Køb af nyt begynderteleskop

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Køb af nyt begynderteleskop

• Dette emne har 5 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af thomas. This post has been viewed 1075 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

tchad
      • Asteroid

Hej allesammen.

Jeg er træt af ikke at kunne se noget igennem min billige Netto stjernekikkert og er derfor på jagt efter en lidt mere seriøs erstatning.

Jeg har kigget meget på Skywatcher Explorer 130PM med motorstyring, som jeg synes virker som et køb, hvor man får meget for pengene. Jeg har ikke så meget forstand på hvor meget man kan se med en 130mm f/5 kikkert, men håber på at kunne se tåger, planeter og månekratere.

• Så vidt jeg kan se er Skywatcher et discount mærke i forhold til f.eks. Bresser og Meade. Kan de betale sig at købe f.eks. et Bresser 114mm f/8 i stedet for?

• Jeg vil gerne stå oppe på loftet og kigge ud af skråvinduerne, men jeg er lidt bange for at temperaturforskellen kan foresage dug på linsen. Er der nogen der har erfaringer med det eller er det kutyme at stå udenfor?

• Jeg har et Canon 350D, hvordan sætter man det til teleskopet? Kræver det en adapter?

Håber på lidt starthjælp 🙂

På forhånd tak
      Mikkel

tChAd2008-11-09 15:35:04

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

I den ende er der ikke meget diff på de 3 mærker, du kan nok ikke seforskel, en 130mm som du har kig på kan rigtigt meget, du bliver overrasket, fotografisk har jeg hivet masser af DSO ind med en 150mm, så der er mange muligheder i en 130mm.
        Monteringen er ikke det helt vilde, men flere er inde har lavet DSO med ligende monteringer.

Kig gennem vindue kan gøres men er ikke så godt, MEN langt bedre end åbne vinduet, medmindre det har samme temp som uden for, man skal udenfor og helst et mørkt sted.

Det kræver en adapter til ca 3-400kr.

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Hej Mikkel,

Skywatcher er ikke et discountm mærke. De fleste Skywatcher teleskoper befinder sig i mellemklassen, ligesom de fleste Meade og Bresser gør det. Mellemklassen betyder ikke at det generelt er dårligt eller mangelfuldt, bare at det ikke er high-end (som koster formuer).

At observere inde fra huset er en meget dårlig ide. Ikke på grund af dug, det kan teleskopet godt tåle, men fordi den varme luft fuldstændig vil udtvære billedet du ser i okularet.

Adapter til 350D har Lyra, Astro og de andre forhandlere på lager.

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Næsten alle mærker har en “discount” afdeling med teleskoper til førstegangskøbere. Men Skywatcher Explorer PM serien er ganske hæderlige. Køb ikke Bresser f/8, den har et såkaldt sfærisk hulspejl hvor Skywatcher har et parabolsk spejl. Betyder meget for skarpheden. Og du får meget for pengene med den skywatcher. Men den kan ikke holde til dit kamera, da den kun har et lille plasticudtræk. Til gengæld kan du sætte et webcam i det, men så får du måske problemer med at nå focus. Da monteringen ikke er ækvatorial kan du ikke astrofotografere, men du kan tage billeder af solsystemet. Jeg ved ikke om temperaturforskellen giver dug på spejlene, men du får problemer med turbulens netop pga. temperaturforskellen. Varme stiger jo op fra huset og du vil opleve lufturo m.m., men noget vil man da kunne se. Hvis du vil tage foto med det kamera, så spar op til en bedre kikkert med montering som kan holde til mosten. Du vil opleve, at specielt det der med at fotografere nemt kan koste en bondegård, men køb lidt af gangen og læs hen ad vejen så flasker det sig. At ville det hele på en gang med en meget begrænset sum penge at købe for er næsten døbt til at mislykkes. Så kommer tid, så kommer råd. Og det er mit råd.Smile

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

tchad
              • Asteroid

Hej,

Tak for de hurtige svar!

Er der en bog der går igennem basal teknik, opsætning af kikkert osv. som i kan anbefale?

Hilsen Mikkel

thomas
                • Giant

Jesper’s bog er vist ret populær

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Køb af nyt begynderteleskop' er lukket for nye svar.