› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Køb af stjernekiggert fra USA
- Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af diego. This post has been viewed 29 timessartori. This post has been viewed 29 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. april 2012 kl. 21:49 #82689
karstenpetersen- Asteroid
Hej astro folk.
Jeg går og tænker lidt på at købe et newtonspejlteleskob. men da jeg er arbejdssøgende har jeg begrænset buged.
Derfor tænker jeg på at købe noget fra usa da det eftersigende skulle være billigere.Har kig på Følgende
http://www.opticsplanet.net/celestron-powerseeker-127eq.html
http://www.opticsplanet.net/bushnell-dob-5-compact-truss-tube-dobsonian-telescope-opticsplanet-edition.htmlEr det noget man kan bruge til noget. Og vigtigst af alt. kan det blive fragtet til danmark, og skal man så ligge moms og afgifter og skat, skat, skat, og skat oveni?
Hilsen karsten
24. april 2012 kl. 21:58 #82690
mikael_joeDeltager- Super Nova
For nogle år siden købte jeg en Stellarvue refraktor fra USA af. Der kom moms oveni. Husk at det er hele pakkens værdi, altså telekskopet + fragt som der skal betales moms og told af.
24. april 2012 kl. 22:10 #82693
astrojensenDeltager- Neutron star
og skal man så ligge moms og afgifter og skat, skat, skat, og skat oveni?
Ja, det skal man, og så er den fidus død…
Thomas, Bornholm
24. april 2012 kl. 22:46 #82698
diego.sartori- Main Sequence
Jeg taler af bitter erfaring med hensyn til import fra USA, til en anden hobby købte jeg noget hardware for 1500 USD, for det første lå det i tolden gud ved hvor længe og da det endelig blev klar til afhentning fik jeg lige en mega regning med told, moms og diverse skatter oveni.
Nu havde jeg ikke noget valg da produktet bygges og leveres efter kundens ønske og kun laves i USA, men have jeg vidst hvad jeg ved nu så havde aldrig bestilt den vare.
Der findes gode forhandlere indenfor EU der måske ikke er så billige, men de har ret gode priser alligevel og der er priserne som de står på siden + fragt.
Et budget på under 1000kr rækker ikke ret langt og vil efter min bedste overbevisning ikke kunne købe dig et instrument der ikke skuffer på den ene eller den anden måde.
Nu siger jeg ikke at en 127mm Reflector er et dårligt instrument, men monteringen tror jeg simpelthen bliver en kæmpe skuffelse når først du kommer igang.
Med et stramt budget tror jeg måske en af disse to ville være værd at overveje.
Skywatcher Evostar-90 on EQ-2 / Refractor telescope 90/900mm
Skywatcher Explorer-130 on EQ2 – 130/900mm Newton Telescope
Som jeg husker det koster fragt til Danmark med UPS fra denne forhandler vist 21 Euro.
Om de to instrumenter jeg foreslår er det bedste til prisen kan jeg ikke garanterer, men de ligger i det leje (lidt over) som du var inde på.
Af de to tror jeg at jeg ville vælge Evostar 90′ eren.
Diego Sartori 2012-04-24 22:48:16 25. april 2012 kl. 05:52 #82704
karstenpetersen- Asteroid
Jeg kan godt se det nok ender med at jeg må bide i den sure pære, og vente til jeg får arbejde igen, for at få noget ud af det.
Er bare så dårlig til at vente 😉
25. april 2012 kl. 09:45 #82705
spatzekDeltager- Super Giant
Og husk på, at garantien kun gælder i USA….
25. april 2012 kl. 22:15 #82740
borgbjerg- Main Sequence
Hvad med at starte med en god håndholdt kikkert, eksempelvis en 10×50 eller tilsvarende? Stjernerne ser flotte ud i sådan en kikkert
25. april 2012 kl. 23:30 #82746
diego.sartori- Main Sequence
Godt forslag, ingen tvivl om det.
Men en god kikkert koster også, plus at man bedst kan nyde det man ser hvis den er på en tripod.
Når det er sagt så havde Lidl for noget tid siden en 10×50 kikkerter for 160 kroner (mener jeg, der omkring) og bevares det er måske ikke verdens bedste kikkert men helt sikkert god nok til at imponerer mig og hvis du kan finde noget til den pris og evt har en gammel tripod stående eller er frsik på at ofre et koste skaft til Monopod så er jeg helt enig i at det er en god start.
Ellers ville jeg spare mine penge og vente til der var råd til et lille men godt teleskop på en god montering.
Hvad det evt skulle være tror jeg det er bedst at lade erfarne gutter råde dig om, de ved hvad de taler om
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Køb af stjernekiggert fra USA' er lukket for nye svar.