Køb af stjernekikkert i USA og fragt hjem?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Køb af stjernekikkert i USA og fragt hjem?

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af iskassen. This post has been viewed 105 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

iskassen
      • Asteroid

Jeg har aldrig haft en stjernekikkert før men har altid ønsket mig en. Nu har jeg fået 2500kr af min kæreste til at købe en. Jeg bor pt. i USA, og kan derfor få lidt mere kikkert for pengene end hjemme i Danmark. Har selv set på en del kikkerter på tilbud på telescope.com, men har ikke nogen ide om hvilken en jeg skal vælge?

Derudover skal jeg jo også fragte kikkerten hjem herovrefra når jeg skal hjem til Danmark igen. Er der nogen der har erfaring med og tips til hvordan dette gøres mest smertefrit?

På forhånd tak!

Julius
      Deltager
        • Nova

Hae hørt mye bra om Jetcarrier.
        http://jetcarrier.com/Default.asp?lang=45

iskassen
          • Asteroid

Tak, men håbede egentlig på selv at kunne have den med i flyet. Enten som check-in eller carry-on baggage?

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Du kan i princippet sagtens have den med som carry-on, hvis den er forsvarligt pakket.
            Husk, de smider noget rundt med de kufferter.

Men husk, at over et vist beløb, så skal du betale told + moms ved ankomst til DK.
            Grænsen er latterlig lav, husker den ikke lige pt.

Du kan chance at gå igennem tolden uden at deklarere.
            Hvis tolderne tager dig, kan du forsøge at bilde dem ind, at du har købt den i DK, men du kan risikere at blive afkrævet at vise kvittering.
            Kan du ikke det, så står du over for en sigtelse! Ingen spøg!

Så den er lidt svær.

Jeg ville nok købe en mindre ting, så kan ligge forsvarlig gemt i kufferten.
            Så som okulare, smalbåndsfiltre og den slags. Og så købe en dobson, når du er i DK, evt brugt…

lindhard
            Deltager
              • Super Nova

Husk lige afgifterne:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1649690&vId=0&lang=DA

“Du skal betale told og afgifter, når du ankommer fra et land uden for EU, hvis du har købt varer for over:

3.250 kr., hvis du ankommer til Danmark med fly eller skib

2.250 kr., hvis du ankommer med andre transportformer.

Reglerne gælder kun for varer, du fysisk har med dig, og ikke for varer, du fx sender med post. Hvis du har købt varer i et land uden for EU og mellemlander i et EU-land på vej hjem, gælder reglerne for varer købt i landet uden for EU. Reglerne gælder, uanset hvor længe du har været væk, eller hvor du har købt varen.”

Ved import herhjemmefra er der fragt, told og moms

http://www.toldpriser.dk/toldberegnerLindhard2013-11-16 00:17:01

mvh
              Lars

iskassen
                • Asteroid

Jeg ankommer med fly, så der skulle ikke opstå problemer overfor SKAT, når kikkerten max må koste 2500kr. Har kigget lidt på dette teleskop: Celestron NexStar 90 SLT Computerized Mak-Cass Telescope til 399 dollars. Vil det være eg ok begynderteleskop?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Køb af stjernekikkert i USA og fragt hjem?' er lukket for nye svar.