Juvelerne på himlen…

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Juvelerne på himlen…

• Dette emne har 5 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 12 måneder siden af tom. This post has been viewed 120 timesa. This post has been viewed 120 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

outlook
    Deltager
      • Super Nova

Efter at have jagtet galakser på den sydlige himmel, synes jeg nu at det vil være afvekslende med lidt dobbeltstjerner i de samme stjernebilleder som galakserne. I Krebsen fandt jeg Iota Cancri som i okularet er en fin dobbeltstjerne med god separation selv for en lille kikkert. Den består af en gul og en blå komponent. Disse gule og blå komponenter i dobbeltstjerner er i reglen en type G stjerne over for en type A, men den gule er her en klar kæmpe med mag. +4 og den blå en hovedstjerne dværg med mag. +6 og kunne se sådan ud i nærheden af systemet:

Så fulgte Theta 2 Cancri som jeg så som en ejendommelig temmelig tæt dobbeltstjerne med lige store komponenter og med samme farve. Klods op ad dem så jeg noget tågeagtigt eller måske en ansamling meget fjerne stjerner.

Zeta Cancri er et firdobbelt stjernesystem, hvoraf jeg med bedste vilje kun kunne se de to komponenter i samme farve med den ene mere lysstærk end den anden. Det drejer sig om komponent A og C som det synlige par.

Så smutter jeg over på Delta Corvi i Ravnen som er en dobbeltstjerne med god separation, men den ene komponent mag. +9 er betydelig svagere end den anden med mag. 3 og muligvis svær i en lille kikkert, den gode separation til trods.

Så hoppede jeg over til Leo og kiggede lidt på 54 Leo som et par med forskellig størrelse mag. +4 og +6 og samme farve og udmærket i mindre til mellemstørrelse teleskoper. Indtrykkene jeg har af farve og størrelse er subjektive og de kan i virkeligheden have andre farver hvis ikke det fremgår tydeligt som tilfældet er med Iota Cancri i Krebsen, hvor der ingen tvivl kan være.

Gamma Leonis oplevede jeg som den lille “guldklump” på himlen i stjernevrimlen. Disse gullige komponenter er type K og G stjerner og sande kæmper, der nu måske brænder Helium af i kernen eller udvikler sig endnu videre som kæmper. Jeg oplevede den aften ikke seeing’en som særlig god og i SCT’en var det til tider vanskeligt at se begge komponenter. Komponenterne er mag. +4 og mag. +2.

I Virgo findes den tidligere gode dublet Gamma Virginis eller Porrima som er bemærkelsesværdig derved, at det er en variabel dobbeltstjerne som før var let at opløse i et mellemteleskop som et par med samme magnitude, men nu oplever jeg den i SCT’en som svær at opløse, men seeing’en var heller ikke den bedste. Jeg foretrækker dog en refraktor til at jagte dobbeltstjerner med, da de med deres sublime punktformige stjernegengivelse kan adskille dobbeltstjerner lettere end med en SCT inden for deres opløsningsformåen, naturligvis. Så nåede jeg ikke videre i disen, da skyer kom listende ind fra vest med en snarlig vejrskifte i vente.

Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

palle.b.
      Deltager
        • Nova

Fin fortælling, meget inspirerende, tror at jeg vil prøve at “samle” lidt dubletter nu når det næsten ikke bliver mørkt. Den kommendne lyse himmel er hård ved DSO, mon ikke dobbelt stjerner er relativt lettere rent kontrast messigt. !?

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Jo, den kommende tid er hård ved os og DSO’er, da det jo er over sengetid, når det er mørkt nok. Men dobbeltstjerner er taknemlige, fordi da stjerner er punktkilder gør en lys baggrund ikke den store forskel. Jeg tog for et par dage siden nogle fotos af dobbeltstjerner i Leo med video kameraet og her er et par stykker til inspiration:

STF1547_LEO

STF1395_LEO

STF1364_LEO

H47_LEO

KUI56_LEO

Der er nok at gå i gang med, da man mener at en trediedel af stjernerne mere eller mindre er dobbelt- eller multistjerne systemer.

outlook2009-04-29 11:13:15

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

palle.b.
          Deltager
            • Nova

Ja video !?

Har skoret et farve overvågnings kammera…..

og bestildt en “C” adabtor så det kan proppes i kikkerten…..

MEN jeg mangler en eller anden form for video grabber der kan habse comp. til USB

Det skal jo prøves, kammerat er nyt og hvist nok ganske godt. og så var det gratis Smile

Så det SKAL jo prøves.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Jeg har en USB dims du kan låne…

Noget TV noget, som også har composite indgang.

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Jeg vil lige genoplive denne tråd, for jeg er faldet over denne liste af farverige dobbeltstjerne på nordhimlen – Her er der virkelig tale om juveler Smile

Listen er på ingen måde komplet, og jeg er da stødt på flere andre farverige dobbeltstjerne som ikke er nævnt i listen, men den er et godt udgangspunkt!

Vil lige nævne et par af de farverige dobbeltstjerner som IKKE er i listen, men som er nogle af mine favoritter lige nu.

Iota Cancer – som Leif startede af denne tråd med.

WZ Cassiopeia – Et meget flot par! Den klareste stjerne i parret er en Carbon stjerne og den er meget rød, jeg vil sammenligne dens farve med et stykke glødende kul. Dens makker er blålig i farve. I kan finde en lang artikel om WZ her http://www.astroscience.org/abdul-ahad/WZ_Cas.htm inklusiv søgekort.

Eta Perseus – En klar gylden A komponent med en lille lys blå kompanion. Det som gør denne dobbelt stjerne endnu mere spændende og flot, efter min mening, er at rundt om Eta Perseus, indenfor en radius af 4-5 bueminutter er 7-8 svage stjerner (i en 6″ schmindt-Newton) og glimter på grænsen af det synlige i det kraftige lys fra Eta. Meget flot!

118 Taurus – Et par grader fra M1. Her er farverne ikke så klare, som ved de andre, men jeg oplevede at min observation af farverne var stik modsat af hvad jeg har fundet beskrevet andre steder. Jeg så A komponenten som lys gullig, men B var meget lys blå. Mens jeg kigger på stjerne fandt jeg det lidt svært at fastholde farverne og en gang i mellem byttede farverne plads, så A blev blålig og B gullig! I følge de få kilder jeg har fundet med beskrivelse af farverne i 118 Tau, så er A gullig og B blålig. Det er en af de ting som gør det fascinerende at splitte dobbeltstjerne, hver observatør har sine egne farve oplevelser Smile

Jeg kan kun anbefale at I prøver at finde nogle af de farverige dobbeltstjerner, der kommer pludselig tydelige farver på objekterne og så er det faktisk ret vanedannende Smile

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
                Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Juvelerne på himlen…' er lukket for nye svar.