jeg med samvittigheden i behold, kan anbefale indenfor dit budget.

Thomas, Bornholm

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Jeg vil helt og holdent give Thomas ret. Det er det bedste valg til budgettet. Overvej også at give et medlemskab til en lokalforening i lokalområdet.

Hilsen Claus

jakob.andersen
          Deltager
            • Super Giant

Hvad pladsen til opbevaring angår, fylder en 8 tommer dobson vel ikke ret meget mere end den, Thomas linker til. Men den er selvfølgelig lidt dyrere. Mht. prisen og usikkerheden omkring fremtiden, vil jeg sige at hvis du skal af med noget af det igen, får du ingenting for de billige. De lidt dyrere kan du måske få lidt ind igen på ved et salg, og så er forskellen i sidste ende måske ikke så stor.

clauskaf
            Deltager
              • Nova

Jeg kunne også være fristet af en 8″, men der er jo altid et budget

nielskn
                • Asteroid

Tak for de gode svar 🙂

@Astrojensen

Hmm, gode pointer. Evt. hva med den der Skywatcher Heritage 130, så vidt jeg kan se er den også en dobson, og den har 200mm brændvidde mere end Orion’en (apperaturet er selvfølgelig også større)?

Astrojensen wrote: Uh, det er altid svært at rådgive i den slags sager.

Af de fire teleskoper du linker til, vil jeg fraråde de tre ækvatorealt monterede newton-spejlteleskoper og pege på 114mm dobson’en fra Orion. De andre er for meget plastik og for vakkelvornt stativ.

Den lille dobson har meget kort brændviddeforhold og det er ret kritisk i forhold til okularerne, desværre. Jeg ville personligt meget hellere anbefale denne her:

http://www.astroshop.eu/orion-dobson-telescope-n-114-910-skyquest-xt4-5-classic-dob/p,13768

Den er dog lidt fysisk større (men optikken er samme størrelse, bare længere brændvidde), men ikke noget drastisk. Det længere brændviddeforhold gør den langt mindre kritisk overfor okularerne og gør den også langt mindre hysterisk mht. justering af optikken og det er en god ting! Den kortere udgave er dog suverænt bedre egnet til rejsebrug. Dog bør man tænkte på, at den skal stilles på et bord eller lignende, der skal være absolut stabilt, da billedet ellers ryster for meget. Få har et så solidt havebord… En kort søjle, lavet af et stykke cementrør, kan være en løsning.

Allerhelst ville jeg anbefale en linsekikkert, men der er ikke noget, jeg med samvittigheden i behold, kan anbefale indenfor dit budget.

Thomas, Bornholm

bengt
                  • Main Sequence

Finns en 6″ dobson på rea här inom din budget . Skywatcher skylinern här tänker jag på.

stjärnhuset

BengtBengt2016-01-23 07:15:01

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

Det ser da ud som om det er buddet!!! Især når vi medregner vores dansker dollars

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Fandt den lige hos samme forhandler i Tyskland:

Skywatcher

nielskn
                        • Asteroid

Bengt wrote: Finns en 6″ dobson på rea här inom din budget . Skywatcher skylinern här tänker jag på.

stjärnhuset

Bengt

Tusind tak! Den er købt 🙂

Jeg satser på at stjarnhusetonline.se er troværdige nok at handle hos? (kunne ikke lige finde dem på trustpilot)

bengt
                          • Main Sequence

Ja har bara hört positivt om man handlar av Robert på Stjärnhuset.

Tror du har gjort ett bra köp.

clauskaf
                          Deltager
                            • Nova

Jamen så velkommen til dig og (især) din kone i vores spændende hobby, men pas på det er vanedannende. Det er uden alt tvivl et godt køb omkring 1350,- dkr?

Hilsen Claus

PS husk mit råd om kontakt til lokal amatør/forening hvis I skulle løbe sur i det

nielskn
                              • Asteroid

@Bengt

Super! Igen, mange tusind tak 😀

@Claus

Tusind tak! Vi glæder os begge to, og har allerede fået øje på ØAA.
                              Ja, 18-1900 dkr med fragt 🙂

nielskn
                                • Asteroid

Hej folkens,

Jeg har lige et spørgsmål mere.

Når nu sådan et teleskop skal justeres, kan jeg forstå, at det er godt, at have en dims til det.

Jeg har haft kig på et par stykker, men jeg vil lige høre, om nogen af drevne stjernekiggere herinde har et bedre forslag (helst i nogenlunde samme prisleje):

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B014O5XEV8?keywords=solomark%20collimation%20eyepiece%20for%20newtonian%20telescopes%20and%20refractors%201.25inch&qid=1453668542&ref_=sr_1_1&sr=8-1

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B014PPUQS6?keywords=solomark%20collimation%20eyepiece%20for%20newtonian%20telescopes%20and%20refractors%201.25inch&qid=1453668542&ref_=sr_1_2&sr=8-2

På forhånd tak 🙂

clauskaf
                                Deltager
                                  • Nova

Hej Niels

Jeg ville nok købe en med laser i (det er nemmere) Men din kikkert med et forholdvis lang brændvidde er ikke så kritisk med kollimering der er vist en på samme amazon side

Hilsen Claus

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Køb af teleskop' er lukket for nye svar.