Køb af SQM meter – version med eller uden linse?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Køb af SQM meter – version med eller uden linse?

• Dette emne har 9 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af wieben. This post has been viewed 876 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

wieben
    Deltager
      • Nova

Råd til køb af SQM.

Jeg overvejer at købe en SQM (Sky Quality Meter).

Det skal være med display så den fungerer stand-alone uden tilslutning af laptop.

Der findes 2 versioner af den model jeg har i tankerne.

En med indbygget linse der måler på et mindre udsnit af hilmen, hvor modellen uden linse måler på en større del af himlen.

SQM-L

SQM

Jeg forestiller mig versionen med linse er at foretrække.

Er der noget der taler i mod at vælge linse-versionen frem for versionen uden linse?

Mvh

Heine

natteravnen
      Deltager
        • Main Sequence

SQM-L aflæser himlen med et 20° kegleudsnit hvorimod SQM klarer 84°.

SQM-L giver derfor mere nøjagtig måling i områder plaget af lysforurening.

Hilsen

Jens

Finn
        Deltager
          • Neutron star

Hej

Jeg har en på min Iphone “Dark Sky Meter” som jeg bruger end i mellem men er den no gooo ???

m Finn

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Jeg har en SQM-L som jeg er godt tilfreds med, men om den er bedre end de andre forslag, ved jeg ikke.

Hvis man normalt (kun) skal sammenligne med målinger fra samme instrument, er det vel ikke så afgørende.

mvh
            Lars

wieben
            Deltager
              • Nova

Hej,

Tak for inputs. Jeg vil gå efter versionen med linse, så undgår man måske at en smule lokalt lys forvrænger målingen.

Finn. Jeg har også SQM appen. Den fungerer, men er ikke sikker på den er præcis, når det er rigtigt mørkt.

Jeg var på La Palma tidligere på året, hvor jeg brugte Iphone appen Dark Sky Mater og målte himlen bla. i vores baghave i 900 meters højde. Der var mørkt. Det var en lille landsby på vestkysten. Mod øst var det store krater, så man kunne sige at næste nabo var observatorierne på toppen.

Ved vejen i hjørnet af haven stod en lille sol-drevet lygtepæl med et svagt rødt lys. Den slukkede lidt før midnat, men forstyrrede kun ganske lidt med det røde lys.

SQM appen viste værdier midt/sidst i 21-rene når den røde lampe var tændt, men kom med en fejlmeddelelse når lygtepælen slukkede mod midnat. Det var nok så mørkt appen ikke kun kalibrere mellem blokeret linse (helt mørkt) og fri linse. Nøj jeg savner den himmel.

Jeg tror derfor at SQM er mere præcis til de helt mørke målinger. Wieben2017-08-05 09:45:55

natteravnen
              Deltager
                • Main Sequence

Jeg vil gå efter versionen med linse, så undgår man måske at en smule lokalt lys forvrænger målingen.

Der eksisterer også et sæt afstjernekort hvor man inden for bestemte stjerneasterismer tæller synlige stjerner. Herfra bestemmes så NELM der kan konverteres til SQM-L (Mag pr. kvadratbuesekund).

Denne metode finder jeg mere sikker og så sparer man jo investeringen i måleapparatet.

SQM appen viste værdier midt/sidst i 21-rene når den røde lampe var tændt, men kom med en fejlmeddelelse når lygtepælen slukkede mod midnat. Det var nok så mørkt appen ikke kun kalibrere mellem blokeret linse (helt mørkt) og fri linse. Nøj jeg savner den himmel.

Hvor misundelsesværdigt . . . det svarer til en NELM på 6.4 til 6.6! Sikken himmel.

Jeg tror derfor at SQM er mere præcis til de helt mørke målinger.

Det burde den være, hvis man er fri for lysforurening.

tom.a
                Deltager
                  • Super Giant

Jeg har SQM-L versionen, som jeg har anvendt i forbindelse med målingerne til Dark Sky Park Møn og Nyord. Valget var simpel for linse versionen er den version, som anvendes ved seriøst arbejde med lysforurening og Dark Sky Park / Community. Målingerne mellem de forskellige parker og communities burde dermed være sammenlignelig.

Nu skriver jeg burde, for Unihedron ændrede deres kalibreringsproces for et par år siden, de nye instrumenter viser derfor en værdi som er cirka 0,15 msas lysere end instrumenterne før ændringen.

Med linseversionen fåes et relativt uforstyrret billede af stjernehimlens kvalitet i zenit. Med den ulinsede version fås også mælkevejen, lyskupler i horisonten, lokale lyskilder og træer med i målingen. Målinger med den ulinsede vil derfor variere afhængigt af de lokale forhold, blot du flytter dig nogle hundrede meter er nok ændre målingen.

Iøvrigt så behøver man ikke at besøge de Canariske øer for at opleve meget mørke og tætpakkede stjernehimler. Møn og Østmøn i særdeleshed matcher de bedste steder med værdier på 21,75 til 21,96 msas. Hvis vi taler om NELM, som variere fra person til person, så ligger min personlige NELM på 7,1.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                  Min blog http://grib-stjernerne.dk/

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

NELM er stærkt afhængig af observatørens erfaring og synsstyrke. Den kan derfor bedre bruges som måling af denne, end som af hvor mørkt et givet sted er.

Thomas, Bornholm

mogens
                    Deltager
                      • Super Nova

Har et Sky Quality Meter hvis du er interesseret?

wieben
                      Deltager
                        • Nova

Hej alle,

SQM-L er bestilt. Glæder mig til at få lidt tal på nattemørket når jeg er ude med teleskopet.

Tom, jeg må forbi Møn her i efteråret. Det burde være let at finde noget på Airbnb, eller campingpladsen.

Mogens, har allerede bestilt, men tak for tilbuddet.

PS. Tager et smut forbi Kroppedal i aften til lidt teknikaften og evt. lidt Halpha skud. Håber det meste høstarbejde er overstået, så der ikke er så meget støv i luften.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Køb af SQM meter – version med eller uden linse?' er lukket for nye svar.