Jupiters måner

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Jupiters måner

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 4 måneder siden af spatzek. This post has been viewed 71 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

John
    Deltager
      • Nova

Hej alle

Er det mon muligt at se Jupiters måner, når de passerer hen over skiven, eller drunker de i lyset fra Jupiter?

hilsen John

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Man kan faktisk se dem, men det er temmelig eller meget svært. Jupiters rand er jo noget mørkere end midten af skiven, så her kan man ret let se i hvert fald Io. Jeg havde selv lejlighed til at se Io passere ind foran Jupiter søndag aften. Seeingen var elendig, men alligevel kunne Io ses som en lille lysprik mod Jupiters mørkere rand. Kontrasten blev dårligere jo længere ind på skiven Io kom, så det er tvivlsomt, om jeg kunne have fulgt den hele vejen. Seeingen blev også fænomenalt dårlig ret hurtigt efter.

Skal man se dem hele vejen kræver det nok et ret stort teleskop og virkelig god seeing. Det sidste er nok det vigtigste.

Thomas, Bornholm

John
        Deltager
          • Nova

Tak for svaret Thomas. Der skulle være mulighed i morgen for at se netop Io passere foran skiven. Der loves klart vejr, så jeg glæder mig allerede til at forsøge med C11’eren. Kan du anbefale et godt planetokular?

hilsen John

spatzek
          Deltager
            • Super Giant

Hej John!

Gammelt fif fra en planet-observatør.

Netop skive-transits er gode til at teste kikkert og ikke mindst seeing. Hvis der en sjælden gang er rolig luft og har man mindst en 8″ kikkert, så kan man ved høj forstørrelse faktisk se detaljer på de små skiver.

Jeg har set set albedo-variationer på Ganymede (det område der hedder Galileo Regio er den “nemmeste” formation at se) med en Celestron 11″ under perfekte forhold. Man bliver forbløffet.

Man udnytter den “manglende” kontrastforskel mellem baggrund og månen til at ens øje ikke bliver “belastet” af en meget lysende måne og en sort baggrund.

Hilsen

lars
          Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Jupiters måner' er lukket for nye svar.