Køb af kiggert til nybegynder

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Køb af kiggert til nybegynder

• Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af opal. This post has been viewed 988 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

line0274
      • Asteroid

Hej

Jeg vil gerne købe mig et teleskop. Jeg har kigget lidt på internettet, men det virker meget uoverskueligt, når jeg ikke rigtigt har forstand på det.
      Jeg vil selvfølgelig gerne have det bedst mulige teleskop, men mit budget er lille, omkring 1500. Jeg bor i roskilde, så der vil nok være en del lys om natten, jeg regner med, at det har noget at sige, når man skal vælge et teleskop.

Jeg har kigget lidt på disse :

http://lyra.dk/details.asp?prodid=sw921&cat=411
      http://lyra.dk/details.asp?prodid=sw705&cat=507
      http://lyra.dk/details.asp?prodid=sw796&cat=101

Som sagt har jeg ingen forstand på teleskoper, så jeg håber, jeg kan få hjælp fra nogle af jer eksperter på dette felt.

stefan.oellegaard
        • Planet

Jeg vil gå efter Skywatcher 114mm f/8,8. Den har største åbning og største brændvidde. En newton skal dog kollimeres, hvilket du skal lære at gøre.

mr.mox
          • Nova

Det er tre udmærkede begynderteleskoper du har kig på der. De har hver især deres fordele og ulemper.

Skyhawken har den største åbning, og samler derfor mest lys. Det har betydning for “hvor langt” man kan se ud i rummet. Dette teleskop er det bedste af de tre til at se hobe og galakser. Samtidig har det eq-opstilling hvilket er en fordel når man skal følge objekternes bane hen over himlen – ulempen er så at den er noget sværere at indstille. Denne type kikkert kræver også lidt justering i ny og næ.

Startravel er det letteste at flytte rundt på. Den giver næsten samme forstørrelse som Skyhawken, men er slet ikke så lysstærk. Den er især god til planeterne og månen. alt-azi-opstillingen er den letteste at “forstå” (op-ned-højre-venstre), men er sværere at følge objekternes bevægelse med. Dette teleskop er absolut det mest transportable. Den korte brændvidde giver mindre forstørrelse, så den er rigtig god til at se på de mange stjerner der er i mælkevejen (og der er rigtig mange flere en man kan se med det blottede øje) og månen. Planeterne kan godt tåle mere forstørrelse, men du vil sagtens kunne se dem og deres (største) måner

Capricorn er et planetteleskop. Den giver god forstørrelse (lige som skyhawken), men knap så meget lys. Derfor er den især god til planeterne og månen, og ikke så god til det som ligger længere væk. Den har igen en eq-opstilling, som gør det nemmere at følge planeterne (de bevæger sig overraskende hurtigt når man kigger), men er sværre at stille op og lidt mere uhandy.

Generelt vil jeg nok anbefale Startravel fordi den er lettest at tage ind og ud – det bliver let den afgørende faktor for om man bruger instrumentet. Det er et udmærket allround-instrument. Skyhawken er også rigtig god, men til deep-sky vil jeg alligevel anbefale større åbning (150mm), og så er vi ud over budgettet. Hvis det er planeterne der er din primære interesse, så vil jeg nok vælge Capricorn.

Det er svært. Hvad forventer du at du vil se på? Hvad forventer du at se?

opal
            • Moon

Tja, det her er bestem ikke nemt… der
            er et par ekstra ting du skal spørger dig selv, regner du med at kun
            kigge fra Roskilde eller har du lyst/mulighed til at tage uden for
            byen for at kigge på stjerner?

Jeg vil varmt anbefale dette princip
            hvis du skal kigge fra roskilde: The bigger the better… Altså en
            billig newton som kan samle mest mulig lys ind, så du kan se flest
            mulig objekter. Det er vigtigt at vide at ting på nattehimlen ikke
            ser ud som de billeder der er lagt ud på nettet. Ikke noget med
            farver osv.. Tja.. måske hvis du er oppe i en 24” dobson…

Anyway… Hvis du vil have et ”reelt”
            billed af hvad du kan se med hvilket teleskop så søg på google i
            billeder på eks: M81 SKETCH

Ang dette med kollimering… efter du
            har gjord det er par gange, så tager det ca. 2 min… max. Så det
            er ikke så slemt.

Opal2009-01-17 12:46:36

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Køb af kiggert til nybegynder' er lukket for nye svar.