Køb af begynder teleskop

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Køb af begynder teleskop

• Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af motomandk. This post has been viewed 1105 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

neder
    Deltager
      • Main Sequence

Jeg skal købe mit første teleskop og mit står mellem Bresser Pluto 114/500 EQ3 og Bresser Galaxia 114/900
      EQ3

De koster det samme og passer til mit budget
      men hvilket skal jeg vælge?

Det er som sagt mit første og det er ikke meningen der skal transporteres længere end ud i haven

thomas
        • Giant

Så ville jeg nok vælge “pluto” da den giver et større felt på himlen, samtidig med at den kortere tubus vil være mere stabil.

Et andet alternativ er at spare yderligere 1-2000.- kr sammen, og så købe en dobson-kikkert. Den samler væsentligt mere lys, og er 1-2000 gange nemmere at bruge.

k_holst
        Deltager
          • Nova

Hej! Velkomen til forum.

Nu kan det godt være jeg lyder som en sur gammel mand!

Med det budget bør du kigge efter noget brugt -IKKE i gul og gratis! men på nogen af de danske astro-forums.

Jeg har selv bøvlet med en Newton 114/500 i mange år, det er altså ikke nogen stor fornøjelse!

Der er f.eks. en LXD75 150mm Newton, her på siden. Den vil du få MEGET mere fornøjelse af. http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=254

Tag kontakt til Stefan og snak om prisen. Den vil nok være en smule dyrere end det du selv foreslår.

Hvad har du lyst til at bruge den til? Hvis vi ved det vil det være nemmere at rådgive.

henrik
          Deltager
            • Nova

Hej Neder.

Velkommen til forum

Normalt ville jeg anbefale den lange newton fordi de alt andet lige har en bedre kontrast.

Men 114/F900’eren har desværre et sfærisk hovedspejl, så du ikke rigtigt får gavn af den længere brændvidde. Sfæriske spejle er altid noget skidt man skal gå udenom. Det gælder fx. de lange Bressere B114F900, Messier 130N og -150N, samt Skywatcher 114mm F1000 og 130mm F900. Selv en kort parabolsk f/4½ newton slår en sfærisk f/8!

Jeg har fx. prøvet en sfærisk f/4½ og har aldrig set så mange kometer før: Hele vejen rundt!

Bortset fra det vil jeg give Kim ret: Et velholdt brugt teleskop giver meget mere value for money.Henrik2008-10-22 15:24:55

andreas.v
            Deltager
              • Main Sequence

Hej.

Som Thomas siger vil jeg også andbefale en Dobson. Den koster ganske vist lidt mere, men du får virkelig noget for pengende.

Selv er jeg meget ny i Astronomi og valgt også en dobson til at starte med. Det kræver at man tager sig tid til at lære himmelen at kende og du skal ikke regne med at få set vildt mange objekter på en nat. Det tager tid at finde dem.

Mvh Andreas

neder
              Deltager
                • Main Sequence

Jeg har et ret dårligt syn pga. en sygdom på nethinden så jeg vil ikke bruge mere på et teleskop inden jeg får checket hvor meget jeg rent faktisk kan se i et teleskop.
                Jeg har købet et brugt et for 200.- k rTongue bare for at finde ud af om jeg overhovedet kan bruge et teleskop men det er vist ikke lige den kikkert jeg skal checke med, så derfor et min budget på omkring 2000.- kr.

henrik
                Deltager
                  • Nova

Hej igen Neder

Det lyder som en rigtig fornuftig beslutning.

Hvis du har nedsat syn, er det vigtigt at få godt med lys og stor udgangspupil;

Så tror jeg egentligt jeg hellere vil anbefale en tilpas stor binokulær; Fx. en 15x70m eller 20x80mm.

motomandk
                    • Main Sequence

Hej!
                    Jeg vil give de andre indlæg ret i, at man BØR opleve astronomien gennem en ‘ordentlig’ opstilling for at vurdere om det er noget man kunne tænke sig – også i din situation.
                    I nærheden af hvor du bor, er der sikkert en astronomiforening, hvor man vil kunne hjælpe dig til at se gennem flere forskellige teleskoper.
                    På astronomisk selskabs hjemmeside er der bla. et link til ‘Besøg en amatørastronom’ – http://www.astronomisk.dk/?Bes%F8g_en_amat%F8rastronom.
                    Du skal dog være forberedt på, at vi kan snakke uden stop i TIMEVIS!!!Wink

/Henrik

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Køb af begynder teleskop' er lukket for nye svar.